Jocce81 Jocce81 skrev:
Har alltid tyckt DeWalts maskiner känts tunga (men ska erkänna ett par år sedan jag jobbade med dem) så kanske bra med den typen av batteri.
När lanseras det?

Har både Dewalt och Milwaukee även maskiner för trädgård etc?

/Jocce
Batteriet kommer nu i dagarna, kommer först som 1,7Ah men ska komma med mer Ah framöver. Blir mer spännande när deras 54V serie kommer i den nya tekniken.
Japp, både dewalt och milwaukee har trädgårdsgrejer.
 
Skit i robbotgräsklipparen och köp andra prylar :) Jag kör Makita och är nöjd, underskatta inte hur mycket spador, räffsor, vattenslangar, släggor etc. som behövs.
 

Bästa svaret

Konstig fråga. Man "behöver" alla typer av maskiner som någonsin tillverkats. Hade jag haft råd hade jag haft en asfaltläggare och vält....
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Lövblås har jag aldrig behövt... villhöver är inte samma sak.

Däremot maskiner som jag absolut inte vill vara utan är:
Skruvdragarn
slagskruvdragaren
Kapsågen
Snöslungan
Gräsklippare
Jordfräsen
Klyvsågen (Men den använder jag nästan aldrig på grund av min...)
... Bandsåg
Garagedomkraft
Muttermaskin
Cirkelsåg


Sedan alla handverktyg såsom:
räfsa, spade, skyffel, klubba, knoster, spett, lie, pärgräv... ja listan kan göras lång


Har tre batterisystem... Blåa Bosch 12v och 18V Samt Ryobi 18V
Kvalitén på Ryobiverktygen är inte nå bra men så är dom inte så många, hade gärna haft dom i samma system som Bosch men dom finns inte där. (bl. annat häcksax och grästrimmer)

Onödiigaste köpet... Har ju två snöslungor men det är inte onödigt.. men Ja det torde vara giraffen.. den var billigare att köpa än att hyra i två veckor

Har inte så stor budjet numer... lägger bara 250 kr/månad i verktygskontot.
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skit i robbotgräsklipparen och köp andra prylar :) Jag kör Makita och är nöjd, underskatta inte hur mycket spador, räffsor, vattenslangar, släggor etc. som behövs.
Robotgräsklipparen är inte ett "måste", men jag uppskattar verkligen att ha det nyklippt varje dag :)

Jo, spadar och grejer kommer köpas. Är det typ Hultafors och liknande man skall sikta på för att grejerna skall hålla?


/Jocce
 
magnuse74 magnuse74 skrev:
Konstig fråga. Man "behöver" alla typer av maskiner som någonsin tillverkats. Hade jag haft råd hade jag haft en asfaltläggare och vält....
Alltså detta kan jag relatera till...eller som jag sa till sambon - "Tur vi inte köpte ett hus med Maskinhall..för det hade blivit så jäkla dyrt" ;)


/Jocce
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Robotgräsklipparen är inte ett "måste", men jag uppskattar verkligen att ha det nyklippt varje dag :)

Jo, spadar och grejer kommer köpas. Är det typ Hultafors och liknande man skall sikta på för att grejerna skall hålla?


/Jocce
Köp allt det andra först då. 20-25k för en gräsklippare för att klippa 350 kvm känns omotiverat för mig. Men köp allt annat först och kolla om du tycker det känns lika värt det :)
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Lövblås har jag aldrig behövt... villhöver är inte samma sak.

Däremot maskiner som jag absolut inte vill vara utan är:
Skruvdragarn
slagskruvdragaren
Kapsågen
Snöslungan
Gräsklippare
Jordfräsen
Klyvsågen (Men den använder jag nästan aldrig på grund av min...)
... Bandsåg
Garagedomkraft
Muttermaskin
Cirkelsåg


Sedan alla handverktyg såsom:
räfsa, spade, skyffel, klubba, knoster, spett, lie, pärgräv... ja listan kan göras lång


Har tre batterisystem... Blåa Bosch 12v och 18V Samt Ryobi 18V
Kvalitén på Ryobiverktygen är inte nå bra men så är dom inte så många, hade gärna haft dom i samma system som Bosch men dom finns inte där. (bl. annat häcksax och grästrimmer)

Onödiigaste köpet... Har ju två snöslungor men det är inte onödigt.. men Ja det torde vara giraffen.. den var billigare att köpa än att hyra i två veckor

Har inte så stor budjet numer... lägger bara 250 kr/månad i verktygskontot.
Lövblås använder jag faktiskt ganska ofta hos pappa (om än att han har större tomt och mer träd), men funkar grymt bra att både blåsa löv, rensa uppfarten, torka bilen, blåsa bort lätt snö m.m. :)

Men i övrigt bra input :)

/Jocce
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Köp allt det andra först då. 20-25k för en gräsklippare för att klippa 350 kvm känns omotiverat för mig. Men köp allt annat först och kolla om du tycker det känns lika värt det :)
Förstår absolut hur du tänker :) Inte bestämt exakt hur jag gör ännu, men budget finns för både och, tror jag ;)


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jo, spadar och grejer kommer köpas. Är det typ Hultafors och liknande man skall sikta på för att grejerna skall hålla?
Du har ett litet frimärke till tomt om vi ska vara ärliga. Så länge du inte tänkt göra några större jobb skulle jag inte satsa på det bästa av allt. Vill du utrusta dig för att ha grejer snarare än köpa vid behov skulle jag titta på Blocketannonser likt denna för att komma igång:
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/garagerensning_verktyg_dodsbo_/100350499

Edit: Själv köpte jag för övrigt ett större parti spadar och handredskap på Kronofogdeauktion. Detta har senare kompletterats med en bättre grävspade och lite till. Men vill man ha mycket snabbt är begagnat en bra väg.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
De saker jag aldrig skulle vara utan (om du inte kan låna dem av nära kompis/granne) är:
Krattor, stora och små spadar, skyffel, teleskop-såg (för grenar högt upp), motorsåg. Skruvdragare, Borrhammare, gräsklippare, röjsåg, filtermask, spett, metallsåg, cirkelsåg, vinkelslip, sedan behöver man ju saker som tvingar, rörtänger, kabelskalare, småtänger, skruvmejslar, hylssattser, plåtsax, fogsvans, borrar, lödstation, o säkert en massa annat jag använder men glömt =)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
En bra och stabil stege är inte att glömma!
 
  • Gilla
tomasjo och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Mikael Gannve Mikael Gannve skrev:
En bra och stabil stege är inte att glömma!
Det är hustillbehör, så det borde han redan ha. Men en trappstege är ovärderlig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har ett litet frimärke till tomt om vi ska vara ärliga. Så länge du inte tänkt göra några större jobb skulle jag inte satsa på det bästa av allt. Vill du utrusta dig för att ha grejer snarare än köpa vid behov skulle jag titta på Blocketannonser likt denna för att komma igång:
[länk]

Edit: Själv köpte jag för övrigt ett större parti spadar och handredskap på Kronofogdeauktion. Detta har senare kompletterats med en bättre grävspade och lite till. Men vill man ha mycket snabbt är begagnat en bra väg.
Yes, tomten är inte alls stor, men vill man / behöver man bo nära storstan blir det lätt så.

Bra idé att hålla koll på blocket ändå :)


/Jocce
 
Mikael Gannve Mikael Gannve skrev:
En bra och stabil stege är inte att glömma!
Tack!


/Jocce
 
  • Gilla
larsa100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.