Hej! Som nybliven radhusägare har jag gett mig på allt jag kommit över, trädgård. Byggt grind, staket osv utvändigt. Gav upp på t.ex. utomhus-el (då jag förstod att starkström jiddrar man inte med utan att veta exakt vad man gör).

Men nu till mitt problem: tänkte att montera av gammal och på ny blandare i badrum med kombinerad dusch och badkarskran kan ju inte vara någon biggie. Och det gick ju hyfsat lätt tills jag insåg att de gamla muttrarna (halvkopplingar?!) på rören från vägg in i själva blandaren (se bild) var uppgängade och slitna. De blev inte bättre av att jag var där och skruva av de heller. Satt som berget. Men med 5-56 och tålamod fick jag av den äldre blandaren. Förstod sedan att en tunn liten ring som skulle av och på igen för att låsa fast muttern vid påskruvandet av den nya sedan var gammal och sliten på höger sida. Tror ev att det är fel på muttern också på den sidan. Kändes sned på fulgängad innan. Den fäster liksom inte på höger ordentligt. Ringen (klämring?!) kommer igenom när man försöker dra åt sista mm:arna… vilket resulterar i att hela blandaren såklart glappar på höger rör. Testade att föra på vattnet (sätta på balllofixerna), men det var ju mycket riktigt inte tätt och det sprutade ut där.

Begav mig till Bauhaus men kom dit 5 min innan stängning och visade upp muttern (som de påstod att de inte hade något liknande (okej)… köpte något packnings-multipack i ren frustration. Tänkte att det kanske kunde hålla tillbaka ringen och låsa muttern när man skruvade tillbaka den. Nej.

Så skulle behöva en ny sådan mutter och en ny ”ring”. MEN vet inte ens vad de kallas, trots kreativ googling… om någon kan hjälpa mig att tolka vad det jag behöver heter skulle det underlätta enormt :)

Hand håller en sliten och skadad mutter för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: 12mm mot rör/väggfäste
Närbild på en hand som håller en sliten metallmutter, potentiell del av en blandarkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: 16 mm
Hand håller en sliten klämring framför badkarskant med kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3: ringen som sätts efter muttern trätts på. För att låsa den…
Hand som pekar på en uppslitet halvkoppling på en badkarsblandare, med en löst ring framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4: …och sammanfoga samt täta kopplingen mellan den gängade delen på blandaren och röret. Funkade på andra, trots att jag återanvände de gamla (”muttern” och ”ringen”). Men på denna högra sidan ”går den igenom”, ringen, när jag försöker dra åt för att låsa fast den. Vilket resulterar i att det hela lossnar igen på den sidan.

SUMMAN är iaf: detta borde underlättas om jag köper ny 1. Mutter (den känns slut och söndergängad) och/eller 2. Ring. Så vad kallas dessa båda?

/Dan
 
Ser ut som det enklaste vore att byta hela väggfästet med en gång. Rören kommer väl underifrån?
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ser ut som det enklaste vore att byta hela väggfästet med en gång. Rören kommer väl underifrån?
Hej @raveper Ja, exakt. Underifrån:
Närbild på en ofullständigt monterad vattenledningskoppling vid ett väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…och då behöver jag också köpa… vilka delar, som heter vad?

Kromat väggfäste för blandare markerat med röda nummer som hänvisar till delar: 1. väggfästet, 2. röranslutningen, 3. nedre muttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså: 1. Själva väggfästet, 2. ”Röredelen” som ska kopplas i blandaren med hjälp av tidigare nämnda ”muttern” och 3. Den ”nedre muttern” som sammanför det hela med rören?

Som du hör kan jag inte fackmannabenämningarna på någon av dessa delar.
 
Del 1 blandarfäste. Verkar finnas samma märke på clas o.
Annars så får man mäta avstånd osv och jämföra.
De kommer nog oftast kompletta.
 
  • Gilla
DBGW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.