Ja, listan kan ju så klart göras oändligt lång ;)

Men flyttar snart till hus, ca 900kvm tomt (ca 350kvm gräsmatta).
Robotgräsklippare kommer att införskaffas, men kanske inte från dag ett.
Förutom gräsklippare och grästrimmer, vad "måste" man ha, vad har underlättat för dig och vad var det onödigaste köpet?

Lövblås kommer nog skaffas, men med tanke på tomten är den kanske lite "overkill", men smidigt att blåsa rent på uppfarten, torka bilen med osv osv :)

Andra saker man behöver?

Tänker i första hand batteridrivna, vilket system har du valt? Hade du valt samma om du började om?
Vilka ska man akta sig för?

/Jocce
 
Grattis till husköp!

Jag kör Makitas batterisystem då utbudet är enormt och det är bra kvalitet. Ja, jag hade valt samma om jag hade börjat om.

Jag har otroligt mycket maskiner och verktyg, men för att svara på din fråga så vi inte klarat oss utan dessa:
Krattor
Spadar
Skottkärra
Lövblås
Häcksax
Sekatör
Trädgårdshandskar
Ogräskit
Presenningar i olika storlekar
Dränkpump (tömma kidsens pool och om olyckan skulle vara framme)

Finns ju hur mycket mer saker som helst, men de jag listat här är en bra start. Och som du vet kan man aldrig ha för många verktyg/maskiner eller redskap ;)

Onödigaste köp? Något sådant existerar inte på grund av ovan nämnd anledning.
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Grattis till husköp!

Jag kör Makitas batterisystem då utbudet är enormt och det är bra kvalitet. Ja, jag hade valt samma om jag hade börjat om.

Jag har otroligt mycket maskiner och verktyg, men för att svara på din fråga så vi inte klarat oss utan dessa:
Krattor
Spadar
Skottkärra
Lövblås
Häcksax
Sekatör
Trädgårdshandskar
Ogräskit
Presenningar i olika storlekar
Dränkpump (tömma kidsens pool och om olyckan skulle vara framme)

Finns ju hur mycket mer saker som helst, men de jag listat här är en bra start. Och som du vet kan man aldrig ha för många verktyg/maskiner eller redskap ;)

Onödigaste köp? Något sådant existerar inte på grund av ovan nämnd anledning.

Ja, i denna tråden var jag mest inne på Elektriska trädgårdsmaskiner/verktyg...men ja det finns ju oändliga mängder med saker man kommer "behöva" mer eller mindre.

Varit sugen på Makita också, men man blir ju också lite påverkad av Ryobis reklamer ;)
Verkar dock som att Makitas grejer inte är så satans mycket dyrare än Ryobis :)


/Jocce
 
Nej, de är faktiskt inte så mycket dyrare. Jag tycker helt klart att du ska satsa på Makita istället för Ryobi.
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
En liten grävmaskin är alltid praktisk att ha till olika trädgårds och grävprojekt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Heij83 och 25 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
En liten grävmaskin är alltid praktisk att ha till olika trädgårds och grävprojekt ;)
Jag har försökt introducera den idén för sambon också, även snöslunga, 4-hjuling m.m. (tänker om jag satsar på 4-5 maskiner av den typen kanske jag får en)...hon är inte på samma linje ;)


/Jocce
 
  • Gilla
  • Haha
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Nej, de är faktiskt inte så mycket dyrare. Jag tycker helt klart att du ska satsa på Makita istället för Ryobi.
Låter utan tvekan bra :)

Frågan är vilken av Makitas Skruvdragare jag skall börja med..vill ju ha en som klarar "allt", men samtidigt en hyffsat smidig/lätt...men inte insatt alls.
Man vill ju också köpa "rätt" så den passar med övriga maskiner i serien då, funkar alla 18V-grejer till alla andra hos Makita?


/Jocce
 
Redigerat:
Jag har flera dragare, men den jag använder helt klart mest är DTD171 som är väldigt liten och kompakt men stark som satan. En riktigt bra slagskruvdragare.
Du borde satsa på att köpa en skruvdragare/borrmaskin med chuck också.

Alla 18V-grejer passar och vissa av deras mer kraftfulla maskiner har 36V, men då kör man två batterier istället för ett.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag har flera dragare, men den jag använder helt klart mest är DTD171 som är väldigt liten och kompakt men stark som satan. En riktigt bra slagskruvdragare.
Du borde satsa på att köpa en skruvdragare/borrmaskin med chuck också.

