Är det någon som har erfarenhet eller vet om det skiljer något mellan badtunnorna för inbyggnad och dess värmare, reningsverk mm på tex www.pool-fritid.se och www.svenskabadtunnor.se ?

Det är onekligen lockande priser då jag kan få en terass badtunna för 10-12pers, kamin, elvärmare 2kw, sandfilter, bubbelsystem, isolerat lock för 29.000kr!
 
våran 3kw patron till en sån tunna har jobbigt och får gå på högvarv om det är -10 ute. då är den det 100mm isolering på insatsen och samma lock
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ja 2kw känns lite klent, det kan jag hålla med om. Man kan nog uppgradera storleken om man känner att det behövs.

Men hur använder du den, värma upp hela baljan eller bara underhållsvärme efter att du eldat upp tunnan till rätt temp först?
 
Jag har från pool o fritid och är mycket nöjd.
Sök på badtunna, pool här på forumet.
Badar nästan varje dag året runt även när det är -15° ute.
Värmer med fjärrvärme och håller 41°C på vintern utan problem. Vid 0 gradigt är värmeförlusten cirka 5 kWh/dygn, alltså mindre än 5kr/ dygn.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Låter bra det! Vilket paket har du?
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har från pool o fritid och är mycket nöjd.
Sök på badtunna, pool här på forumet.
Badar nästan varje dag året runt även när det är -15° ute.
Värmer med fjärrvärme och håller 41°C på vintern utan problem. Vid 0 gradigt är värmeförlusten cirka 5 kWh/dygn, alltså mindre än 5kr/ dygn.
Hej Leif! Hur värmer du med du fjärrvärmen? En vvx direkt mot fjärrvärmen (primär sidan), eller på sekundärsidan radiatorkretsen? Går själv i planer på att bygga terrasspool, och använder gärna fjärrvärmen då det är billigare än direktverkande el...
 
Sebastian Persson Sebastian Persson skrev:
Hej Leif! Hur värmer du med du fjärrvärmen? En vvx direkt mot fjärrvärmen (primär sidan), eller på sekundärsidan radiatorkretsen? Går själv i planer på att bygga terrasspool, och använder gärna fjärrvärmen då det är billigare än direktverkande el...
Kolla på inlägg #21
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-uppvaermning.333194/page-2#post-3509273

S
om du ser på bilden har jag en värmeväxlare FV ]x[ Slinga under huset med brine ]x[ poolvattnet.
Slingan under huset matar också uterummets betonggolv. I uterummet ”bor vi” är det över 0˚ ute och inte blåser så håller man lätt 21˚.
Som du kan se på termometern så är det 40˚ ut 35˚ i retur och FV har 36˚ i retur, FV tillopp varierar mellan 86-110˚C beroende på utetemp i stan.
 
Redigerat:
Leif, Undrar om du är fortfarande nöjd med terasspoolen från pool och fritid, om den håller och fungerar bra nu när den är ett par år gammal.
 
Slyporks Slyporks skrev:
Leif, Undrar om du är fortfarande nöjd med terasspoolen från pool och fritid, om den håller och fungerar bra nu när den är ett par år gammal.
Det har fungerat bra.
Men en sak jag inte visste var att glasfiber pool inte tål klor kontinuerligt det kan utveckla osmos som är en kemisk mellan klor och epoxi som skapar små bubblor i ytskiktet.
Men använder man aktivt syre för desinfektionsmedel och bara klor chock någon gång så är det inga problem.
Jag har kört kontinuerligt i 6 år, året runt på 39° i poolen utan någon störning, mer än byte av kondensator i pumpen som inte orkade starta alltid, en ny kostade 110 kr!
Pumpen styrs med en PLEJD Controller som sitter i elcentralen, 2,5 timmar x 3 ggr / dygn.
 
Hej (Leif i Skåne), ska precis koppla in pumpen och funderar också på en plejd controller eftersom jag har flera andra sådan i sommarstugan. Har du satt in den på tidpunkter där du "sannolikt" inte badar eller hur gör du om du skulle vilja bada på de tiderna? Stänger du bara elen och sedan initiera plejden igen eller har du en batteribackupen ifrån plejd också?
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
Eftersom även blåsaren för bubblor är koppla på samma fas som pumpen så kör jag på morgonen kl 6-9 samt 23-01 det är dessa tider vi badar normalt på andra tider startar jag pump/bubblor med appen. Vintertid kör jag ett pass på kvällen 19-21 så tempen håller sig på 39°C
 
  • Gilla
bumpas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.