Hej.

Jag har inte byggt systemet själv, utan det ingick i lägenhetsköp.

Det består av spotlights i alla rum, med NEXA brygga + LED driver dimmers som är installerade i ett skåp i hallen, så att jag kan slå av på belysning per rum via NEXA appen.

Nu till problemet:

- Jag kan inte slå av/på belysning i badrum manuellt på knappen, fungerar bara via appen. Knappen fungerade i några månader.
- Ungefär varje månad behöver jag starta om bryggan för att kunna slå av på i badrummet via appen.
- LED driver för badrum låter högt när jag slår på lyset.
- övriga rum fungerar manuella knappar och app bra.

Jag har ingen större kunskap av detta så tips mottages gärna om det kan vara trasig led driver, trasig lysknapp eller både och?

Bifogar bilder på installationen.
 
  • Tända spotlights i badrumstak med marmordetaljer och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NEXA brygga och LED-driver installerade i skåp för hemautomation av belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-drivare och NEXA-brygga monterade på vägg, elinstallationer syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det ser ut som det sitter dimmer CMR-101. Den har ingen ingång för vanlig väggbrytare. Varför inte väggbrytaren fungera går ej att avgöra utan felsökning/mer info.

2. Ang. Gateway, hör med Nexa. Ser ut som det är en äldre produkt där sitter.

3. Brum/surrande ljud kan förekomma. Oklart hur högt det låter, kanske normalt ljud.
 
  • Gilla
David Petersson
  • Laddar…
Vad är det för koppling mellan knappar och dimmer om det inte är draget trådar?
Kan det vara så enkelt att det är batteri i brytaren och det behöver bytas?
 
e02jr e02jr skrev:
Vad är det för koppling mellan knappar och dimmer om det inte är draget trådar?
Kan det vara så enkelt att det är batteri i brytaren och det behöver bytas?
Jag tror det går kablar från alla lysknappar till dimmers i skåpet. Det lyser en röd lampa när på knappen när jag försöker tända så är nog inte batteri där iaf.
 
Så ser lysknapp i badrum ut (som inte fungerar)
 
  • En hand trycker på en belysningsknapp med röd lampa som indikerar att den inte fungerar, bredvid en oanvänd kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är CMR-101 så är det ju som @etompau skriver inte någon ingång för brytare utan knappen är kopplad trådlöst till den dimmer. Det går kanske att para om knappen till dimmer i nexa-enheten?

Är det på dimmern det lyser rött när du trycker på knappen eller är det på knappen det lyser rött?

Öppna brytaren och kolla om det bara är trådar eller om det är en sändarpuck bakom.
 
David Petersson David Petersson skrev:
Så ser lysknapp i badrum ut (som inte fungerar)
Det ser ju väldigt mycket ut som WTE-1 som har batteri, men eftersom det lyser är det ju inte slut som du säger.
Kolla i nexa-enheten om det går att göra om parningen mellan knapp och dimmer
 
  • Gilla
David Petersson
  • Laddar…
OK, ser ut som någon trådlös väggsändare, kanske WTE-1.
Eftersom dioden lyser så är batteriet OK. Batteriet håller normalt i flera år.

Räckvidd- eller störningsproblem kan förekomma. Ovanligt att mottagarna måste omkodas.
Ska du lära upp mottagaren på nytt måste du veta vilken som styr badrumsbelysningen.

Inte optimalt att ha mottagarna så nära intill varandra, kan orsaka störning/mottagningsproblem. Även drivdonen kan ge upphov till störningar.
 
  • Gilla
David Petersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.