Som vanligt förekommer olika uppgifter på olika ställen.....
På vissa ställen står det att man skall ha ett fall på 1cm/m (här)och på andra ställen står det att man skall vara noga med att allt hamnar i våg (här)?

Hur har ni gjort?

Spontant tycker jag det verkar onödigt med fall då trallen ändå kommer att sno o kupa sig lite med tiden?
 
Jag har också haft huvudbry med denna fråga och ska till att börja bygga ett trädäck i nästa vecka om allt virket kommer.

Jag kommer att lägga däcket med 1 % fall och har resonerat såhär:
Alla övriga ytor utomhus har ett visst fall för avvattningens skull. Skulle man lägga en stenlagd uteplats så har man ju fall på denna. Varför ett trädäck som är utsatt för regn inte skulle må bra av att ha fall är jag lite frågande till. Även gräsytor ska man ju försöka ha minst 0,5 % fall på för att undvika pölbildning, iaf på lerjordar.

Jag använder trall (tryckt och vaxat) som rekommenderas från tillverkare att läggas utan mellanrum (!) vilket innebär minimal avrinning ner mellan trallen. Alltså måste vattnet antingen bli stående eller rinna av däcket med hjälp av ett fall. Hade jag haft mellanrum mellan trallen så kanske jag hade gått ner till 0,5 % fall.

Till sist tror jag bara trallen mår bra av att bli snabbt avvattnad efter regn. Träet hinner inte suga upp så mycket vatten och man kanske slipper problem med alger och sådant. Torrt virke ruttnar inte. Jag kan aldrig hålla det helt torrt men jag kan i alla fall se till att det inte blir stående vatten på trallen under en längre tid.

/Kalle
 
Lägg era altaner i våg!! Springan som blir mellan brädorna räcker gott för avrinning, för springa blir det. Sen så lägger du trallen i den mån det går så att den runda sidan är uppåt. Detta är viktigare än kärnsida upp eller ner.. Så har jag gjort och det rådet har jag fått av alla erfarna snickare som jag pratat med!

Mvh Henke
 
Jag kommer köra med spårat trallvirke och min tanke är att om det ligger i våg så kommer vattnet som ligger i spåren inte kunna rinna av trallen. Jag kommer alltså ha längsfall med trallvirket.

Jag pratade med tillverkaren av detta trallvirke och han sade att virket kan svälla upp till 3mm på bredden (för 120mm trallen), men kommer inte krympa nämnvärt. Och att jag skulle lägga det utan springa, virket kommer inte att skåla sig eller bågna på grund av trycket. Jag hoppas att man kan lita på detta men jag reagerade lite på det han sade.

Bottnar kanske dessa olika uppfattningar i om altanen är upphöjd eller i mark? De beskrivningar jag har sett förespråkar oftas våg för upphöjda altaner och fall för altaner i mark.

/Kalle
 
Det regnar in på mitt nya altangolv, 95x22 mm, och visst blir det blött. Men det kan ju inte bli blött mer än till en viss grad. Mera blöta rinner av.

Att det sedan torkar upp beror inte på att ytterligare vatten rinner av, det beror på solen.

Om man tänker så enkelt, så menar jag att det spelar ingen roll om golvet lutar eller inte, mitt är torrt efter ett par timmar.

per
 
Finns ingen anledning att ha fall på altanen. Jag har en 70 kvm altan utan fall och vattnet försvinner tämligen omgående när det regnat.
 
Hmm.. ja uppskattar i alla fall era synpunkter! :) Men jag måste säga att jag är inte klokare egentligen, man hör ju fortfarande rekommendationer för både och.

Men det kanske får bli i våg i alla fall. Eller så nära man kan komma, krävs ju inte många promilles lutning för att vatten ska börja rinna iväg om underlaget tillåter.

