Hej allihopa,

Köpte för ca ett år sen en Morten RPH 330 i fint skick. Har inte har så mycket tid att testa men av vad jag kan döma funkar det bra att rikta med. Nu hade jag några ekplankor jag tänkte planhyvla från 26 till 20 mm och bestämde mig för att testa denna funktion.

Efter lite möda lyckades jag lossa och vinkla upp utmatarbordet men förstår inte hur jag ska montera spånutkastet. Tror jag har lyckats lägga det åt rätt håll osv men hålen och ramen matchar inte maskinen. Ena sidan av utkastet tar i det uppfällda utmatarbordet innan hålet kan linjeras med hålen på maskinen. Bifogar lite bilder här under.

Någon som kan se vad jag har gjort för fel eller äger samma maskin och kan ta lite referensbilder?

Öppnad blå Morten RPH 330 planhyvel med synliga rullar, justeringshandtag och en delvis uppfällt utmatarbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en Morten RPH 330 maskin med fokus på den blåmålade kanten och delvis synligt skruvsystem och kedjedrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Morten RPH 330 planhyvel med fokus på skruvkroppen och det delvis uppfällda utmatarbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av grönmålad Morten RPH 330 med uppfällt utmatarbord och spånutkast nära maskinkroppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trähuv med fästhål linjerade ovanför en maskins tvärstag och kuttern, synliga spån och dammpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön metallskyddshuv och tvärstag med synliga skruvhål och delvis synlig kutter i maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

linjera hålen i huven med hålen i tvärstaget och fäst med skruvarna (som borde suttit i sagda hål). Kolla att kuttern roterar fritt.
 
  • Gilla
Hassemann och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[bild] [bild]
linjera hålen i huven med hålen i tvärstaget och fäst med skruvarna (som borde suttit i sagda hål). Kolla att kuttern roterar fritt.
Stort tack för den otroligt snabba och bra responsen, med bilder och allt.

Ser ju ut som att jag har lagt den på rätt sätt men ändå så kommer den inte mitt över skruvhålen. Det är som att huven skulle behöva skjutas längre mot baksidan av maskinen för att linjera ordentlig och för att matcha din bild. Men den kommer inte längre för att den slår i det uppfällda utmatningsbordet. (som jag försökte visa med min sista bild)

När du fäller upp utmatningsbordet, lutar det mot den svarta stålbiten som anhållet fästs emot? Om inte kanske det är problemet för mig och jag skulle behöva montera bort den biten? Vill dock inte råka sabba linjeringen av anhållet.

Igen, sort tack för hjälpen. Uppskattas verkligen!
 
Den maskinen är nog i så fint skick att ingen har planhyvlat med den.
Kåpan är tillverkad men aldrig provat att den passar utan man har gjort kåpan efter ritning och så har det blivit lite fel med toleranserna.

Stången som kåpan ska skruvas i sitter förskjuten eller kanske felvänd.
Är allt bara helrätt skulle jag bara fila efter hålen.

Men allvarligt, ska man SKRUVA dit kåpan för att plana lite?

Protte
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Den maskinen är nog i så fint skick att ingen har planhyvlat med den.
Kåpan är tillverkad men aldrig provat att den passar utan man har gjort kåpan efter ritning och så har det blivit lite fel med toleranserna.

Stången som kåpan ska skruvas i sitter förskjuten eller kanske felvänd.
Är allt bara helrätt skulle jag bara fila efter hålen.

Men allvarligt, ska man SKRUVA dit kåpan för att plana lite?

Protte
Nog för att den är i fint skick men han som hade maskin innan har definitivt använt den. Om jag inte får något bättre förlag blir det nog att fila upp hålen lite så att de linjerar bättre.

Skruva fast den känns som ett måste. Annars kommer den säkert hoppa in i kuttern så fort jag startar den och då kommer jag behöva byta stål... Vilket jag inte ser fram emot
 
W WarraWarra skrev:
Nog för att den är i fint skick men han som hade maskin innan har definitivt använt den. Om jag inte får något bättre förlag blir det nog att fila upp hålen lite så att de linjerar bättre.

Skruva fast den känns som ett måste. Annars kommer den säkert hoppa in i kuttern så fort jag startar den och då kommer jag behöva byta stål... Vilket jag inte ser fram emot
Du behöver dra bordet längst ut från kuttern först, du ser ut att ha lite spel kvar på glidgångjärnet innan det tar stopp.
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du behöver dra bordet längst ut från kuttern först, du ser ut att ha lite spel kvar på glidgångjärnet innan det tar stopp.
Tänkte också att det var mitt problem först men gick ut och kollade. Den är utdragen så långt den kan komma. Ligger en distanshylsa mellan två av glidgångjärnen som blockerar den från att dras ut längre...
 
@nanowire funderar på om staget man skruvar fast huven i är felvänt. Har du möjlighet att mäta avstånden mellan de gängade hålen och ändarna av staget för att se om det är någon skillnad på avstånden beroende på hur staget är monterat?
 
W WarraWarra skrev:
@nanowire funderar på om staget man skruvar fast huven i är felvänt. Har du möjlighet att mäta avstånden mellan de gängade hålen och ändarna av staget för att se om det är någon skillnad på avstånden beroende på hur staget är monterat?
Varför möter du inte det på din hyvel, låter smartare tycker jag? :)
 
W WarraWarra skrev:
Skruva fast den känns som ett måste. Annars kommer den säkert hoppa in i kuttern så fort jag startar den och då kommer jag behöva byta stål... Vilket jag inte ser fram emot
Jo kåpan måste sitta fast, men så knöligt att skruva fast.
Min förra hyvels kåpa hade en tapp som passade i hålet för anhållet, snabbt och enkelt.
Protte
 
@prototypen @nanowire

Stort tack för hjälpen. Blev att fila upp hålen en del och efter några försök passar den perfekt. Nu måste jag försöka få bort allt uppbyggt guck på matarvalsen. Några bra tips?

Justerad maskindel med filade hål och en ny skruv, intill en matarvals med rester av smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matarvals med uppbyggd smuts och detalj av filade hål i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T-sprit är det klassiska.
Finns modernare kemikalier men inget jag använder.
Protte
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
T-sprit är det klassiska.
Finns modernare kemikalier men inget jag använder.
Protte
Okej får testa med det! Körde ett test och verkar funka OK men när det passerat inmatningsvalsen tar det stopp och jag måste dra ut brädan sista vägen. Hittar inget i instruktionerna om att justera utmatningsvalsen... Någon som vet hur man gör?
 
Trycket på in/utmatningsvals justeras med hjälp av muttrarna på undersida planbord, se bild.

PXL_20220416_120307864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.