B byron v2 skrev:
Förstår att det kan te sig ologiskt.
Men vi snackar om ett mindre system, för att ta över elementen från fjärrvärmen, eller gå före fjärrvärmen vid vissa perioder eller tillfällen.
Alltså en mindre/äldre/billig panna eller vattenmantlad kamin. Samt en ackumulatortank på kanske 500-750 liter eller så. Inte ens nödvändigt med ackumulatortank, skulle kunna elda direkt på slingan oxå om det gick smidigare att lösa.

Inga stora pengar alltså.
Med köper jag i 2.5 meters. 200kr/kubik.
har du räknat på vad kostnaden per nyttig MWh blir ?
 
B
Viktor.J Viktor.J skrev:
har du räknat på vad kostnaden per nyttig MWh blir ?
Efter installationskostnaderna vilka är ointressanta blir kostnaden för vattenburen värme från ved den samma som elförbrukning av fläkt och cirkulationspump.
Pump går ändå givet fjärrvärmen.
Kostnaden för ved är så låg för mig att den inte spelar roll.

Så kostnaden för vattenburen värme från ved blir i praktiken 0. Eller om man vill räkna med motorsåg och el till klyven: någon eller några hundralappar om året.
 
B byron v2 skrev:
Efter installationskostnaderna vilka är ointressanta blir kostnaden för vattenburen värme från ved den samma som elförbrukning av fläkt och cirkulationspump.
Pump går ändå givet fjärrvärmen.
Kostnaden för ved är så låg för mig att den inte spelar roll.

Så kostnaden för vattenburen värme från ved blir i praktiken 0. Eller om man vill räkna med motorsåg och el till klyven: någon eller några hundralappar om året.

Du hade en kostnad på 200 kr/kbm, det blir ca 100 kr/MWh. Sedan har du en verkningsgrad på pannan som är vadå 60% ? Så bränslekostnaden för nyttig energi blir ca 170 kr/MWh. Vilket i sig är väldigt lågt, vilket så klart gynnar jämförelsen. Sedan behöver du någonstans att förvara all ved, vill man vara riktigt anal så har du en kostnad (i form av tid) när du måste kapa, klyva och mata pannan med ved. om jag förstod det rätt ska du elda för att värma huset under längre perioder. Då blir det en del hantering och lagring.
 
B
För att inte tala om sotning. Eldar man mer än nån m3, så är det väl 1 gång per år, minst 400kr? Och brandskyddskontroll. Beror på anläggning mm men mellan 2 till 6år tror jag det är. Gissar man 3års intervall för ca 1300kr(?) per gång så är man uppe i 830kr/år för sotaren, lågt räknat.

Ved framstår ofta som billigt, men kombination med fjärrvärme är inte så lyckad, och sänker inte kostnaden så värst mycket (beroende på hur mycket man eldar / prislistan där man bor). Dessutom tar det ju en hel del yta i anspråk.

Däremot kan jag ju tycka att man borde göra en smart inkoppling, som automatiskt växlar mellan fjv och ved, t.ex. genom lite kreativ seriekoppling. Man eldar som mest när det är som kallast, men hur kul är det att vakna till ett halvkyligt hus, bara för att man saknar en vettig automatik?
 
B
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du hade en kostnad på 200 kr/kbm, det blir ca 100 kr/MWh. Sedan har du en verkningsgrad på pannan som är vadå 60% ? Så bränslekostnaden för nyttig energi blir ca 170 kr/MWh. Vilket i sig är väldigt lågt, vilket så klart gynnar jämförelsen. Sedan behöver du någonstans att förvara all ved, vill man vara riktigt anal så har du en kostnad (i form av tid) när du måste kapa, klyva och mata pannan med ved. om jag förstod det rätt ska du elda för att värma huset under längre perioder. Då blir det en del hantering och lagring.
200 kr a kubik om jag köper.
Oftast är det gratis.

Kostnad i givet tid är inte aktuellt.
Jag har egen verksamhet och mycket ledig tid.

Kostnaden således ett par 100lappar
 
B
B BSOD skrev:
För att inte tala om sotning. Eldar man mer än nån m3, så är det väl 1 gång per år, minst 400kr? Och brandskyddskontroll. Beror på anläggning mm men mellan 2 till 6år tror jag det är. Gissar man 3års intervall för ca 1300kr(?) per gång så är man uppe i 830kr/år för sotaren, lågt räknat.

Ved framstår ofta som billigt, men kombination med fjärrvärme är inte så lyckad, och sänker inte kostnaden så värst mycket (beroende på hur mycket man eldar / prislistan där man bor). Dessutom tar det ju en hel del yta i anspråk.

Däremot kan jag ju tycka att man borde göra en smart inkoppling, som automatiskt växlar mellan fjv och ved, t.ex. genom lite kreativ seriekoppling. Man eldar som mest när det är som kallast, men hur kul är det att vakna till ett halvkyligt hus, bara för att man saknar en vettig automatik?
Fjärrvärmen är primär.
Veden när jag vill och det passar.

Räknar med att enkelt kunna elda bort någon 8-10tusing om året.
 
B byron v2 skrev:
Fjärrvärmen är primär.
Veden när jag vill och det passar.

Räknar med att enkelt kunna elda bort någon 8-10tusing om året.
Jag har några vänner på landsbygden som har det som primär källa (typ samma sak om du ska elda bort 10k/år vid ett normalår). Det är stora ytor som behövs för lagring av ved och en del roddande. Men billigt blir det som man har tillgång till nästintill gratis ved.
 
