Hej,

har läst att man kan vänta på slitna altanbrädor och testade. Ser näst intill nytt ut. Dock undrar jag om man bör ta annat i beaktning innan man vänder alla vilket är ett hyfsat jobb i sig…
Kan man springa på andra problem mao?

tack på förhand!
 
Ryggvärk tillex.
 
Sen kan ju det även vara svårt att få ut rostfria skruv som böjt sig under årens lopp.
 
Tryckluft så man kan blåsa ur skruvskallarna. Peta ur de med nått tröttnar man på efter 10e skruven.
Vände på min altan 10x5 meter för 2 år sen.
Ca 80% av skruvarna gick att använda igen, så man för köpa ett paket extra.
 
  • Gilla
Repkire och 1 till
  • Laddar…
Och givetvis bra bits och slagskruvdragare. Slaget gör att skruvarna håller bättre.
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Brädor ska alltid ligga med kärnan upp. Sprickorna hamnar då på undersidan. Tänk ”glad mun”!
Tyvärr är det vanligt att lägga brädorna både fel och rätt, så du borde väl gå +/- noll på att vända dem.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ryggvärk tillex.
Det kan jag leva med :)
 
raveper raveper skrev:
Sen kan ju det även vara svårt att få ut rostfria skruv som böjt sig under årens lopp.
Verkar vara bra skriv så det är nog ok.
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Brädor ska alltid ligga med kärnan upp. Sprickorna hamnar då på undersidan. Tänk ”glad mun”!
Tyvärr är det vanligt att lägga brädorna både fel och rätt, så du borde väl gå +/- noll på att vända dem.
Äntligen någon som kommer med ett självklart och viktigt råd. Årsringarna ska se ut som ett leende. Inte sur mun..
 
  • Älska
Mrs Flyte
  • Laddar…
G Göran Palm1 skrev:
Äntligen någon som kommer med ett självklart och viktigt råd. Årsringarna ska se ut som ett leende. Inte sur mun..
Men nu skall ju befintlig trall vändas. Då får det bli som det blir.
 
Tobbe.A
Skulle ge mig på att vända trallen förra året. Förra ägaren som byggde altanen använde fel skruv, så många har gått av. Men mest störande är att skruvarna är så djupt skruvade och skallarna förstörda, så jag var tvungen att bända upp vissa brädor. Det resulterade i att några knäcktes… sen gav jag upp.
De jag faktiskt lyckades vända såg helt nya ut!
 
Vill man ha nystuket på trallen?
Nej, man vill ju ha den såpskurad och silvergrå som den blir efter 2-3år
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Brädor ska alltid ligga med kärnan upp. Sprickorna hamnar då på undersidan. Tänk ”glad mun”!
Tyvärr är det vanligt att lägga brädorna både fel och rätt, så du borde väl gå +/- noll på att vända dem.
Min trall var "Rillad" och det var därför jag vände på den. Vid tillverkningen hade man inte tagit hänsyn till sida på virket, så det var typ 50/50, och blev således lika när jag vänt på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.