davveno1 davveno1 skrev:
Ska göra ett antal genomföringar i reglarna i en bärande vägg, är det helt lugnt att ta ut för 20mm ur en 45x75 regel?
Den kan väl knappast vara bärande? Men borra hål i centrum så påverkas bärigheten minimalt
 
E elmont skrev:
Den kan väl knappast vara bärande?
App app app, inte den attityden tack! :p
Har själv bärande innervägg med 45x70-reglar i ett hus från 1990.
 
Jo den är tyvärr det, går rakt genom huset, byggt - 84.
 
  • Gilla
Tim Deneve
  • Laddar…
Kan/bör man förstärka på något sätt? Slå på en regel till där man gör hålet?
Är en tre reglar på rad jag ska igenom.
 
Även jag har en "hjärtvägg" genom hela huset som är reglad med 2"3" MEN den är inte bärande utan mina takstolar är självbärande. Bärande väggar är väl normalt minst 4". Men oavsett så kan du borra hål i centrum.
 
E elmont skrev:
Bärande väggar är väl normalt minst 4".
Skall man sova oroligt nu?
Detaljerad närbild på en del av en byggritning med tekniska specifikationer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter det två reglar tillsammans har man väl i realiteten en 4"3" samt C/C 400 och då är den säkert bärande. MEN ett 20 mm hål i centrum är inga problem
 
E elmont skrev:
Sitter det två reglar tillsammans har man väl i realiteten en 4"3" samt C/C 400 och då är den säkert bärande. MEN ett 20 mm hål i centrum är inga problem
Läs ritningen en gång till. De två 45X70 är liggande mot bjälklaget på våningen ovanför. De stående är 45x70 "singlar".
 
Jag såg och förstog, därav kommentaren om c/c 40 för dom stående reglarna (mot "normalt" c/c 60)
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Jag såg och förtog, därav kommentaren om c/c 40 för dom stående reglarna (mot "normalt" c/c 60)
Förtog? Det var ett nytt ord.:cool:
 
Rättat nu :oops:
 
Finns tunna bärande väggar utan så mycket reglar så man får vara försiktig. Vårt hus har bärande väggar av tvärwellit, dvs bärande spånskivor med wellpapp emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.