Det är enkelt när det är en korridor med rum på vardera sida. Jämna tal till höger och udda till vänster. Men i detta fall är jag förvirrad. Hjälp
 
  • Komplex planlösning av en byggnad med flera rum arrangerade i oregelbunden form.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varifrån kommer man in? Sätt 1,2,3 osv tex på vänster sida från det håll man kommer in. Rummen i mitten fortsätter i samma nummerföljd och sen fortsätter nummerföljden på höger sida. Eller måste det vara nummer? Kan du inte namnge dem ?
 
Vi har kört nummer innan. Vill gärna fortsätta med det.

M manner skrev:
Varifrån kommer man in? Sätt 1,2,3 osv tex på vänster sida från det håll man kommer in. Rummen i mitten fortsätter i samma nummerföljd och sen fortsätter nummerföljden på höger sida. Eller måste det vara nummer? Kan du inte namnge dem ?
 
  • Ritning av en våningsplan med uppmärkt område visat med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket syfte ska det numreras?

När vi gör bygghandling brukar vi numrera enligt samma princip för hur lägenheter numreras. Vilket är det som @manner var inne på och som illustreras i bild nedan:
3D-modell av en våningsplans numreringssystem med numrerade lägenheter och röda pilar som anger entréer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ditt fall blir det då enligt nedan. Röda pilar avser antagen entré till respektive rum.
Ritning av en våningsplan med numrerade rum och röda pilar som anger entréer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
splinter splinter skrev:
I vilket syfte ska det numreras?

När vi gör bygghandling brukar vi numrera enligt samma princip för hur lägenheter numreras. Vilket är det som @manner var inne på och som illustreras i bild nedan:
[bild]

I ditt fall blir det då enligt nedan. Röda pilar avser antagen entré till respektive rum.

[bild]
Dörren sitter på andra sidan på rum 1 och rum 2.

Rum 15 är alltså första rummet.
 
M Mikael_Swe skrev:
Dörren sitter på andra sidan på rum 1 och rum 2.

Rum 15 är alltså första rummet.
Enligt principen så borde rum 3 bli första rummet då. 4 blir 2. 2 blir 3. 1 blir 4.
 
Tycker rummen borde bli ex vis vån 1 1:1 1:2 osv
Vån 2 2:1
 
raveper raveper skrev:
Tycker rummen borde bli ex vis vån 1 1:1 1:2 osv
Vån 2 2:1
Vad tycks? Tänker att jag ska byta namn till xB på befintliga rummen på den andra delen som är på samma våningsplan.
 
  • Ritning av en våningsplanslayout med numrerade rum 1A till 17A föreslagna för omdöpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
C
Är det bara en "teknisk" numrering eller är det någon som inte nödvändigtvis är bekant med lokalen som förväntas hitta rätt rum utifrån numret?
I så fall skulle jag numrera så att det går lätt att hitta, skylta och förklara, som ett hotell.
Dvs. inte nödvändigtvis en enda obruten nummerserie - det kan bli konstigt när man letar typ 13 - 14 - 15 och sen tar det plötsligt slut och 16 är någon helt annanstans.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det bara en "teknisk" numrering eller är det någon som inte nödvändigtvis är bekant med lokalen som förväntas hitta rätt rum utifrån numret?
I så fall skulle jag numrera så att det går lätt att hitta, skylta och förklara, som ett hotell.
Dvs. inte nödvändigtvis en enda obruten nummerserie - det kan bli konstigt när man letar typ 13 - 14 - 15 och sen tar det plötsligt slut och 16 är någon helt annanstans.
Dörrarna sitter på insidan. Dvs rum 12 och 14 har dörrar mittemot varandra.
 
C
M Mikael_Swe skrev:
Dörrarna sitter på insidan. Dvs rum 12 och 14 har dörrar mittemot varandra.
Ah, tittade på bilden i #4 när jag skrev exemplet, men med din nya bild blev det ju ett dåligt exempel... :confused:
Det där blir nog inte så dumt.
Hoppet 7 - 8 torde inte vara någon utmaning att lokalisera för den som letar antar jag.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.