K Knasen36 skrev:
Vi flyttade hit 19 och då började hon på engång.
Vi hade vår avloppsbrunn på hennes mark och det skulle den absolut inte vara längre så det fick vi anlägga en ny på vår tomt. Hon skulle ta bort brunnen på sin mark, men ytor du hon gjort det?
Vi har servitut på hennes vatten, men det har hon stängt av för oss. Så en polisanmälan är gjord sen i somras.

Hon tänker inte sätta ett annat staket för hon vill inte ha det längre in på sin tomt.
Låter som att ni har kommit med krav om staket och att hon ska sätta upp det pga er oro för hundarna eller nåt sånt. Ser ut som att staketet är uppsatt i ilska och frustration därav också kravet från hennes sida om att ni får anlägga avlpppsbrunn på er mark. Ska ni bo kvar så får ni väl sätta upp ett staket på er tomt så barnen inte kommer åt taggtråden på grannens staket. Vad gäller servitutet på vatten så verkar det som ni har vatten ändå. Vad använder ni hennes vatten till, fylla en pool eller?
 
K Knasen36 skrev:
Grannen har efter mycket tjaffs mellan oss satt upp underhållsfritt staket sånt staket med hål i (fårstaket) eller vad man ska kalla det. Det fick tydligen sättas i tomtgräns, hos satte det 5 cm in. Men ska det inte skötas av henne ändå?

Just nu så bojnar det på flera ställen och böjer sig lixom inte på våran tomt.
Och inte nog med det så har hon satt taggtråd uppe på staketet.

Vi har ingen bra grannkontakt sen vi flyttade in. Det går inte att prata med henne. [bild]
Jag är övertygad om att staket i/vid tomtgräns ska ha grannens godkännande oavsett utförande. Så är det med allt som påverkar er möjlighet att utnyttja er fastighet så som ni önskar. T ex ville jag sätta en husvagn som lekstuga intill den häck som vi delade med grannen och frågade givetvis först. Den skulle stå över sommaren. Grannen tyckte det var helt ok, men hade kunnat begära att den flyttades om de var störda.

Fastighetsägare har att rätta sig efter Jordabalken och i 3 kap. regleras Rättsförhållanden mellan grannar och den hänsyn som man ska visa.

Jag hade ALDRIG accepterat taggtråd så att mina barn eller hunden kunde skadas. ALDRIG!
Om det inte går att prata med grannen så skriv ett brev. Och anmäl till kommunen, att ni inte godkänt vare sig staket eller taggtråd och att miljökontoret är skyldig att göra tillsyn och fatta ett beslut. Se till att RISK för fysiska skador på barnen ska tas hänsyn till i beslutet och likaså psykiskt lidande enligt vad Folkhälsomyndigheten anger om levnadsvillkor vid olägenheter.
Så det är mycket som talar för er sak.

Sen måste jag jag ju säga att "barnens bollar" ska hållas på den egna fastigheten. Du borde ha skyddat med nät eller växter om det var ett upprepat problem som kunde störa grannen och reta upp henne. Det hon gjort är en ren markering mot det, och kanske du skulle bett om ursäkt att barnens bollar hamnade hos henne, om något var förstört (blommor e dyl) så erbjuda ersätta. Ansvar som fastighetsägare och lagen gäller ju även dig.

Sen är det en god idé att skydda barnen på bästa sätt. Grannen kan ju få för sig att vara dum mot barnen, eller skicka nån i skolan som mobbar. Jag har ett exempel på en familj som drabbades svårt av en hatisk grannkvinna. Hon hoppade själv på barnen så snart hon såg dem, de kunde inte ens vistas ute i sin egen trädgård och hon såg till att de blev mobbade i skolan.
 
K Knasen36 skrev:
Ni alla är ju lite konstiga måste jag säga. Barn måste få leka och ha roligt man ska inte behöva tysta dom för att vi flyttat in bredvid en granne som inte kan med barn. Bollarna var helt okej i början och vi fick gå på vägen utan vidare.
Nu kan vi knappt gå på vägen utan att få de. Onda blicken. Barnen vågar knappt spela boll då hon blir arg. Hon vågar inte prata med oss och inter bs visa sig när vi är ute, är hon ute så springer hon in så fort vi kommer ut.

Vattnet ligger det en anmälan på som egenmäktigt förfarande.
Vi har servitut på vattnet och hon har tagit något som tillhör oss, vilket inte är redigt okej.
Vi har egen brunn men vi har rätt att använda detta vattnet till att vattna blommor på sommaren etc
Vad kan ha hänt som gör att hon ändrade sig? Kan det vara något ni gjort/sagt (behöver inte vara något man själv tycker är en stor grej, men för henne kanske det var det).
Är det en äldre dam kan det vara någon form av demens på gång? Det kan ju göra att man blir stingslig och paranoid.
Eller att något hänt i hennes liv som gjort att hon fått en ”knäpp”?
 
