B
Hej,

Jag har en avloppsstam som går från toaletten på övervåningen ner till köket på entrevåningen och vidare ner till badrummet i källaren. I ett av köksskåpen har avloppeskarvats och vid denna skarvså förminskas rördimensionen från 110mm till 75mm. Denna skarv har nu börjat läcka lite grand (ca 1 droppe per minut). Kan man fixa detta på något sätt?

Konsulterade en rörmokare och han påstod att det var felmonterat och att man kan gå från litet rör till stort rör men inte tvärtom och att det måste var minst 110mm rör hela vägen från toaletten på övervåningen. Han påstod även att detta kunde klassas som dolt fel. Stämmer detta?

För att fixa avloppet så sa rörmokaren att man måste byta ut 75mm röret som går ner till badrummet i källaren till ett 110mm rör. Detta låter dock som ett ganska omfattande jobb eftersom jag antar att man måste bila upp väggen och golvet i källaren för att komma åt röret. Jag hade hoppats att det fanns något enklare sätt.

Har tagit bort köksskåpet så att man kommer åt avloppsröret/läckan.

Avloppsrör under köksdisk som reducerar från 110mm till 75mm med synlig läcka och avtaget skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörskarv i ett köksskåp där rördimensionen förminskas från 110 mm till 75 mm med synlig läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Lyssna på rörmokaren vad gäller att du ska ha 110 och inte 75 mm från toalett. Fixa det!

Kanske läcker det i skarven p g a att muffen är lite dålig och toapapper fastnar emellanåt vid förminskningen. Då stiger vattnet ovanför och det blir en vattenpelare som trycksätter avloppets skarv. Droppläckage.
 
B
Nej det där ser fel ut, det ska aldrig gå från stort till litet rör. Och man ska aldrig använda mindre än 110 på avlopp från toa, om det inte är en avloppspump med kvarn inblandad.

Dubbelfel! Tyvärr bara göra om och göra rätt.
 
Krilleman
Fast det ser ju ut som att 110mm muffen glidit ner över förminskningen! Enda gången det kan ske är om det är en 110mm skjutmuff.

Kan du fota uppåt där det går från 75mm till 110mm?!

Förminskningen ser ut såhär från fabrik:
(Hittade inga bilder på denna delen från andra hållet)
3245541b.jpg

Och dolt fel har jag svårt att tro, det är ju frilagt i detta nu. Då hade du ju kunna se installationen förut också vid en fördjupad inspektion. Undersökningsplikten är på din börda. Så tråkigt nog tror jag inte du kommer långt med det...

Bara bita i det sura äpplet och dra 110mm hela vägen från WC.
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det ser ju ut som att 110mm muffen glidit ner över förminskningen! Enda gången det kan ske är om det är en 110mm skjutmuff.

Kan du fota uppåt där det går från 75mm till 110mm?!

Förminskningen ser ut såhär från fabrik:
(Hittade inga bilder på denna delen från andra hållet)
[bild]

Och dolt fel har jag svårt att tro, det är ju frilagt i detta nu. Då hade du ju kunna se installationen förut också vid en fördjupad inspektion. Undersökningsplikten är på din börda. Så tråkigt nog tror jag inte du kommer långt med det...

Bara bita i det sura äpplet och dra 110mm hela vägen från WC.

Så här ser det ut om man fotar från 75mm röret och uppåt mot 110mm röret.

Att bila upp golvet i källaren känns inte så kul när det är varmvattengolv och samma klinker på hela källarplanet (omöjligt att få det att se bra ut utan att byta yt allt golv).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
Går det att dra upp skjutmuffen igen? Eller har den glidit över gummiläppen helt?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Går det att dra upp skjutmuffen igen? Eller har den glidit över gummiläppen helt?
Den går att dra upp men hur mycket ska dra upp den?
 
Krilleman
Bara så det syns 1cm 110mm på förminskningen. Inte mer.
 
Även om det är fel dimension så borde det rimligen gå att få tätt....
 
B
Krilleman Krilleman skrev:
Bara så det syns 1cm 110mm på förminskningen. Inte mer.
Det gick att rucka på muffen lite grand men sen var det stopp. Kan man smörja röret på något sätt så att det blir enklare att dra upp röret?
 
Claes Sörmland
B Oscar Olsson skrev:
Det gick att rucka på muffen lite grand men sen var det stopp. Kan man smörja röret på något sätt så att det blir enklare att dra upp röret?
Glidex är smörjprodukten för ändamålet. Har själv vara använt på tub/flaska men ser att rörisarna på jobbet har sprayvarianten ibland.
 
Krilleman
Problemet är ju att gummiläpparna ligger åt "fel" håll när man ska dra tillbaka kanten över förminskningen. Min gröna pil är det "rätta" hållet att skjuta in delen/röret och gummiläpparna ligger ju självklart åt det hållet.

Denna operation bör göras med lagom mycket våld och rikligt med glidex. Snurra på muffen samtidigt kan hjälpa en del.

Rörmuff med gummiläpp riktad enligt grön pil, indikerar rätt installationssätt.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.