useless useless skrev:
Testa att blöta lite och se om gropen reser sig. Jag skulle inte ha bytt planka för den där lilla skadan.
TS skriver parkettgolv men på bilden tycker jag det ser ut som ett laminatgolv men bilder kan luras. Hur som helst funkar nog bara vattentricket om det är ett parkettgolv med riktigt trä.

Tvärsnitt av ett golv där översta lagret liknar laminat med synlig vattenansamling vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
TS skriver parkettgolv men på bilden tycker jag det ser ut som ett laminatgolv men bilder kan luras. Hur som helst funkar nog bara vattentricket om det är ett parkettgolv med riktigt trä.
Jag har visserligen inte fullt greppat definitionen av ett laminatgolv, är det plast rakt igenom? Eller bara yttersta skiktet?

För beskrivningen hos leverantören gör gällande att det är ek och nog är det sågspån som kommer ut när jag snyter mig …
 
  • Närbild på ett laminatgolvstyg där det synliga skiktlagret och spånskivan under visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Atlasprinsen skrev:
För beskrivningen hos leverantören gör gällande att det är massiv ek
Du har inte en länk till produkten? Bilder kan som sagt luras.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
A Atlasprinsen skrev:
Jag har visserligen inte fullt greppat definitionen av ett laminatgolv, är det plast rakt igenom? Eller bara yttersta skiktet?
Brukar vara en kärna av mdf eller liknande med ett tunt plastlager med grafiken.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Brukar vara en kärna av mdf eller liknande med ett tunt plastlager med grafiken.
Tack, dock har fibrerna ”rest sig” och inte sjunkit in. Det kanske syns tydligare på denna bild. Förespråkar du fortfarande vatten?
 
  • Träfibermaterial som sticker upp från ett laminatgolv med synliga fiberskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, om det inte är en grop så är det nog inte så mycket att göra mer än att blunda och gå vidare...

Om man verkligen inte vill byta plankan kanske det går att skära ett snitt runt skadan, pilla bort plastskiktet och limma dit en exakt lika dan bit man skurit ur från en spillbit?
 
  • Arg
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Det verkar bara vara 0,6 mm EK på en HDF skiva.
Gissar att det är stor risk att den där biten kommer lossna om det är så tunn ek.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det verkar bara vara 0,6 mm EK på en HDF skiva.
Gissar att det är stor risk att den där biten kommer lossna om det är så tunn ek.
Hrm, tror du? Vad baserar du det på? Såhär ser de ut undertill.
 
  • Tre träpaneler ligger på ett laminatgolv med undersidan uppåt, visande dess konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Atlasprinsen skrev:
Hrm, tror du? Vad baserar du det på? Såhär ser de ut undertill.
Det är ju ett modernt laminatgolv med oslipbart ytskikt. Vattentricket kräver att du har ”normala” träfibrer som reser sig med fukten som man sedan ev kan slipa till. I ditt fall är det stor risk att vatten/fukt kommer få din HDF-kärna att svälla och all framtida våttorkning kommer vara ett riskmoment. Byt planka helt enkelt
Skärmdump från en hemsida som visar specifikationer för ett laminatgolv, inklusive illustration av installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det är ju ett modernt laminatgolv med oslipbart ytskikt. Vattentricket kräver att du har ”normala” träfibrer som reser sig med fukten som man sedan ev kan slipa till. I ditt fall är det stor risk att vatten/fukt kommer få din HDF-kärna att svälla och all framtida våttorkning kommer vara ett riskmoment. Byt planka helt enkelt
[bild]
Tack för svar, då har jag lurat mig själv …
 
A Atlasprinsen skrev:
Hrm, tror du? Vad baserar du det på? Såhär ser de ut undertill.
Det är ek limmat på båda sidor av golvet. Man kan se det på din din bild också även om det ser ännu tunnare ut där.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Varför har man limmat ek på båda sidorna? Är det bara för att kunden ska tro att det är homogena ekplankor?
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det är ek limmat på båda sidor av golvet.
Varför har man bemödat sig med det på undersidan? :thinking:
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Fadai
Ni kommer att leva med golvet och det kommer att sätta spår. Låt det vara och om några månader märker du det inte ens.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.