Granne som flyttat in med 8 barn knäcker väl vem som helst, är ju som att bli granne med ett dagis :crysmile:
 
  • Gilla
HeyJon och 9 till
  • Laddar…
K Knasen36 skrev:
Barn måste få vara barn trots att man har en granne som inte gillar barn. Barnen måste få spela fotboll pch köra med mopeder när dom har åldern inne. I somras gnällde hon tom att do. Körd wmoppe förbi hennes hus, vi har servitut på hennes väg för att kunna ta oss ut till stora vägen
Som en parallell till detta kan jag säga att, eftersom jag spelat en del golf, så är det så att finns det åkermark eller tomtmark som gränsar till golfbanan så får man inte hämta golfbollen där, inte ens om det är åker som är plöjd och inget växer där just då. En boll man råkat slå ut där på grund av ett dåligt slag är förlorad och tillfaller markägaren.
 
B Bengt Svejdur skrev:
att finns det åkermark eller tomtmark som gränsar till golfbanan så får man inte hämta golfbollen där,
Får inte för vem? Normala regler för hur man får beträda annans mark borde väl gälla?
 
A andersmossing skrev:
Man får ju inte gå på odlad mark, man förstör grödorna.
Nej men om det exempelvis är nyskördat och torrt borde det vara harmlöst att hämta en golfboll, men det lät inte så på @Bengt Svejdur .
 
F FruNilsson skrev:
Jag hade ALDRIG accepterat taggtråd så att mina barn eller hunden kunde skadas. ALDRIG!
Om det inte går att prata med grannen så skriv ett brev. Och anmäl till kommunen, att ni inte godkänt vare sig staket eller taggtråd och att miljökontoret är skyldig att göra tillsyn och fatta ett beslut. Se till att RISK för fysiska skador på barnen ska tas hänsyn till i beslutet och likaså psykiskt lidande enligt vad Folkhälsomyndigheten anger om levnadsvillkor vid olägenheter.
Så det är mycket som talar för er sak.
Det är väl bara att hålla ordning på barnen och ha hunden i koppel/lina...
Sitter 2 rader med taggtråd + 2 eltrådar runt tomten hemma för att hålla obehöriga ute
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Jag är övertygad om att staket i/vid tomtgräns ska ha grannens godkännande oavsett utförande. Så är det med allt som påverkar er möjlighet att utnyttja er fastighet så som ni önskar. T ex ville jag sätta en husvagn som lekstuga intill den häck som vi delade med grannen och frågade givetvis först. Den skulle stå över sommaren. Grannen tyckte det var helt ok, men hade kunnat begära att den flyttades om de var störda.

Fastighetsägare har att rätta sig efter Jordabalken och i 3 kap. regleras Rättsförhållanden mellan grannar och den hänsyn som man ska visa.

Jag hade ALDRIG accepterat taggtråd så att mina barn eller hunden kunde skadas. ALDRIG!
Om det inte går att prata med grannen så skriv ett brev. Och anmäl till kommunen, att ni inte godkänt vare sig staket eller taggtråd och att miljökontoret är skyldig att göra tillsyn och fatta ett beslut. Se till att RISK för fysiska skador på barnen ska tas hänsyn till i beslutet och likaså psykiskt lidande enligt vad Folkhälsomyndigheten anger om levnadsvillkor vid olägenheter.
Så det är mycket som talar för er sak.

Sen måste jag jag ju säga att "barnens bollar" ska hållas på den egna fastigheten. Du borde ha skyddat med nät eller växter om det var ett upprepat problem som kunde störa grannen och reta upp henne. Det hon gjort är en ren markering mot det, och kanske du skulle bett om ursäkt att barnens bollar hamnade hos henne, om något var förstört (blommor e dyl) så erbjuda ersätta. Ansvar som fastighetsägare och lagen gäller ju även dig.