Alla 18V-grejer passar och vissa av deras mer kraftfulla maskiner har 36V, men då kör man två batterier istället för ett.
Tack :)

Ja har tänkt på det där med en slagskruvdragare. Känns kompakta och smidiga. Skulle jag ha några stora projekt, t.ex. en altan på g hade det varit givet. Men då huset i princip är helrenoverat har jag inga stora projekt på g. Så behovet för en med riktig chuck är ju egentligen större, så känns "onödigt" med två maskiner. Men får fundera lite :)


/Jocce
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Alltid kul att köpa maskiner.
DeWalt kommer med ett nytt batteri nu som halverar vikten plus att du får mer kraft ur maskinen.
Hade jag valt maskiner idag, kör Bosch´s blåa idag så hade jag valt mellan DeWalt eller Milwaukee,
 
Det beror lite på tomt och kanske även vad du gillar att göra, men häcksax och högtrycksspruta kan vara bra saker att ha. Den senare är en av de få saker jag rekommenderar att man har med sladd.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har försökt introducera den idén för sambon också, även snöslunga, 4-hjuling m.m. (tänker om jag satsar på 4-5 maskiner av den typen kanske jag får en)...hon är inte på samma linje ;)


/Jocce
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har försökt introducera den idén för sambon också, även snöslunga, 4-hjuling m.m. (tänker om jag satsar på 4-5 maskiner av den typen kanske jag får en)...hon är inte på samma linje ;)


/Jocce
Om sambon får skotta snö en vinter, förutsatt att ni som vi har en stor gårdsplan och uppfart och gångar, så kommer hon att mjukna vad gäller slunga eller fyrhjuling med plogblad (y);)

Den "onödiga" fyrhjulingen som jag skaffade har blivit rätt poppis den här vintern :D

Något mer som är bekvämt att ha är en kompressor och en byggdammsugare.
En gerkap är också bra, när renoveringsplanerna kommer och utan tvekan en multimaster (y)
Som redan sagds här ovan, man kan aldrig ha för mycket saker :cool:

Lycka till och grattis till huset!
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror lite på tomt och kanske även vad du gillar att göra, men häcksax och högtrycksspruta kan vara bra saker att ha. Den senare är en av de få saker jag rekommenderar att man har med sladd.
Häcksax kan nog vara bra också ja! Tack :)

Högtrycksspruta kommer införskaffas, med sladd som du säger.
Läst 18-maskinstestet här, men fortfarande osäker på vilken jag vill ha...bortskämd med jobbets Kräntzle, 180 bar, men framförallt 18 liter/min :p


/Jocce
 
  • Gilla
Tomtenils
  • Laddar…
J JonteH skrev:
Alltid kul att köpa maskiner.
DeWalt kommer med ett nytt batteri nu som halverar vikten plus att du får mer kraft ur maskinen.
Hade jag valt maskiner idag, kör Bosch´s blåa idag så hade jag valt mellan DeWalt eller Milwaukee,
Har alltid tyckt DeWalts maskiner känts tunga (men ska erkänna ett par år sedan jag jobbade med dem) så kanske bra med den typen av batteri.
När lanseras det?

Har både Dewalt och Milwaukee även maskiner för trädgård etc?

/Jocce
 
Ohchips Ohchips skrev:
Om sambon får skotta snö en vinter, förutsatt att ni som vi har en stor gårdsplan och uppfart och gångar, så kommer hon att mjukna vad gäller slunga eller fyrhjuling med plogblad (y);)

Den "onödiga" fyrhjulingen som jag skaffade har blivit rätt poppis den här vintern :D

Något mer som är bekvämt att ha är en kompressor och en byggdammsugare.
En gerkap är också bra, när renoveringsplanerna kommer och utan tvekan en multimaster (y)
Som redan sagds här ovan, man kan aldrig ha för mycket saker :cool:

Lycka till och grattis till huset!
Grejen är att gårdsplanen är...liten. Plats för 2-3 bilar max (+ att hon gillar motionen med att skotta), så ja, t.om jag tycker Snöslunga etc är onödigt, men ;)

Kompressor kommer köpas, vet ej vilken ännu bara, Gerkap, byggdammsugare etc kommer om / när behovet finns :)
Multimasterverktygen har jag aldrig riktigt förstått grejen med, men är det helt enkelt att man kan köra mer finlir vid håltagnnig/urkapning etc?

/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.