Hej.

Vi har precis köpt hus i Linköping, växtzon 2.
Tomten är ganska liten, ca 200 m faktiskt grön yta.
Men vi vill såklart ändå nyttja den. Problemet är att det är lerjord här, och tidigare ägaren berättade att hon haft svårt att få något annat än persilja att växa bra.
I nuläget växer en syren, rönnsumak och en björnbärsranka på tomten och de verkar må bra. Särskilt rönnsumaken vilken har spridit sig både hit och dit.

Vi skulle vilja ha rabarber, hallon och vinbärsbuske. Går det att bara gräva ut ett hål och stoppa ned dem? Eller måste man förbereda plabteringsplatsen lite innan?

Vi har även anordnat pallkragar (dubbel höjd) för att kunna odla lite örter, sallad och tomat i. Vår tanke då var att då kan vi styra själva vilken jord de står i.

Tacksam för svar!
 
Tillför mull i form av kompost, ko- eller hästgödsel så är det inga problem att odla.

Det stora problemet med lerjordar (gäller även silt) är att de lätt kompakteras vid bygge och då förstörs jordens struktur och vatten och syre kan inte tränga igenom. Vilket naturligtvis gör det svårt att odla. Ni kan kontrollera hur det är hos er genom att gräva en grop cirka 50 cm djup och fylla med vatten. Om det tar mer än en timme är jorden för kompakterad. Egentligen vill man att det ska ta mindre än 30 min men på lera/silt kan en timme vara ok.

Jag har själv en tomt med påförd lerjord efter marksanering och grönsaker odlar jag i upphöjda bäddar. Perenner, rosor, träd och buskar odlar jag direkt i marken men det krävs lite eftertanke (rätt växtval, rätt växtplats, ibland lite tåligare växter som kan förbereda marken för andra växter) och markberedning för att lyckas.

Edit: nu blev det inte trädgårdsdesignern som svarade utan landskapsarkitekten. Hoppas att det funkar lika bra.:)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tillför mull i form av kompost, ko- eller hästgödsel så är det inga problem att odla.

Det stora problemet med lerjordar (gäller även silt) är att de lätt kompakteras vid bygge och då förstörs jordens struktur och vatten och syre kan inte tränga igenom. Vilket naturligtvis gör det svårt att odla. Ni kan kontrollera hur det är hos er genom att gräva en grop cirka 50 cm djup och fylla med vatten. Om det tar mer än en timme är jorden för kompakterad. Egentligen vill man att det ska ta mindre än 30 min men på lera/silt kan en timme vara ok.

Jag har själv en tomt med påförd lerjord efter marksanering och grönsaker odlar jag i upphöjda bäddar. Perenner, rosor, träd och buskar odlar jag direkt i marken men det krävs lite eftertanke (rätt växtval, rätt växtplats, ibland lite tåligare växter som kan förbereda marken för andra växter) och markberedning för att lyckas.

Edit: nu blev det inte trädgårdsdesignern som svarade utan landskapsarkitekten. Hoppas att det funkar lika bra.:)
Stort tack för svaret, får gå ut med spaden i eftermiddag och kolla hur kompakt jorden är då!
Jag gissar på att det kommer vara rätt kompakt då marken har varit rätt "svampig" och vattenmättad senaste månaden, verkar inte riktigt riktigt som att den låter ytvattnet tränga ner.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Exempel på hur man kan förbereda och förbättra kompakterad jord.
Jag har satt al som tål ganska vattensjuk mark under den har jag anlagt en bred perennplantering. De första åren var det i stort sett jättedaggkåpa och olika tåliga nävor. Tillsammans med kompost och de maskar och mikroorganismer som följde med komposten har växterna förbättrat strukturen i jorden och allt eftersom har jag minskat antalet daggkåpor och nävor och fyllt på med andra växter. Det som man ska tänka på är att jorden är kall och blöt på vintern så det måste vara växter som tål det.

Att läsa på om hur växter växer i sin naturliga form hjälper. Läs hellre på brittiska sidor och plantskolor än svenska. Svenska sidor håller generellt inte måttet utan är mest avskrivningar av en avskrivning etc.

Titta på BBC's garderner's world för inspiration, finns på Youtube.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
smh
Där björnbär trivs brukar även hallon trivas, så den ska nog inte vara något problem. Vinbär och rabarber är inte heller kinkiga. Testa! De kommer att trivas bättre om de får en massa kompost mm, men mycket möjligt att de klarar sig helt okej även utan. Det värsta som kan hända är att du inte får en perfekt skörd.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Även bärbuskar och rabarber kan man plantera lite upphöjt, t.ex. i en odlingslåda (pallkrage) med öppen botten.
Vi har lerjord och har både vinbär, rabarber och fruktträd som funkar bra.
 
  • Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
Jag hör väl till en av de få som gillar lerjord. Den har bästa förutsättningarna! Näringsrik och fuktighetshållande. Det enda som behövs är mer mull och växtdelar för att den ska bli glad.

