Ni som äger en contura 26T eller 26TL, hur tycker ni att värmelagringen fungerar?

Läser på forumen här att täljsten i allmänhet som sitter under brännkammaren inte blir varma och därmed inte tillför något till värmelagringen. Tycker ni att det stämmer för 26T och 26TL?

Funderar på att byta kamin och har tittat på en mer vanlig modell som väger ca 200kg, 26TL skulle bli ca 200kg tyngre och 26T ca 250kg men kostar betydligt mer också. Frågan är om det är värt de extra pengarna.
 
Tomture61
Har en Contura 26T med extra värmemagasin .
Att den kan behålla värmen i 18 h , mjaa .
Men helt klart den väger nästan 600 kg så den lagrar mycket värme .
Mätte temp på täljstenen åvanför eldhärden , har för mig den låg på +65 gr .
Det är enbart vatten som är en bättre värmeförmedlare , kan iofs enbart bli max +100gr .
Kör 2 brasor med 2 inlägg / dag när det är minusgrader ute .
Nu är inte mitt hus från 2008 med golvvärme i betongplattan det optimala för en braskamin , om man är ute efter att spara el . En braskamin brukar också enbart värma rummet den är placerad i , för det mesta .
Jag har testat detta år att stänga av värmen helt i rummet den står i och eldat i braskaminen istället .
Temperaturen blir ju lite upp o ned , från 20 till 30 gr .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Contura 26T med extra värmemagasin .
Att den kan behålla värmen i 18 h , mjaa .
Men helt klart den väger nästan 600 kg så den lagrar mycket värme .
Mätte temp på täljstenen åvanför eldhärden , har för mig den låg på +65 gr .
Det är enbart vatten som är en bättre värmeförmedlare , kan iofs enbart bli max +100gr .
Kör 2 brasor med 2 inlägg / dag när det är minusgrader ute .
Nu är inte mitt hus från 2008 med golvvärme i betongplattan det optimala för en braskamin , om man är ute efter att spara el . En braskamin brukar också enbart värma rummet den är placerad i , för det mesta .
Jag har testat detta år att stänga av värmen helt i rummet den står i och eldat i braskaminen istället .
Temperaturen blir ju lite upp o ned , från 20 till 30 gr .
Tack för svaret.
Har precis som du egentligen inte ett hus som är helt lämpat för braskamin, har också betongplatta med golvvärme. Vatten är som sagt bättre men har testat vattenmantlad och tycker inte att den lösningen har varit särskilt bra.
Hur upplever du strålningsvärmen från 26T? Säljaren jag har varit i kontakt med säger att det är mycket strålningsvärme och skulle bli för varmt hos mig. Kaminen kommer stå i ett rum på drygt 40kvm och ca 3m från trappan upp till övervåningen.
 
Tomture61
Mitt rum är 28 kvm med en stor öppning (upp till taknivå) till hallen / köket .
Svårt att avgöra om strålningsvärmen är hög , har inget att jämföra med .
Men den har en stor brännkammare + mycket glas .
Får ibland + 30 gr i rummet när jag eldar , det är varmt :D
Obs , mitt hus är välisolerat , 240 mm isolering i väggar , 250 mm cellplast under betongplattan .
Kör alltid 2 st brasor efter varandra , detta för att värma upp täljstenen optimalt .

En liten kamin utan täljsten kommer alltid att ge mer strålningsvärme och detta under en kortare period än en braskamin klädd med mycket täljsten .
Kakelugnar har också en stor massa med mindre synlighet av brasan , har tex 92,4 % verkningsgrad mot Contura 26T 79 %
 
Redigerat:
B
Jag har en 26t utan extra lagringsmagasin. Det brukar ofta bli för varmt när man eldar i den, men värmen håller i alla fall till morgonen efter man eldat på kvällen alla gånger. Det hade kanske blivit mindre övervarmt inne om man haft extra täljsten? Gäller i alla fall att skippa att lägga in de sista pinnarna . Blir knappt 1m3 eldat i den per år för min del, jag tycker det är lite jobbigt när tempen inne passerar 25C.

Jag har ett vattenburet värmesystem med acktankar, så de 200kg täljsten kändes lite överflödiga lagringsmässigt. Om man räknar på det har jag för mig att 200kg extra täljsten bara innebar att man kunde elda ett par kg ved till. Med en kostnad på typ 2500kr för extra värmelagring så kände jag att jag inte fick ihop den ekvationen.

Just i det rum den står i så är det dåligt isolerat och radiatorer. Det är ganska öppet mellan flera rum, så värmen sprider sig bra. Men framför den blir det mycket strålningsvärme.

I andra delar av huset är det vattenburen värme i betongplatta. Den är riktigt trög och väger många ton. Så även om jag stänger av värmen helt i ett sådant rum, så avger golvet värme länge. Tror en contura 26t i ett sådant rum skulle bli obekväm inomhustemp?
 
Tomture61
Om man har möjlighet att elda 2 st brasor på morgonen + 2 st brasor på kvällen så blir det det mest optimala sättet att elda med en "tung" braskamin .
Obs stäng av golvvärmen i rummet där kaminen står eller ännu bättre , vattenburna radiatorer med termostater .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.