B
B BSOD skrev:
För att inte tala om sotning. Eldar man mer än nån m3, så är det väl 1 gång per år, minst 400kr? Och brandskyddskontroll. Beror på anläggning mm men mellan 2 till 6år tror jag det är. Gissar man 3års intervall för ca 1300kr(?) per gång så är man uppe i 830kr/år för sotaren, lågt räknat.

Ved framstår ofta som billigt, men kombination med fjärrvärme är inte så lyckad, och sänker inte kostnaden så värst mycket (beroende på hur mycket man eldar / prislistan där man bor). Dessutom tar det ju en hel del yta i anspråk.

Däremot kan jag ju tycka att man borde göra en smart inkoppling, som automatiskt växlar mellan fjv och ved, t.ex. genom lite kreativ seriekoppling. Man eldar som mest när det är som kallast, men hur kul är det att vakna till ett halvkyligt hus, bara för att man saknar en vettig automatik?
Sotaren själv.
Har 22 kanaler i murstocken.
Sotaren 4 av dem 2-3 ggr om året.
Nu eldar jag i kamin och kakelugnar.
 
B
B BSOD skrev:
För att inte tala om sotning. Eldar man mer än nån m3, så är det väl 1 gång per år, minst 400kr? Och brandskyddskontroll. Beror på anläggning mm men mellan 2 till 6år tror jag det är. Gissar man 3års intervall för ca 1300kr(?) per gång så är man uppe i 830kr/år för sotaren, lågt räknat.



?

Jag skulle aldrig låta murstocken köras så lång tid utan att sota. Jag har 16+ kanaler. Det eldas i tre av dem under vintern som gått.
Jag sotar i kakelugnarna säker 4 gånger om året. Samt kanalen till varje ugn i alla fall två gånger. Den stora kaminen i källaren sottar jag av inuti varje vecka under de kalla månaderna. Samt den kanalen 2 gånger om året.
Alltid förundrats över motståndet mot att sota och sotare. Otroligt mycket mervärde för liten peng eller arbetsinsats.
En kamin som sotas hårt och ofta kan ge dubbel värme jämfört med en som bara sota ur ibland. Inte lika känsligt med kakelugn men samma effekt syns även där.

Sen minskar man risken för brand i murstocken, även om det inte behöver vara så farligt så slipper man gärna.
 
B byron v2 skrev:
Jag skulle aldrig låta murstocken köras så lång tid utan att sota. Jag har 16+ kanaler. Det eldas i tre av dem under vintern som gått.
Jag sotar i kakelugnarna säker 4 gånger om året. Samt kanalen till varje ugn i alla fall två gånger. Den stora kaminen i källaren sottar jag av inuti varje vecka under de kalla månaderna. Samt den kanalen 2 gånger om året.
Alltid förundrats över motståndet mot att sota och sotare. Otroligt mycket mervärde för liten peng eller arbetsinsats.
En kamin som sotas hårt och ofta kan ge dubbel värme jämfört med en som bara sota ur ibland. Inte lika känsligt med kakelugn men samma effekt syns även där.

Sen minskar man risken för brand i murstocken, även om det inte behöver vara så farligt så slipper man gärna.
Sotarna gör oftast ett bra jobb, men känner ingen arbetsgrupp där så få tar av sig skorna. De har oftast inte heller tid att vara så försiktig att det inte blir skitigt. Så förstår om vissa har något emot att sota/sotarna när det blir så skitigt, men jag ser inte heller hur man ska komma från det. Jag sotar själv och gör det så försiktigt som det går men ändå tar städningen en bra stund..
 
B
B byron v2 skrev:
Jag skulle aldrig låta murstocken köras så lång tid utan att sota. Jag har 16+ kanaler. Det eldas i tre av dem under vintern som gått.
Jag sotar i kakelugnarna säker 4 gånger om året. Samt kanalen till varje ugn i alla fall två gånger. Den stora kaminen i källaren sottar jag av inuti varje vecka under de kalla månaderna. Samt den kanalen 2 gånger om året.
Alltid förundrats över motståndet mot att sota och sotare. Otroligt mycket mervärde för liten peng eller arbetsinsats.
En kamin som sotas hårt och ofta kan ge dubbel värme jämfört med en som bara sota ur ibland. Inte lika känsligt med kakelugn men samma effekt syns även där.

Sen minskar man risken för brand i murstocken, även om det inte behöver vara så farligt så slipper man gärna.
Det var cäö mest ett inlägg i debatten om att vedvärmen i praktiken var gratis. "Så kostnaden för vattenburen värme från ved blir i praktiken 0. Eller om man vill räkna med motorsåg och el till klyven: någon eller några hundralappar om året."

Jag kommer i alla fall till att veden kostar runt 40-50öre per kWh färdig värme, när jag försöker räkna lite ärligt med alla kostnader inkl. Sotarens kostnader. Eldar man 5kubik, så blir ju inte brandskydd/sotning försumbart. Vedvärme är billigt helt klart, men säg att fjärrvärme rörligt kostar 60 - 70 öre per kWh så blir det kanske inte så stor besparing att samkönade ved och fjärrvärme som man tror.

Jag sotar pannan varje vecka lite enkelt, gör en grundligare sotning av hela eldstad+ ut till skorsten kanske varannan månad. Sotaren sköter enligt deras intervall, de har inte mycket till timlön.
 
B
Kör man ved vid sidan av fjv eller el/vp är ett tips att upp sig elda bara lite. Sota själv mellan sotarens besök vart tredje år eller vad det blir.

Oavsett är det bra för värme och säkerhet att sota ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.