K Knasen36 skrev:
Grannen har efter mycket tjaffs mellan oss satt upp underhållsfritt staket sånt staket med hål i (fårstaket) eller vad man ska kalla det. Det fick tydligen sättas i tomtgräns, hos satte det 5 cm in. Men ska det inte skötas av henne ändå?

Just nu så bojnar det på flera ställen och böjer sig lixom inte på våran tomt.
Och inte nog med det så har hon satt taggtråd uppe på staketet.

Vi har ingen brankontakt sen vi flyttade in. Det går inte att prata med henne. [bild]
Hej Sätt upp ett plank så pass lågt att ni inte behöver bygglov och ovanpå det ett högt nät som stoppar barnens bollar.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte sätta upp något plank eller staket och absolut inte sänka mig till grannens nivå. Omvänd psykologi är bäst, le, vinka glatt och heja på grannen. När grannen klagar, le och säg att ni inte har tid att prata just nu. Hon tröttnar på att bossa och försöka mucka gräll tillslut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
hsd
Det måste ju vara något med rs som vi inte fått veta, eftersom grannen sätter upp staketet efter ts flyttade dit
Ta bara kommentarer om att staketet bågnar mot ts tomt som ett exempel
Förmodligen skulle nog jag ha satt upp staket om inte nya grannen kan skilja på sitt och mitt, kanske de springer runt i grönsakslandet elle käkar upp jordgubbarna och då hade nog jag satt taggtråd också
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det är stört omöjligt att hålla fullständig pli på 8 barn, skulle jag ta mina 2 och multiplicera med 4 hade jag haft kaos utan des like här. Att säga att "barn måste få vara barn" ger för mig i alla fall vibbarna av att man är rätt tillåtande (vilket jag inte själv är) gapar mina ungar för mycket ute åker de in. (gapar de för mycket inne åker de ut, de faktum att de byter miljö bryter vad det nu är för dum lek de hittat på) skall tilläggas att det ytters sällan behövs göra endera för de är sällan gapiga, en tillsägelse eller två brukar räcka. Det är bra att dom är ute och leker och studsar i studsmattan och klättrar i träden men det får ju inte ske på mina grannars bekostnad. Dom ska också kunna sitta ute och njuta av vackert väder och inte vilja gå in o stänga om sig för att mina barn inte har vett att bete sig.
Det finns inte något lagstadgat krav på att barn ska få spela fotboll på tomten eller köra moped. Det finns däremot lagstadgade krav på att man skall visa tillbörlig hänsyn till sina grannar.

Jag tror inte att dina barn är värre än några andra och jag tycker heller inte att de ska få en stillasittande uppväxt för att blidka din granne (som verkar helt knäpp som sätter upp taggtråd) men det jag försöker säga är att 8 barn på samma plats onekligen genererar rätt mycket ljud och andra situationer som man som närmsta granne helst slipper.
Rent allmänt gäller väl följande till alla föräldrar, Ingen älskar dina barn som du, de flesta andra är nog glada så länge de inte behöver fundera på dem alls.
 
  • Gilla
Bobookajkaj och 31 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte sätta upp något plank eller staket och absolut inte sänka mig till grannens nivå. Omvänd psykologi är bäst, le, vinka glatt och heja på grannen. När grannen klagar, le och säg att ni inte har tid att prata just nu. Hon tröttnar på att bossa och försöka mucka gräll tillslut.
Sånt kan bli tvärtom, om grannen är psykopat är det bättre att bara ignorera och leva för sig själv. Självklart se till så inte barnen skadar sig och bara låta tanten bo och hata.
 
K Knasen36 skrev:
Hon satte upp det för att barnen inte ska hämta bollar som flyger över till hennes tomt. Så nu ska man få genom hennes tomt istället och bli attackerad av hennes hundar
Håll reda på era ungar? Tycker hon har all rätt i världen att sätta upp stängslet om ni inte kan hålla er på er egen tomt.
 
  • Gilla
Tigokämpa och 11 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror att det är stört omöjligt att hålla fullständig pli på 8 barn, skulle jag ta mina 2 och multiplicera med 4 hade jag haft kaos utan des like här. Att säga att "barn måste få vara barn" ger för mig i alla fall vibbarna av att man är rätt tillåtande (vilket jag inte själv är) gapar mina ungar för mycket ute åker de in. (gapar de för mycket inne åker de ut, de faktum att de byter miljö bryter vad det nu är för dum lek de hittat på) skall tilläggas att det ytters sällan behövs göra endera för de är sällan gapiga, en tillsägelse eller två brukar räcka. Det är bra att dom är ute och leker och studsar i studsmattan och klättrar i träden men det får ju inte ske på mina grannars bekostnad. Dom ska också kunna sitta ute och njuta av vackert väder och inte vilja gå in o stänga om sig för att mina barn inte har vett att bete sig.
Det finns inte något lagstadgat krav på att barn ska få spela fotboll på tomten eller köra moped. Det finns däremot lagstadgade krav på att man skall visa tillbörlig hänsyn till sina grannar.

