Hej!

Skall flytta min fibermottagare till en garderob samt köpa patchpanel och switch för att installera min 6 nätverksuttag. Min fiberbox kommer troligen sitta fast på väggen som den gör nu.

Ni som har liknande utrustning, har ni några bilder som kan inspirera mig?

Vill helst ha all utrustning i något snyggt skåp men vill inte ha ett för stort skåp så funderar på om endast patchpanel och switch blir i skåp/rack medans router och fibermottagare blir utanför.
 
Jag skulle kunna fota mitt Garo-skåp, men det skulle bara ge dig mardrömmar och ångest över hur totalt kaosartat det kan bli i ett patchskåp. Inte blir det bättre av att veta att jag är It-tekniker i grunden och teknisk projektledare med inriktning på organisation av IT-miljöer.

Mitt råd. Försök ha allt i ett skåp. Planera skåp efter vilken utrustning du vill få plats med. Räkna på fler uttag än du tror att behöver. Tänk på att vid byte av utrustning i framtiden vill du inte vara för begränsad av storleken på skåpet. Att helt framtidssäkra skåpet går inte, men man kan komma ganska långt.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag skulle kunna fota mitt Garo-skåp, men det skulle bara ge dig mardrömmar och ångest över hur totalt kaosartat det kan bli i ett patchskåp. Inte blir det bättre av att veta att jag är It-tekniker i grunden och teknisk projektledare med inriktning på organisation av IT-miljöer.

Mitt råd. Försök ha allt i ett skåp. Planera skåp efter vilken utrustning du vill få plats med. Räkna på fler uttag än du tror att behöver. Tänk på att vid byte av utrustning i framtiden vill du inte vara för begränsad av storleken på skåpet. Att helt framtidssäkra skåpet går inte, men man kan komma ganska långt.
Tack för ditt tips, ska försöka ta det med mig :)
 
richardtenggren
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
För att undvika mardrömmar, håll för ögonen.

Rörigt kabeltrassel och eluttag i en öppen elskåpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Finns ju en del bilder här;

[länk]

Min rack är bara provisorisk ännu, får se om allt blir inbyggt i ett överskåp istället när tvättstugan färdigställs :)
Tack för tipset! Ska in och titta där.

Bart Bart skrev:
För att undvika mardrömmar, håll för ögonen.

[bild]
Tack för din bild!
 
Nätverksskåp med router, switchar och sladdar i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
För att undvika mardrömmar, håll för ögonen.

[bild]
J Johan456 skrev:
[bild]
Såna bilder ser ut att vara guld värda!

Man kan ju se att just i Barts skåp saknas 230V uttag men det finns alldeles för mkt plats för patching (8 av 24 används). I Johan456 är det dubbelt så många av både 230V och uttag i switchen mot vad som används.

Vad man tycker är rimlig reserv är ju upp till var och en. Men kommer det ett gäng bilder till från olika användare så kan man nog dra lite slutsatser på vilka misstag man brukar göra.

Även om det är tråkigt så skulle jag gissa på att för en amatör så är det nog enklast att dra allt lite provisoriskt och sen räkna samman vad det blev. Alternativt lägga ganska mycket tid på att summera.

Sen undrar jag som amatör på området hur stor glädje man som villaägare har av patch-paneler? Man drar in en kabel i skåpet och avslutar i en panel, som man sen kopplar en kabel från till en switch/router. Kan man då inte lika bra avsluta i en kontakt direkt in i switchen/routern? Jag kan förstå det i skåp med hundratals kablar men i en villa med 10-15 kablar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Problemet är att routern bara har 4-5 portar. Därför matar min router en Switch. Man kan ju göra som man vill men jag gillar att ha plats. Kommer eventuellt komplettera med ytterligare nätverksuttag framöver, eventuellt in med UPS för att kunna hålla igång fiberuttag och router (WiFi) vid strömavbrott. Mest för att jag tycker det är kul…
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Såna bilder ser ut att vara guld värda!

Man kan ju se att just i Barts skåp saknas 230V uttag men det finns alldeles för mkt plats för patching (8 av 24 används). I Johan456 är det dubbelt så många av både 230V och uttag i switchen mot vad som används.

Vad man tycker är rimlig reserv är ju upp till var och en. Men kommer det ett gäng bilder till från olika användare så kan man nog dra lite slutsatser på vilka misstag man brukar göra.

Även om det är tråkigt så skulle jag gissa på att för en amatör så är det nog enklast att dra allt lite provisoriskt och sen räkna samman vad det blev. Alternativt lägga ganska mycket tid på att summera.

Sen undrar jag som amatör på området hur stor glädje man som villaägare har av patch-paneler? Man drar in en kabel i skåpet och avslutar i en panel, som man sen kopplar en kabel från till en switch/router. Kan man då inte lika bra avsluta i en kontakt direkt in i switchen/routern? Jag kan förstå det i skåp med hundratals kablar men i en villa med 10-15 kablar?
Det sitter faktiskt 4 stycken eluttag i skåpet. Det jag saknar mest är djup för att få plats med kablar och utrustning.
 
JanneJanne123
Skåpet som döljer härligheten:
Ett stängt vit skåp med spegeldörrar som reflekterar ett rum med ljusa trägolv och vit bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Början på setupen. Är en temporär switch som ska bytas ut mot en rackmonterad så snart de finns i lager igen. Har satt vertikalt rack för att få mindre byggdjup. Är 2U, men skulle få plats med 3U.

Vertikalt rack med nätverksswitch och kablar på vägg, temporär installation med planer för större rack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eluttag och nätverksswitch i en elcentral med anslutna kablar och blocknivåadaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har 4 uttag för 230v men bara 2 går att använda då adaptrarna tänker uttagen.
Helt o öndigt då båda är 12 volt, den till switchen tror jag är 5v.
 
Så här kan man göra, om man vill.
Här utgörs dock brandväggen av en normalstor pc i miditower, så den tar onödigt mycket plats egentligen.
Men i övrigt är det ganska städat och kompakt. Hade man haft brandväggen monterad i racket samt en PDU så hade det sett riktigt bra ut.
Inser också att bilden är något åldrad, har i dagarna bytt några patchkablar så alla är lika både i modell o längd mellan switch och patchpanel.
 
  • Serverrack med switch, patchpanel och en PC i miditower, många kablar och lite rörigt ordnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.