Jag har börjat intressera mig för vedsystem och en fundering har dykt upp.

Om man tänker sig ett system med panna och acktank i dess enklaste form, panna-laddomat-acktank. Ofta brukar det rekommenderas att koppla/mata shunt/radiatorslinga/TVA genom att grena direkt på/från "laddröret" mellan panna och acktank.

Min fundering vid denna inkoppling gäller om det finns en risk att cirkulationspumparna för radiatorkrets och/eller TVA drar kallt vatten genom pannan istället för varmt vatten från acktankes topp? Som jag fattat det så medger en normal laddomat självcirkulation (om pannan är varm) och därmed så borde laddomaten även medge ett visst flöde av kallt vatten från acktankens botten dras upp genom pannan och "laddröret" när cirkulationspumparna drar vatten fån "laddröret".

Flödet går ju alltid lättaste vägen, vilket rimligen bör vara genom den korta sträckan i grovt laddrör från acktankens topp, men borde inte en liten del av flödet ändå ta den längre vägen genom laddomaten och pannan?

Tänker jag rätt eller fel, är detta ett problem i verkligheten?
 

Bästa svaret

Du tänker rätt men det behöver ju normalt inte bli något större problem i praktiken om man som du skriver har uttagen betydligt närmare tanken än pannan. Ett enkelt sätt att helt undvika det är att koppla laddningens tillopp till tankens toppanslutning och uttag via den övre anslutningen på sidan och hålla returen gemensam. Det du främst bör se upp med är att få en bra avluftning i toppen oavsett och helst öppen expansion.

Finns ju väldigt många bra trådar i detta ämnet från förr dvs ca: 10 år sen och tidigare.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du tänker rätt men det behöver ju normalt inte bli något större problem i praktiken om man som du skriver har uttagen betydligt närmare tanken än pannan. Ett enkelt sätt att helt undvika det är att koppla laddningens tillopp till tankens toppanslutning och uttag via den övre anslutningen på sidan och hålla returen gemensam. Det du främst bör se upp med är att få en bra avluftning i toppen oavsett och helst öppen expansion.

Finns ju väldigt många bra trådar i detta ämnet från förr dvs ca: 10 år sen och tidigare.
Tack,
Jo det är dessa gamla trådar jag förkovrar mig i. Jag siktar på ett öppet, trycklöst, självavluftande system enligt den ritning som finns här på forumet.

Ytterligare en fråga.
Baxi skriver att säkerhetsventil ska användas.
Men behövs det i praktiken om man kör trycklöst och har 35mm ångrör ut genom tak/vägg? Jag förstår att pannan fortfarande kan börja koka, men det bör ju vara ganska tillfälligt då den inbyggda säkerheten kommer att strypa effekten, och kokningen får inga dramatiska konsekvenser tack vare ångröret?
 
G Gabbe1 skrev:
Tack,
Jo det är dessa gamla trådar jag förkovrar mig i. Jag siktar på ett öppet, trycklöst, självavluftande system enligt den ritning som finns här på forumet.

Ytterligare en fråga.
Baxi skriver att säkerhetsventil ska användas.
Men behövs det i praktiken om man kör trycklöst och har 35mm ångrör ut genom tak/vägg? Jag förstår att pannan fortfarande kan börja koka, men det bör ju vara ganska tillfälligt då den inbyggda säkerheten kommer att strypa effekten, och kokningen får inga dramatiska konsekvenser tack vare ångröret?
Säkerhetsventilen tillför ju inget i det fallet så praktiskt sett kan man hoppa över den. Sen kanske det i vanlig ordning även här kan tuggas i oändlighet kring vad en tillverkare skriver det är inget jag normalt sysslar med.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B
Det kan vara praktiskt med avstängningsvetiler lite här och var, t.ex. om man ska ansluta en ny acktank(eller byta ut) eller nytt element, och vill slippa tömma för mycket av systemet.

Om man sätter en avstäningsventil på utloppet av pannan så kan man teoretiskt göra fel och starta pannan med stängd ventil Vid de tillfället har man ju nytta av en säkerhetsventil.

Kan man göra fel, skulle jag helt klart sätta dit en säkerhetsventil för ett par hundralappar, och sova lite bättre... men beroende på just din rördragning till de öppna expansionskärlet kanske du kan klara dig, utan risk.

Jag har kopplat så som du skriver. Om mitt system är helt kallt märker man att det tar lite längre tid innan pannan blir varm vid uppstart, vilket kanske ger kondens i delar av pannan och kanske lite kortare livslängd på anläggningen. Men det är ganska marginellt, tror inte det direkt kommer spela någon roll.

Jag skulle för övrigt rekommendera beredare eller slinga för varmvatten. Kräver ingen reglering/pump, enklare rördragning. Acktankar brukar finnas rätt ofta billigt på blocket med.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.