Far min är i tankarna att byta bil. Mest för att det är bekvämt att ha bil och inte så mycket för att han faktiskt behöver en bil.
Jag har pratat in honom på en elbil, men eftersom det kommer vara en ren lyxvara för honom tänkte jag försöka få honom att komma undan så billigt som möjligt.

Till saken hör att han har ryggproblem och är 193 cm lång. Så han behöver en bil där han kan kliva in ganska högt, eller rakt rättare sagt. Han har testat vår Kia e-niro och den fungerar ganska bra för honom.

MG stoltserar med väldigt bra priser och ser ut att vara en bil med ganska högt insteg. Jag såg att det även går att få 24 månaders leasing, vilket helt klart är intressant då jag tror att farsan inte kommer köra bil så mycket längre än så.

Så ni som kör MG, vad bra och vad är anus? Självklart kommer vi provköra mm. Men bättre med tankar från folk som testat under längre tid.
 
  • Gilla
Siompa
  • Laddar…
Väldigt bra bil med sämre elektronik.

  • Har problem med att Android Auto inte upptäcker och kopplar in mobilen som den ska.
  • Den varnar för att bilbälte inte är kopplat i baksätet även när ingen sitter där.
  • Verkstaden lyckas inte få till kopplingen till sensorerna i vinterdäcken så nu varnar den för TPMS fault hela tiden.
  • Det finns massor med funktioner för laddning och att värma upp bilen när den är inkopplad på ström som man inte kommer åt eftersom MGs app inte är godkänd i EU (ännu).
  • Lane assist är så känslig att den är värdelös. Kanske är utvecklad för bredare körbanor. Går som tur är att stänga av med ett knapptryck.

Bortsett från dessa punkter är jag väldigt nöjd med bilen.
 
Tack för återkoppling. Efter en testkörning och lite tittande runt på olika bilar verkar det bli en laddhybrid. Kanske en MG där också.
 
Även jag går i tankarna att privatleasa bilen ca 3500 kr/mån för lyx varianten och 2000 mil per månad....nån som har fler erfarenheter?
 
Vad är det för leveranstid om man beställer en MG i dag? Det flesta tillverkare verkar ha uppåt ett års väntetid på nya bilar...
 
Jag vet inte de aktuella leveranstiderna, men i januari var det ca 8 månader.
 
Beställer man nu så får man den troligtvis 2023.
 
Vi beställde en grå "lyx" variant för ca 2 veckor sedan. Då pratade säljaren om leverans i Q3. Men vi får väl se när den dyker upp.
 
En vän till mig beställde i december då meddelade säljaren leverans i september. Så om du beställde den nu så lär det dröja till Q4 som tidigast.
 
Kollade med en MG-säljare igår. Q4 fick jag besked om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.