Hej!

Jag renoverar mitt kök (lägenhet, brf) och funderar på om jag behöver göra något åt kökets imkanal innan den byggs in i väggskåp på nytt. Köket renoverades senast -78 och imkanalen är som ni ser inte isolerad. Bör den vara det? Är det bostadsrättsinnehavaren eller föreningen som ska se till att imkanalen är isolerad?

Och i så fall - hur kommer det sig att imkanalen inte har isolerats tidigare - gäller kravet enbart vid renovering/nybyggnation?
 
  • En pågående renovering av ett kök med synlig oisolerad imkanal, vägg utan kakel och ny spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Kolla här:
https://brandskyddskanalen.se/bbravsnitt5/5332/

Dvs. ja, du behöver formellt ta hänsyn till brandskydd där kanalen kommer nära brännbart material.
Ungefär motsvarande regler torde gällt även -78. Notera även kraven på rensbarhet som ser lite tveksamt ut i ditt fall.

I praktiken är det sällan det sker någon regelmässig uppföljning av sånt där, så det kan vara fel länge innan någon upptäcker det.

I grund och botten är det regelverket för bygg-/ombyggnadsår som gäller. Men med stöd av LSO/lagen om skydd mot olyckor händer det att det ställs uppdaterade krav på äldre installationer.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att kanalen som vi ser, tillkom vid renoveringen -78. Att det innan dess bara fanns ett don uppe på väggen.

Regeln är i princip att det skall kunna brinna för fullt inne i kanalen i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför köket. Men då hamnar man i gråzonen, om det sprider sig från röret till inne i inkapslingen. Är man då fortfarande i köket? Jag har uppfattat att man anser att kanalen är utanför köket om den är inbyggd i köket. Därmed får det inte kunna börja brinna i inbyggnaden.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Var går gränsen mellan imkanal och kök? Räcker det med att brandisolera spiroröret eller måste även den flexibla "anslutningsslangen" isoleras?
 
C
D dam-dam skrev:
måste även den flexibla "anslutningsslangen" isoleras?
Nej, det ställs mycket mindre krav på anslutningsslangen. Se länken jag postade.
Sen kan man ju i ditt fall argumentera om det verkligen bara är en anslutningsslang när den är så lång.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
inne i köket behövs ingen isolering om det är tätt runt röret där det går in i väggen och där skall vara 30 mm fritt runt röret från brännbart material tex om man ska dra in röret i ett köksskåp
(slangen isoleras normalt inte)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
inne i köket behövs ingen isolering om det är tätt runt röret där det går in i väggen och där skall vara 30 mm fritt runt röret från brännbart material tex om man ska dra in röret i ett köksskåp
(slangen isoleras normalt inte)
Tack! Jag drog samma slutsats nu efter att ha läst texten som cpalm länkade till igen. Trodde att man behövde klä in kanalen i en isoleringsmatta, men 30 mm till brännbart material verkar ju räcka. (y)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.