Tjena, ny på forumet!

Jag har precis köpt ett enplans trähus, 125 kvm, med platta på mark från 1968. Området har markradon, men det skiljer en hel del mellan olika hus (200-600 beq/m3) är normalt. Jag kommer att totalrenovera huset så jag tänkte försöka förebygga markradonet så mycket som möjligt från början. En del grannar har tätat lite samt satt inradonsug med gott resultat. jag kommer att göra en radonmätning i vinter för att se hur mycket som behöver göras, men jag vill ligga steget före redan nu.

1. Jag kommer att lägga nya golv, gynnas jag av att täta lister, elementgenomföringar m.m. med silikon eller liknade?

2. Gynnas jag av att lägga en plastfilm under parkett eller laminatgolv?

3. Var kan det tänkas vara lämpligt att sätta en sugpunkt? Hur många sugpunkter kan man tänkas behöva utifrån ovanstående data? De platser för radonåtgärder som enklast skulle kunna döljas/göras snyggt i samband med renovering är klädkammare, tvättstuga samt hall/WC. se skiss på planlösning

4. I tvättstugan så var det helt öppet på golvet (öppning på kanske 20*40 cm)där värmeväxlaren står till plattan, faktiskt rakt ner till sanden. Hur kan man göra för att på bästa sätt täta detta. Täcka med skivor och fogmassa? Flytspackla först för att täcka sanden? Kan man ha gjort detta med flit för att få in värme/luftcirkulation mellan plattan och golvbjälklaget?

Tacksam för svar.
 
  • Boyta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag har fattat det så kan man dela upp det hela i 2 delar när det gäller radon.

1. Radon fungerar som en Gas typ. Så radonet kommer in genom alla sprikor. Så det gäller att täta överallt. alla genomföringar, avlopp osv.

2. Matreal som avger radon.

Om man vet som du att det finns markradon så bör man ju täta som en galning. I min kommun får man låna instrument gratis. Så man kan "spåra" gasen. Eller se om det är någon vägg/golv som avger radon (det är alltså 2 olika instrument).

Har du en välldans tur så har även din kommun radon instrument allt låna.

Så för att svara på dina frågor.

1. JA.
2. Vet ej.
3. Vet ej, har sett någon ny metod där man har flera mindre sugar en i varje rum typ.
4. Du ser alltså marken ???? gräv ut lika tjock som den övriga plattan är, gjut.
 
Är ingen typ av mätning gjord?
Fått för mig att det va krav på det numera vid försäljning.
 
Nej, det är inget krav på det ännu. Dock blir det vanligare och vanligare att man gör mätning vid överlåtelse (om det inte redan är gjort).
 
Det är ingen mätning gjord, men området är känt/ökant för att ha varierande mängder markradon. Jag kommer att göra en mätning så fort det är säsong för en långtidsmätning.

Vad gäller det område där jag ser sanden under plattan så ska jag ta kort på det hela efter inflytt, vilket är om några veckor.
 
Jag håller själv på att försöka minska radonhalten i mitt hus med sporadiska åtgärder, mitt hus ligger tyvärr under 200 på årsmedel, så inga pengar från staten.

Så även jag undrar hur tätt man rekomenderas sätta sugpunkterna i plattan. Jag har sett toppvärden i min källare på närmare 350bq, men oftare ligger det runt 250, vilket ändå känns för högt. I ett rum på 6,5*3,3 meter tex, räcker det med ett hål, eller bör man borra två stycken?

Har f.ö. inte märkt några markanta skillnader när jag tätat sprickor mellan platta o källarvägg, så hittills pekar allt på att sugpunkter är det enda rätta för mig. Att stänga igen ventiler som ligger nära marken på utsidan har dock hjälp lite granna hemma hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.