Hej!

Vi har hittat ett litet hus att hyra på årsbasis. Värden säger att elen är relativt nydragen men proppskåpet är av den gamla sorten med 10 ampär i varje då naturligtvis.

I köket finns en modern spis och en liten varmvattenberedare under diskbänken. Hänger också en taklampa ovanför disk och arbetsbänk. I spisens högra hörn sitter en dubbelkontakt med två kablar i. Den ena kabeln går till spisen och den andra till varmvattenberedaren. Taklampan tänder man med en knapp bredvid dubbelkontakten.

I en av dubbelkontakterna sitter en liten portabel jfbr som jag antar går till spisen. Spisen har fungerat som den ska, både plattor och ugn, likaså taklampa och bordslampa. Vvattenberedaren har vi inte använt då vattnet fortfarande är avstängt (sommardito).

Fråga 1: Vad innebär det att jfbr endast sitter på spisen? Borde inte brytaren sitta vid själva proppskåpet och vara ansluten till alla grupper?

Fråga 2: Jag tog ur den kontakt som satt under det med jfbr, satte dit en förlängningssladd med tre urtag och kopplade in en lampa för att få bättre ljus plus den andra kontakten. Resultat blev jfbr i urtag 1, förlängningssladd i urtag 2 med två kontakter i. Både spis, taklampa och och bordlampan fungerade perfekt. När sedan min man kopplade in micron i det tredje tomma urtaget fungerade micro, ugn och bordslampa. Taklampa och spisplattorna slutade dock att fungera. Provade att återställa allt men problemet fanns kvar. Tog ur jfbr och försökte nollställa den men det fungerar inte heller...

Vad kan ha hänt? Försökte "väcka" jfbr gmn att stänga av den och sen göra en test utan resultat.

Oj, det blev långt tyvärr men hoppas att ngn orkar läsa! Fotat men glömde kameran i huset.
 
Låter fel att både spis och VVB är anslutna via stickkontakt. Det är ingen normal installation av så här effekthungriga maskiner,
Du bör kolla detta med uthyraren.

Portabla jordfelsbrytare har ofta en nollspänningsutlösning vilket betyder att en knapp på jordfelsbrytaren måste tryckas in för att återställa enheten.

De övriga frågorna går ej att svara på.
 
Det låter som en säkring har löst ut. Men beskrivningen av felet är otydlig. Det är tänkbart att de två uttagen matas med två olika faser (två säkringar i centralen).

Det är inte normalt att ha en spishäll kopplad med vanlig kontakt.

Jordfelsbrytatare skall det helst finnas som skyddar alla uttag i huset, men är det en äldre installation så är det inget krav. Och man för renovera även el utan att uppgradera till nyare krav. Men det är som sagt säkrare om allt skyddas.
 
E etompau skrev:
Låter fel att både spis och VVB är anslutna via stickkontakt. Det är ingen normal installation av så här effekthungriga maskiner,
Du bör kolla detta med uthyraren.

Portabla jordfelsbrytare har ofta en nollspänningsutlösning vilket betyder att en knapp på jordfelsbrytaren måste tryckas in för att återställa enheten.

De övriga frågorna går ej att svara på.
Tack för svar!

Ska inte jfbr lysa när man återställer den? Händer inget när jag trycker på testknappen?
 
H hempularen skrev:
Det låter som en säkring har löst ut. Men beskrivningen av felet är otydlig. Det är tänkbart att de två uttagen matas med två olika faser (två säkringar i centralen).

Det är inte normalt att ha en spishäll kopplad med vanlig kontakt.

Jordfelsbrytatare skall det helst finnas som skyddar alla uttag i huset, men är det en äldre installation så är det inget krav. Och man för renovera även el utan att uppgradera till nyare krav. Men det är som sagt säkrare om allt skyddas.
Ja, det är onekligen svårt att beskriva och ännu svårare att felsöka! Ska fråga hyresvärden hur man tänkt.
Tack för svar!
 
PixieEddie PixieEddie skrev:
Tack för svar!

Ska inte jfbr lysa när man återställer den? Händer inget när jag trycker på testknappen?
Lysa, nej har ej sett detta på de enheter jag kommit i kontakt med.
Sätt jfb i ett spänningssatt eluttag och tryck på återställning, då brukar det knäppa till dom.

Testknappen löser ut jfb och gör dess eluttag spänningslöst.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lysa, nej har ej sett detta på de enheter jag kommit i kontakt med.
Sätt jfb i ett spänningssatt eluttag och tryck på återställning, då brukar det knäppa till dom.

Testknappen löser ut jfb och gör dess eluttag spänningslöst.
Den här brytaren säger ingenting men det finns en liten lampa (? ) på den.
Får felsöka vidare.
Tack för svar!
 
PixieEddie PixieEddie skrev:
I en av dubbelkontakterna sitter en liten portabel jfbr som jag antar går till spisen.
Det borde väl vara enkelt att kolla vad som är inkopplat på den?
Det är svårt att ge några handfasta tips utifrån en beskrivning som bygger på antaganden.
 
useless useless skrev:
Det borde väl vara enkelt att kolla vad som är inkopplat på den?
Det är svårt att ge några handfasta tips utifrån en beskrivning som bygger på antaganden.
Ja, jag vet, Sorry ber om ursäkt för usel research!

Var oerhört utmattad efter flytt och blev lite rädd när jag inte på rak arm begrep vad som hände (micro, bordslampa och ugn fungerade medan taklampan och spisplattor slutade fungera) . Har ingen vana vid portabla jfbr.

Tack för svar i alla fall och lovar bättre research innan jag frågar något igen!
 
Du får felsöka lite systematiskt. Kolla vart sladdarna går. Testa att skruva ur säkringen till uttaget och se vad som dör. Kolla att det inte är två säkringar till uttaget.
 
useless useless skrev:
Du får felsöka lite systematiskt. Kolla vart sladdarna går. Testa att skruva ur säkringen till uttaget och se vad som dör. Kolla att det inte är två säkringar till uttaget.
Tack för svaret! Ska göra så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.