Sen är det en god idé att skydda barnen på bästa sätt. Grannen kan ju få för sig att vara dum mot barnen, eller skicka nån i skolan som mobbar. Jag har ett exempel på en familj som drabbades svårt av en hatisk grannkvinna. Hon hoppade själv på barnen så snart hon såg dem, de kunde inte ens vistas ute i sin egen trädgård och hon såg till att de blev mobbade i skolan.
tyckte andra skrev att JB 3 kap var av social art så den kan lika gärna strunta i, den skulle ändå inte ge några konsekvenser att bryta emot.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men om det exempelvis är nyskördat och torrt borde det vara harmlöst att hämta en golfboll, men det lät inte så på @Bengt Svejdur .
Det kan tyckas vara så, men vid våran bana i Vadstena så står det skyltar att det är förbjudet att beträda åkermarken för att hämta en golfboll, oavsett om det växer något där eller ej.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Som en parallell till detta kan jag säga att, eftersom jag spelat en del golf, så är det så att finns det åkermark eller tomtmark som gränsar till golfbanan så får man inte hämta golfbollen där, inte ens om det är åker som är plöjd och inget växer där just då. En boll man råkat slå ut där på grund av ett dåligt slag är förlorad och tillfaller markägaren.
Jag tror inte markägaren vill ha golfbollar i sitt ensilage, så han är nog bara glad om du hämtar dina bollar....
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
men vid våran bana i Vadstena så står det skyltar att det är förbjudet att beträda åkermarken för att hämta en golfboll,
Det är väl golfklubbens sätt att försöka minska riskerna för "dålig grannsämja" och inget som egentligen har någon större juridisk bäring. Som princip är det kanske inte så tokigt. Det ska kosta att "slicea"! :cool:

Sen kan det naturligtvis finnas medlemsvillkor eller liknande med innebörden att man ska följa klubbens skyltar och då kan ju en hämtning av boll leda till "golfklubbsrättsliga straff" men det är ju en liten annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Jag är övertygad om att staket i/vid tomtgräns ska ha grannens godkännande oavsett utförande.
Nu är nog FruNilsson ute och dikterar regler efter egna önskemål.
Nej, om det är "på" tomtgränsen så måste ju båda vara med på det men här skriver ju TS att det är 5cm in ,så förutsatt att det är 5cm in på hennes egen mark, så har TS inget att säga om hennes staket. Taggtråd har vi redan slagit fast att det är tillåtet och TS har redan försökt med både Polis och Kommunen vilket båda bekräftar att grannen har rätt att sätta upp taggtråd om hon vill det.

F FruNilsson skrev:
Så är det med allt som påverkar er möjlighet att utnyttja er fastighet så som ni önskar. T ex ville jag sätta en husvagn som lekstuga intill den häck som vi delade med grannen och frågade givetvis först. Den skulle stå över sommaren. Grannen tyckte det var helt ok, men hade kunnat begära att den flyttades om de var störda.
Sidospår men om det inte är en kraftigt modifierad husvagn kan den aldrig räknas som lekstuga, men strunt i det. Hur menar du att din husvagn skulle påverka grannens möjlighet att använda sin tomt? En lekstuga kräver inte bygglov och får således placeras precis in till tomtgräns om du så önskar. Grannes utsikt kan bli helt förstörd av ditt lekstugeslott eller husvagn men då ingen av dem kräver bygglov så har grannen inget att säga om saken.

F FruNilsson skrev:
Jag hade ALDRIG accepterat taggtråd så att mina barn eller hunden kunde skadas. ALDRIG!
Om det inte går att prata med grannen så skriv ett brev. Och anmäl till kommunen, att ni inte godkänt vare sig staket eller taggtråd och att miljökontoret är skyldig att göra tillsyn och fatta ett beslut. Se till att RISK för fysiska skador på barnen ska tas hänsyn till i beslutet och likaså psykiskt lidande enligt vad Folkhälsomyndigheten anger om levnadsvillkor vid olägenheter.
Så det är mycket som talar för er sak.
Det är inte så mycket att ifråga sätta vad man vill acceptera, hon har rätten på sin sida att ha taggtråd om hon vill det. Det är väl under rådande omständigheter och lagar upp till TS att skydda sina barn mot taggtråden om han vill det, tex genom att sätta ett eget staket som förhindrar barnen från att springa in i taggtråden. Så långe som de nämnda "5cm in" är på surkärringens egen tomt har TS inget att godkänna och heller inget att anmäla, det samma gäller taggtråden. Vad gäller risker och psykiskt lidande på grannens tomt så är väl helt enkelt tipset samma som grannen vill signalera, håll er borta. (Men inte från vägen för den har de all rätt att använda för att komma in och ut på).
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Jag tror inte markägaren vill ha golfbollar i sitt ensilage, så han är nog bara glad om du hämtar dina bollar....
Varför tror du då att det inte är tillåtet at gå ut på åkermarken och hämta den då? Sedan är det inte mitt inlägg som ska kommenteras utan det är TS inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.