Hej - vilket fantastiskt forum!
Är helt ny här och håller för fullt på att renovera vår gamla tegelvilla från 1910, 1½-plan med torpargrund. Har därför massor av frågor...

Men får väl börja nånstans:
Har bl a kalla golv på bottenvån som jag inte finner nån råd för hur jag riktigt ska komma åt. det bästa vore kanske att bryta upp rubbet och isolera + lägga golvvärme, men tycker det blir för omfattande. Undrar därför om det skulle hjälpa märkbart om man istället isolerade underifrån, dvs i "torpargrundstaket":rolleyes:

Hur gör man det isåfall på bästa sätt? Är det värt det? Det sitter förvisso redan en del isolering där nu, men den är sannolikt 50-60 år gammal, ska man isåfall ta bort den först?

Finns det några risker med att göra såhär, torpargrunder har man ju hört en del om ang fukt o mögel etc - men det ska väl inte vara några problem att isolera så länge man ser till att stoppa ev kondens att krypa upp i isoleringen, väl!?

Skulle man kanske t o m även kunna lägga golvvärmen underifrån?

Tacksam för svar
//nybörjaren
 
Hejsan..

Problemet med krypar grund är att det är värmen från huset som håller grunden "torr" isolerar du mot huset dvs i kryp grundens tak så riskerar du att få fukt problem på köpet. Då blir man ev tvungen att skaffa en luftavfuktare och installera i krypgrunden (dyrt).

Det kan inte vara kalldrag i från fönster och så? Som gör att det känns kallt? Otäta fönster kan ju ge kalla golv..
 
Hej Tomas64

Vi har ett timmerhus 1 1/2-plan från 1911 med torpargrund, vi har också golvdrag på nedervåningen. Jag har krupit runt en del och känt när det varit vinter ute (näsan är känsligast för temperatur skillnader) och det är inget tvivel om att det i vårat fall är luft som kommer upp från grunden längs ytter/innerväggar. För att få stopp på detta luftflöde så har inte jag hittat nån vettigare metod än att plocka upp golven och byta vindpapp och isolering i "trossbotten". Har dock ej gjort detta ännu, kanske aldrig blir av heller :).

Jag har också fått rådet att isolera golven underifrån, men problemet är inte att det är för lite isolering i golvet, problemet är att luften från grunden kommer förbi isoleringen och upp längs ytter/innerväggar och sen troligen rör sig fritt under golvet. Jag tror det är näst intill omöjligt att göra detta jobb underifrån och få det tätt, att istället lyfta en bräda vid varje vägg och fylla på med isolering är snarare rätt metod tror jag.

Vi har i tv-rummet plockat fram det gamla brädgolvet som låg under efterlagd fiskben, linoleum, masonit mm. och slipat det, samt såpat det. På vintern så fryser man inte om fötterna på detta golv iom. att det är naket trä som inte blir kallt. Jag tycker du ska testa att slipa ett golv och leva med det en vinter, det kanske inte är så farligt kallt då. F.ö. så gäller det att börja att byta tätningslisterna runt fönster, kolla listen runt ytterdörren, det kan bidra en del till draget.

Ska du lägga golvvärme så ska den ligga på inomhus sidan av golvet, annars kommer du bli bankrutt av att värma mössen i torpargrunden.

Lycka till - Jocke
 
Per-Erik skrev:
Hejsan..

Problemet med krypar grund är att det är värmen från huset som håller grunden "torr" isolerar du mot huset dvs i kryp grundens tak så riskerar du att få fukt problem på köpet. Då blir man ev tvungen att skaffa en luftavfuktare och installera i krypgrunden (dyrt).

Det kan inte vara kalldrag i från fönster och så? Som gör att det känns kallt? Otäta fönster kan ju ge kalla golv..
Hej Per Erik och Jocke
Det innebär alltså att man eldar en del för mössen (och de eventuella kråkor som kan befinna sig i krypgrunden!?:D ) Låter ju inte så ekonomiskt det heller... men å andra sidan, håller det fukt/mögel borta kan det ju ändå vara ekonomiskt i ett annat avseende, förstås!

Har nya fönster i hela huset (U-värde 1,4), ytterdörren (och källardörren, se nedan) är tätad efter konstens alla regler så det kan nog inte vara det som är den huvudsakliga orsaken.

Har även följt "experter" på området och lagt åldersbeständig plast på marken i hela krypgrunden för att förhindra fuktavdunstning från marken - men antar att min idé med att isolera underifrån och indirekt kyla krypgrunden ändå skapar risk för fuktproblem då fukten även finns i ventilationsluften.

Har Du nåt tips om hur man skulle kunna göra? Är värmeslingor det enda möjliga, eller?... riva upp bef parkett och puuh... Troligen billigare att köpa äkta mattor och klä golven med:(

Ja, det är nog troligt att det läcker en del mellan golv och vägg, samt som följd även in under parketten....

Så efterföljande tips (tack Jocke "Spocksbeard"! ) är ju också en idè - att riva fram de gamla golven!? Det skulle vi kunna göra, åtminstone i köket, där det nu ligger betydligt "kallare" material (klinkers, ful dessutom!:mad:) Detta golv ligger dock ovan källaren (1/4 av huset har källare.) Skulle kanske vara idé att hålla den lite varmare och på så sätt borde även köksgolvet bli mer behagligt (iallafall att gå på). Priser man får betala för att hålla varmt i källaren kanske kompenseras av komforten med varmare golv.

Har ändå funderat på att lägga in nytt trägolv där - för att komma undan "pizzeriaklinkersen". Då får man ju dessutom chans att lägga nåt tätande skikt under? Värmeslingor i köket är tveksamt!? Eller? (måste man inte isolera ytterligare då, ovan bef golvplank?) detta skulle isåfall medföra att arbetshöjd etc för diskbänk etc blir "lidande"...

Ang att golvvärmen skulle elda i onödan - skulle det funka om man slingorna i spårad frigolit dikt an undersidan av golvet och isolerar ytterligare under denna? Inbillar mig att det är ganska tunna originalgolvbrädor på bjälklaget (iallafall är det så på övervåningen 18mm råspont) så det borde kunna tränga igenom, tycker jag - kanske t o m skulle försiktigt kunna perforera med hål i gamla golvet underifrån utan att gå upp i parketten... så att värmen leds lättare isåfall.

Den värme som går "till spillo nedåt" skulle väl isåfall också bara vara gynnsam för att torka ur grunden!?


Får fundera lite på och testa om det kan bli bättre att sätta lite grundvärme i källaren, till att börja med.

Men övriga rummen återstår... dessa ligger över krypgrunden och det kan nog vara en del läckage från ytterändarna...

Ett bra tips rent teoretiskt med att trycka in mer isolering längs väggarna - och en välsignelse om det även vore praktiskt möjligt utan att sabba alla golv...


Många emellanåt ogenomtänkta) tankar... hoppas jag förklarat mig så det går att hänga med ...:) och att ni/någon har en smart lösning även för de andra rummens kalla golv.
Tomas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.