Vi får helt enkelt se vad som händer när virket kommer, antagligen kommer det sluta med att jag singlar slant... :)

/Kalle
 
Jag skriver som jag brukar: Klart det ska vara fall på altanen. :)

Jag har dessutom kärnsidan upp och trallriktningen från huset, så varje trall blir sin egen lilla hängränna som transporterar bort regn från huset.
Det funkar löjligt bra. Det blir torrt direkt och det finns ingen som helst anledning att olja. Vi är på femte (?) året nu och den ser fortfarande ut som ny (minus det gröna).
Eftersom vi har tallar i närheten skruvade vi med hyfsat grov springa - använde snickarpenna som distans. Det gör att inget skräp fastnar överhuvudtaget, men jag medger att det inte är riktigt lika skönt att gå barfota på som ett altandäck där trallen är skruvad dikt an med kärnsidan nedåt, men fortfarande fullt njutbart förstås. :)
 
Hehe.. nu svänger jag tillbaka till att ha fall när jag hör KarlXII..:) Ska också ha trallriktning från huset och hade också lite ränntänk i huvudet när jag funderade på fall vs våg. Skönt att få medhåll från en gud ;)

Tack Carolus Rex!

/Kalle
 
  • Gilla
Super_mange
  • Laddar…
KarlXII skrev:
Jag skriver som jag brukar: Klart det ska vara fall på altanen. :)

Jag har dessutom kärnsidan upp och trallriktningen från huset, så varje trall blir sin egen lilla hängränna som transporterar bort regn från huset.
Det funkar löjligt bra. Det blir torrt direkt och det finns ingen som helst anledning att olja. Vi är på femte (?) året nu och den ser fortfarande ut som ny (minus det gröna).
Eftersom vi har tallar i närheten skruvade vi med hyfsat grov springa - använde snickarpenna som distans. Det gör att inget skräp fastnar överhuvudtaget, men jag medger att det inte är riktigt lika skönt att gå barfota på som ett altandäck där trallen är skruvad dikt an med kärnsidan nedåt, men fortfarande fullt njutbart förstås. :)
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7650-trall-vilken-sida-upp.html
 
hmm.. inte riktigt säker på vad du syftar på rörande den tråden men jag har läst den ja :)

/Kalle
 
Fan också - jag gjorde den gamla mentala tankevurpan IGEN.
I mitt tidigare inlägg sade jag kärnsidan upp, men jag menar ju att jag skruvat kärnsidan neråt.

Tack för påpekandet Hampe. :)
 
Kalleman skrev:
Hehe.. nu svänger jag tillbaka till att ha fall när jag hör KarlXII..:) Ska också ha trallriktning från huset och hade också lite ränntänk i huvudet när jag funderade på fall vs våg. Skönt att få medhåll från en gud ;)

Tack Carolus Rex!

/Kalle

Hehe, det är alltid lika svårt att bestämma sig.

När jag var nybliven träbåtsägare blev det att man frågade om tips och hjälp.
Frågade man fem tråbåtsnissar om samma sak blev det ofta att man i bästa fall fick 4 olika svar. Ofta fick man göra en kompilation av godbitarna, sen kunde man ge en sjätte variant i svar själv om man fick frågan. :)
Det är samma sak när man bygger hus. Man får helt enkelt ta in all tillgänglig information och värdera och fundera.
 
Jag har lagt min altan i våg. Jag var seriös och mätte in hela spektaklet med ett optiskt självnivellerande superinstrument med den något överdrivna noggrannheten +/- 2,5 mm/km.

Min nästa altan kommer jag att bygga med ett litet fall. Anledningen är att det i praktiken kommer att bli variationer från den teoretiska konstruktionen. Det kan bero på många olika faktorer, tex. att plintarna sätter sig något eller att bärlinor och bjälklag inte krymper lika mycket överallt.

I mitt fall har små avvikelser från det ideala vågplanet lett till att jag får vattenpölar på altanen. Inte stora eller djupa, men någon millimeter räcker.

Om det hade varit fråga om små avvikelser från ett plan med fall, hade det inte gjort något.

Jag rekommenderar därför ett lätt fall i trallens längdaxel. Om vi antar att den maximala variationen från den tänkta konstruktionen varierar med a mm, på regelavståndet b mm, och vi tänker oss det sämsta tänkbara fallet att två reglar brevid varandra har avvikelserna +a och -a, så skall fallet vara 1000*(2a/b) [mm/m]

Jag gissar att man kan hålla sig inom 2 mm från den tänkta konstruktionen. På ett regelavstånd av 600 mm, skulle då fallet behöva vara 6,7 mm/m.
 
Bra information! Tack för det! :)

Det lutar nog åt ett 1 % fall till slut. Vad jag har hört från ovanstående inlägg så känns det säkrast så.

/Kalle
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.