Har en friggebod som står på nån form av slipers, det jag undrar är ifall någon kan se om det är en giftig (kreosot)? Eller bara en vanlig tryckt?

Har nämligen en björnbärsbuske som växer i direkt anslutning samt att jag tänkt att konvertera friggeboden till en bastu framöver.

bifogar bilder. Träslipers under vit friggebod, metallfäste på betongsten, med fråga om kreosotbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipers under friggebod med potentiell kreosot, nära mark och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten slipers under en friggebods hörn, omgiven av torrt gräs, svårt att identifiera om den är behandlad med kreosot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
chrischris chrischris skrev:
Har en friggebod som står på nån form av slipers, det jag undrar är ifall någon kan se om det är en giftig (kreosot)? Eller bara en vanlig tryckt?

Har nämligen en björnbärsbuske som växer i direkt anslutning samt att jag tänkt att konvertera friggeboden till en bastu framöver.

bifogar bilder.[bild][bild][bild]
ska du elda själva slipersen?
eller äta av den?
Annars så är det ingen fara.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Är nog ingen fara att äta björnbären heller.......
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
ska du elda själva slipersen?
eller äta av den?
Annars så är det ingen fara.
Tack för svar, verkar ha överskattat hur pass farligt det är.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Lätt att avgöra. Kreosot luktar starkt. Impat luktar ej
 
  • Gilla
chrischris och 2 till
  • Laddar…
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Lätt att avgöra. Kreosot luktar starkt. Impat luktar ej
Ja, det är sant. Gör ett borrprov och dofta försiktigt på spånet- Det brukar dessutom vara ganska mörkt/svart. Använd inte syllen där ständig hudkontakt med människor kan förekomma. Ej heller på lekplatser eller i närheten av odlingar etc.
 
  • Gilla
chrischris och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara en så kallad salt impregnerat slipers, den ser ut att vara grön. Kreosot är mörk bruna o luktar speciellt.
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
chrischris chrischris skrev:
Har en friggebod som står på nån form av slipers, det jag undrar är ifall någon kan se om det är en giftig (kreosot)? Eller bara en vanlig tryckt?

Har nämligen en björnbärsbuske som växer i direkt anslutning samt att jag tänkt att konvertera friggeboden till en bastu framöver.

bifogar bilder.[bild][bild][bild]
Har för mig alla typer av Slipers är Kresot behandla för att tåla mögel fukt och annat skräp som äter upp träet som sliperserna är gjorda av..
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
Hej!

Det ser ut å va kreosotbehandlad, om den luktar starkt i solsken så är det absolut kreosot.

Men är det en gammal sliper så är den nog urlakad annars blir det ”oljeringar” på vattnet vid regn.

Jag skulle inte oroa mig.

Mvh Simon
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
S Sajmon86 skrev:
Hej!

Det ser ut å va kreosotbehandlad, om den luktar starkt i solsken så är det absolut kreosot.

Men är det en gammal sliper så är den nog urlakad annars blir det ”oljeringar” på vattnet vid regn.

Jag skulle inte oroa mig.

Mvh Simon
Jag skulle nog gå mycket på lukten och delvis färgen och formen. Min pappa hade byggt med både nån form av sliper och impregnerade, riktigt grova, "sågade stockar". Där det var sliper var det mörkbruna, något rektangulärt tvärsnitt, och verkligen stinkande "stockar". De hade också något avfasade hörn och var lika långa illihopa.(man kunde även se hål efter spik/skruv) De delar som var tryckta var gråaktiga av ålder, luktade ingenting, hade exakt fyrkantigt tvärsnitt och var betydligt längre än slipers.
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
Jag ska borra och sniffa, tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.