Jag tror inte att dina barn är värre än några andra och jag tycker heller inte att de ska få en stillasittande uppväxt för att blidka din granne (som verkar helt knäpp som sätter upp taggtråd) men det jag försöker säga är att 8 barn på samma plats onekligen genererar rätt mycket ljud och andra situationer som man som närmsta granne helst slipper.
Rent allmänt gäller väl följande till alla föräldrar, Ingen älskar dina barn som du, de flesta andra är nog glada så länge de inte behöver fundera på dem alls.
Stackars grannar... :surprised:
 
  • Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
Försök att prata med grannen ( fast det kan vara knepigt ibland ) om ett nytt samfinansierat vackert staket så att det ser snyggt ut, försök att påvisa att det höjer värdet för er båda samt erbjud er att sätta upp det nya fina staketet,
 
K Knasen36 skrev:
Vi har servitut på hennes vatten, men det har hon stängt av för oss. Så en polisanmälan är gjord sen i somras.
En polisanmälan är ju helt meningslös om hon stängt av ert vatten. Polisen kan inte göra något åt det. Det måste ni driva civilrättsligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Vattnet kanske inte räcker för 8 ungar å några vuxna , om brunnens nivå sjunker för mycket riskerar alla att bli utan vatten och vad vet vi kanske grannen har påtalat att vattenresursen inte är oändlig och att ts inte bryr sig om det
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Ni alla är ju lite konstiga måste jag säga. Barn måste få leka och ha roligt man ska inte behöva tysta dom för att vi flyttat in bredvid en granne som inte kan med barn. Bollarna var helt okej i början och vi fick gå på vägen utan vidare.
Nu kan vi knappt gå på vägen utan att få de. Onda blicken. Barnen vågar knappt spela boll då hon blir arg. Hon vågar inte prata med oss och inter bs visa sig när vi är ute, är hon ute så springer hon in så fort vi kommer ut.

Vattnet ligger det en anmälan på som egenmäktigt förfarande.
Vi har servitut på vattnet och hon har tagit något som tillhör oss, vilket inte är redigt okej.
Vi har egen brunn men vi har rätt att använda detta vattnet till att vattna blommor på sommaren etc
 
  • Gilla
  • Haha
HeyJon och 5 till
  • Laddar…
H
Om ni har eget vatten men ändå ska använda hennes vatten så känns det konstigt från eran sida.
När ni tar vatten från hennes brunn.
Har ni egen pump då eller använder ni hennes pump med?
 
  • Gilla
HeyJon och 9 till
  • Laddar…
Barn låter, det är en del av deras jobb.
2 eller 8 barn.... spelar ingen roll.
Som granne måste man acceptera det.
 
  • Gilla
Nybyggerska
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om ni har eget vatten men ändå ska använda hennes vatten så känns det konstigt från eran sida.
När ni tar vatten från hennes brunn.
Har ni egen pump då eller använder ni hennes pump med?
Saken är den att vår och hennes bostad har varit en och samma. Så man har delat på allt.
Och så. Länge servitutet finns kvar så kan jpn inte hindra oss att ta vatten
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
H
K Knasen36 skrev:
Saken är den att vår och hennes bostad har varit en och samma. Så man har delat på allt.
Och så. Länge servitutet finns kvar så kan jpn inte hindra oss att ta vatten
nä men normalt vatten uttag kanske.
Men om ni använder massa vatten och hon står för pump och ström är det rätt då?

sen när ni har eget vatten använd utav det än att bråka om den andra brunnen.
Betalar ni henne för underhåll av pumpen?
Betalar ni någon ström till henne för vattnet ni tar då?
Ni har ju rätt att ta vatten ur brunnen men har ni rätt att använda hennes pump?

var en tråd nyss där det var en som var trött på sin granne som fyllde sin pool från gemensamma brunnen så den sinade.
Trots att grannen hade egen brunn.

den grannen betala varken ström eller underhåll av pumpen är det rätt att den ena ska betala allt och den andra ska du ja med gratis?

så ja hon kan inte hindra er att ta vatten.
Men kan ni verkligen använda hennes pump eller har ni egen pump vid hennes brunn?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.