Allt blir dyrare, liksom elnätavgiften.

Gissar att alla som har Eon som elnätleverantör har fått ökade kostnader från 1 maj.

Men har alla andra höjt eller komma höja elnätavgiften?
 
  • Skärmbild av E.ONs hemsida med information om nya elnätsavgifter från 1 maj 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visste jag inte!
Men, en ökning på 2 öre/kWh var lindrigare än jag föreställde mig, blir runt 220 kronor/år för mig.
Edit: men va f*n, dom höjer månadsavgiften med 42,50:(510:-/år) också!
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det visste jag inte!
Men, en ökning på 2 öre/kWh var lindrigare än jag föreställde mig, blir runt 220 kronor/år för mig.
100 kr månaden om du har 20000 kwh, så du kanske bor i lgh?
 
wildeside
Är det något som förvånar, att dom höjer priserna det har väll alla andra gjort eller kommer att göra.
 
B bergquist skrev:
100 kr månaden om du har 20000 kwh, så du kanske bor i lgh?
Nej, jag bor i Villa i södra skåne och förbrukar max 11000 kWh.

Mystisk prissättning, Dyrare i Norr, dyrare i Syd?

Nya prislistan:
Nord: 16 A, över 8 000 kWh/år 642,50kr/mån 24,40 öre/kWh
Stockholm: 16 A, över 8 000 kWh/år 317,50kr/mån 17,00 öre/kWh
Syd: 16 A, över 8 000 kWh/år 462,50kr/mån 24,25 öre/kWh
 
  • Gilla
epkax
  • Laddar…
Varför blir det dyrare att underhålla elnätet när kilowatt priset går upp? Eller räknar dom med att folk kommer göra av med betydligt mindre med el när priset går upp? Eller ska dom kompensera för alla som har haft fast pris på elen? Förstår inte riktigt logiken. Men det är väl bara att betala och se glad ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Embee och 16 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Är det något som förvånar, att dom höjer priserna det har väll alla andra gjort eller kommer att göra.
Nej inget som förvånar bara intressant om andra har gjort det redan eller det planeras för det.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, jag bor i Villa i södra skåne och förbrukar max 11000 kWh.

Mystisk prissättning, Dyrare i Norr, dyrare i Syd?

Nya prislistan:
Nord: 16 A, över 8 000 kWh/år 642,50kr/mån 24,40 öre/kWh
Stockholm: 16 A, över 8 000 kWh/år 317,50kr/mån 17,00 öre/kWh
Syd: 16 A, över 8 000 kWh/år 462,50kr/mån 24,25 öre/kWh

Intressant, kanske ska säkra ner mitt hus, jag har 20a utan anledning
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Allt blir dyrare, liksom elnätavgiften.

Gissar att alla som har Eon som elnätleverantör har fått ökade kostnader från 1 maj.

Men har alla andra höjt eller komma höja elnätavgiften?
Ja fy sjutton, allt blir dyrare. Plånboken hinner inte fyllas lika snabbt. Kommer snart bli ännu fattigare.
Längtar som sagt till pensionen då jag inte längre behöver vakna tidigt och förvärvsarbeta för att betala alla ökande kostnader. Kommer då köra autogiro och somna om, eller läsa en bok...

Skämt och sido, kul att de använder sig av orden "den prisprognos som nuvarande elnätsavgift är baserad på är kraftigt underskattad", kan säga detsamma om min plånbok, "utrymmet i min plånbok före att alla utgifter är betalda är kraftigt överrskattat"...:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
OFP och 7 till
  • Laddar…
Q quick skrev:
Varför blir det dyrare att underhålla elnätet när kilowatt priset går upp? Eller räknar dom med att folk kommer göra av med betydligt mindre med el när priset går upp? Eller ska dom kompensera för alla som har haft fast pris på elen? Förstår inte riktigt logiken. Men det är väl bara att betala och se glad ut.
Det är väl kWh som "sliter" på kopparen i kablarna och "hyvlar av" dem så de måste installera nya kablar när folk gör av med mer el...
Är glad att jag inte jobbar på typ EON, de i kundtjänst måste få väldigt många otrevliga samtal om dagarna från människor som svär över ett och annat. Ska binda om elavtalet under september, bävar inför kommande vinter 2022 (FY)...:cry::oops:
 
  • Gilla
Pontus. och 5 till
  • Laddar…
Längtar som sagt till pensionen då jag inte längre behöver vakna tidigt och förvärvsarbeta för att betala alla ökande kostnader.
Jag har precis blivit pensionär och vaknar ibland med ångest över hur stor del av pensionen som försvinner i (fasta) avgifter jag inte tycker jag har någon nytta av och inte råder över.
Jag våndas över när mitt fastprisavtal på el går ut hur stor del av inkomsten som kommer att gå åt bara till el.

"utrymmet i min plånbok före att alla utgifter är betalda är kraftigt överbeskattat" ;)
 
  • Gilla
OFP och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har precis blivit pensionär och vaknar ibland med ångest över hur stor del av pensionen som försvinner i (fasta) avgifter jag inte tycker jag har någon nytta av och inte råder över.
Jag våndas över när mitt fastprisavtal på el går ut hur stor del av inkomsten som kommer att gå åt bara till el.

"utrymmet i min plånbok före att alla utgifter är betalda är kraftigt överbeskattat" ;)
:oops::crysmile:
 
Q quick skrev:
Varför blir det dyrare att underhålla elnätet när kilowatt priset går upp? Eller räknar dom med att folk kommer göra av med betydligt mindre med el när priset går upp? Eller ska dom kompensera för alla som har haft fast pris på elen? Förstår inte riktigt logiken. Men det är väl bara att betala och se glad ut.
Elnätsavgiften går bland annat till icke direkt debiterbara förluster i nätet, dvs, skillnaden mellan vad nätägaren debiteras och vad de i sin tur kan debitera ut. Kostnaden för denna el har sannolikt ökat markant.

För vår del har både nätavgiften ökat (med 15 kr/mån) och också den fasta avgiften från elhandelsbolaget.
 
Anledningen är nog att finansiera problemet ersättning för Rysk gas i Tyskland.
 
Det är inte så att de använder de ökade avgifterna till att utöka kapaciteten i nätet så att vi kan få dyrare el?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.