Om den är väldigt blöt så se till att få dränering på plats. Sedan är det bara att påföra biologiskt material som löv, halm, gräs och torv. Det är ett projekt för flera år men jorden kommer bara att bli bättre.

Rönnsumak skjuter långa rotskott, men bara ett år från att man kapar ner den! Att ta bort den är helt nödvändigt om den står nära trädgårdslandet.

Andra växter som går bra på lerjord:
Bönor, majs, solrosor.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Lerjord är inte dåligt, det som är dåligt är tunga maskiner på lerjord som det ofta blir vid nybyggen. Lerjordar är väldigt känsliga för packning och har svårare än andra jordar att hämta sig från den typen av skador.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Hej alla och tack för inputen.

Vi testade att gräva ett hål igår och jag hittade till min glädje sand lite längre ner, vilket ökade förhoppningarna om att det kanske skulle finnas lite dränering i marken ändå.
Vi fyllde sedan hålet med vatten och då kom verkligheten. På en timme rann kanske 1-2 cm bort.
På tre timmar 1-1,5 dm.
På 6h ca 2,5 dm.

Så min rädsla nu är att vi kommer gräva ut ett hål, fylla det med gödsel och planteringsjord vilket egentligen skapar en liten fördjupning eller skål där vatten samlas och sedan dränks våra rotsystem.
Men jag kanske oroar mig i onödan, buskar och liknande kanske klarar att stå i vatten något dygn vid kraftigt regn?
Sallad och liknande har vi som sagt redan fixat upphöjda pallkragar till, så de är jag inte orolig för.
Med lite maskar och liknande så kanske man kan se att jorden mår bättre och bättre om några år. Är ju betryggande att höra att ni andra harlyckats hantera lerjord om inte annat =)

Vi får prova helt enkelt!
 
  • Nyligen grävt hål i gräsmatta med sandlager och vattenavrinningstest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt hål med sandig lerjord i trädgård, tecken på låg dränering som diskuteras i forumtråden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grävt hål fyllt med vatten i trädgården för att testa dränering i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hål i marken fyllt med vatten som visar dålig dränering, med jordhögar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hål i marken fyllt med vatten för att testa dräneringsförmåga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hål fullt med vatten i trädgården testar dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För några år sen pratade jag med vår "Jord & grusleverantör" som hade fixat en tomt med kraftig lerjord.
Där lade man på 10 cm gjutsand och fräste med en traktor, sedan 15 cm hästgödsel och fräste igen.
Den gräsmattan var något alldeles extra. Dock hade grävarn sett till att tomten lutade svagt från huset så att det aldrig kunde bli nåt vatten stående.
Drastiskt men görbart. Se bara till att man har en kraftig jordfräs, ingen leksak för hushållsbruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Att gräva upp/blanda ut hela tomten känns lite väl stort för oss just nu måste jag nog säga.
Särskilt eftersom vårt hus har en källare med någon typ av gammal "vattenmättad" betong utan fuktspärr, där lösningen går ut på att den skulle uppnå balans med utanförliggande mark. Känns spontant som att lerjorden intill huset i nuläget kanske agerar som någon sorts fuktspärr i sig självt, att då göra det mer genomträngligt överallt kanske kan innebära ökad fuktgenomträngning mot källaren.
Knepigt det här!

Men att gräva upp och blanda upp jorden där vi tänkt plantera verkar bli ett måste!
 
Det är nog lite packskador i jorden. Din analys är riktig, vad ni åstadkommer genom att gräva är en skål med stående vatten.

Men om ni börjar med lite tåligare buskar och träd plus kompost så kommer det att bli bättre.

Börja kanske inte med de dyraste och känsligaste lignoserna. :giggle:
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Att gräva upp/blanda ut hela tomten känns lite väl stort för oss just nu måste jag nog säga.
Särskilt eftersom vårt hus har en källare med någon typ av gammal "vattenmättad" betong utan fuktspärr, där lösningen går ut på att den skulle uppnå balans med utanförliggande mark. Känns spontant som att lerjorden intill huset i nuläget kanske agerar som någon sorts fuktspärr i sig självt, att då göra det mer genomträngligt överallt kanske kan innebära ökad fuktgenomträngning mot källaren.
Knepigt det här!

Men att gräva upp och blanda upp jorden där vi tänkt plantera verkar bli ett måste!
Gör upphöjda bäddar. blanda med växtmaterial. Gjutsand låter som ett bra recept till "betong" med leran.

Om ni har lite tålamod kan ni göra såhär.
År 1. Odla potatis under halm. Lägg utt sättpotatis på gräsmattan. Täck med halm, 34-35 cm. Potatisen behöver inte kupas, maskarna jobbar på nertill. Fin potatis att skörda sedan.
År1 höst. Vänd ner halmen så att den hamnar under det som tidigare var översta lagret på gräsmattan. Nu har du fått dränering under. Frost kommer att sönderdela leran. Fyll gärna på med löv ovanpå.

År2 vår. Kratta bara undan det tjockaste lagret med löv eller motsvarande och så. Fyll på under säsongen med gräsklipp. Till hösten åter med löv. Sedan kommer det bara att bli bättre!
 
  • Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.