Hej!
Vi ska byta kök och jag vill ta ner det gamla köket från 60-talet för att sälja eller skänka bort. Med blotta ögat kan jag inte se en enda spik eller skruv men i gamla instruktioner för hur det ska sättas upp står det att det ska skråpikas ordentligt. Var är spikarna? Hur gör jag för att komma åt dem? Går det ens att ta ner utan att skada stommen? Det ser platsbyggd ut, men jag läste att det oftast är trästommar som sattes upp och monterades för att se platsbyggda ut.
Tacksam för hjälp!
 
  • Öppet vitt 60-talsskåp i kök med dolda fästen och disk på hyllorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vintage 60-tals köksinredning med vita skåp och lådor, rostfri diskbänk och korkvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
osgus
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Frågan är om det är värt mödan och om det finns spekulanter.
Dessa kök kan vara byggda av sandwich-skivor, alltså inget massivt. Då blir det bara flisor kvar efter demontering.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kolla intresset på något byggnadsvårdsforum. Facebook osv.
Det gäller ju att hitta någon intressent som finns i närheten. Skåpen kan ju med fördel användas i garage eller snickarboa om man inte är för petig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen till forumet!
Frågan är om det är värt mödan och om det finns spekulanter.
Dessa kök kan vara byggda av sandwich-skivor, alltså inget massivt. Då blir det bara flisor kvar efter demontering.
Tack för välkomnandet och tack för svar! Du har säkert rätt, för det låter rätt ihåligt när jag knackar från insidan.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kolla intresset på något byggnadsvårdsforum. Facebook osv.
Det gäller ju att hitta någon intressent som finns i närheten. Skåpen kan ju med fördel användas i garage eller snickarboa om man inte är för petig.
Bra! Jag börjar där! Det kanske finns någon som kan ta ner skåpen själva så slipper vi.
 
J Johanna Brännström skrev:
Med blotta ögat kan jag inte se en enda spik eller skruv
J Johanna Brännström skrev:
Det ser platsbyggd ut
Jag läser bara massa argument för att behålla köket. Kommer det nya uppnå den nivån?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag läser bara massa argument för att behålla köket. Kommer det nya uppnå den nivån?
Haha, jag förstår precis vad du menar:rofl:. Problemet är att vi av skäl som jag inte kan gå in på helt enkelt MÅSTE få in en liten diskmaskin. Av skäl som jag inte heller kan gå in på blir det (tyvärr) ett nytt kök, men vi har ett kök till i samma skick och årgång som INGEN får röra!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Går väl att modifiera så diskmaskinen kan vara istället för högra skåpet?
 
T Taxture skrev:
Går väl att modifiera så diskmaskinen kan vara istället för högra skåpet?
Tack för gott råd, men det har vi redan undersökt och det nya köket är dessutom redan levererat :). Det finns andra mått som ställer till det.
 
Med en kraftig magnet hittas många spikar.
 
M magnu skrev:
Med en kraftig magnet hittas många spikar.
Vi måste nog in i skåpet och riva för att få tag i dem dessvärre. Det verkar inte gå att rädda i det skick som jag hade hoppats.
 
Även om inte skåpen går att få ut hela då finns luckor och beslag som kan vara intressant för andra.

(Vi har själva precis rivit köksskåp för att kunna få in en elspis och vatten och avlopp. Våra skåp var verkligen platsbyggda. Luckorna ska vi använda u de nya skåpen som en snickare bygger till oss.)
 
  • Gilla
Johanna Brännström
  • Laddar…
Vilket vacker överskåp! Om ni inte bestämde er för att behålla det ska ni absolut försöka sälja/ge bort det. (Hojta till! ;) ) Älskade 60-talsöverskåpen i min gamla lägenhet, men underskåpen är trots extremt god kvalitet inte så praktiska i mått och funktion enligt min åsikt.

Jag behöver själv ta ner ett liknande skåp nu - men tyvärr inte originaldörrar kvar på det, och ska försöka flytta det antingen inom köket när vi gör om eller så hamnar det någon annansstans i huset. Kom ni fram till ett bra tillvägagångssätt?
 
Jag trodde först att jag bara skulle få sälja dörrarna, men när köparen kom hade hon med sig sin man som äger en äldre hyresfastighet i behov av renovering. De var intresserade av återbruk. Han tog fram kofoten och mejsel och med en del lirkande och bändning lyckades han få ner och bort hela klabbet, inklusive underskåp med diskbänk. Jag kan inte fatta vilken tur vi hade! Vi slapp massor av arbete, skåpen kom till nytta och så fick vi betalt till på köpet!
 
  • Gilla
Nordy och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.