Skall bygga en fristående, vedeldad bastu i fjällen. Man skall gå in i bastun direkt utifrån, dvs inget ”omklädningsrum”. Har fått höra att en vanlig bastudörr inte kommer klara temperaturskillnaden som ju kan vara en bit över 100 grader, från mer än -20 till mer än +80. En bastudörr är tydligen gjord för att klara skillnaden mellan +20 och +80 (eller vilken värme som man nu har i bastun), inte mer. Jag har därför fått rådet att montera två bastudörrar, med ventilerande luftspalt mellan. Låter detta korrekt? Någon som har relevant erfarenhet? Tack på förhand
 
Alltså kanske inte är helt nödvändigt men jag skulle ändå satsa på någon form av sluss. Jag tror inte det största problemet är isoleringen i dörren, med tillräckligt bra drag i kaminen kan man trycka upp temperaturen rätt bra oavsett isolering. Jag tror att problemet med bara en dörr blir att det kyler rätt bra inne i bastun om isvindarna får fritt blås in varje gång man öppnar dörren.
Jag byggde en bastustuga för rätt många år sedan och en utav sakerna jag skulle gjort annorlunda är ett ännu större omklädningsrum (ev på bekostnad av själva bastun.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag har tillgång till en bastu i skärgården. Den är byggd på 70-talet av finnar.

Den har bara en dörr mellan bastu och fri luft.

Ligger utsatt för nordanvinden. Funkar fint även i januari.
 
  • Gilla
Kyllared och 2 till
  • Laddar…
Vad menar de skulle hända med dörren om det blev så stor skillnad?
Det finns ju de som gillar att ha 100-120 grader i bastun, vilket ju inte skulle gå enligt det resonemanget...
 
  • Gilla
Kyllared
  • Laddar…
2 dörrar innebär ju att du behöver bygga en sluss på c:a 1 m, eftersom dörr(ar) från bastu ALLTID måste gå utåt och gå fria från hinder d.v.s. en dörr får inte hindra den andra på något vis, så mitt förslag är att du bara har 1 dörr.
 
  • Gilla
Kyllared
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad menar de skulle hända med dörren om det blev så stor skillnad?
Det finns ju de som gillar att ha 100-120 grader i bastun, vilket ju inte skulle gå enligt det resonemanget...
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad menar de skulle hända med dörren om det blev så stor skillnad?
Det finns ju de som gillar att ha 100-120 grader i bastun, vilket ju inte skulle gå enligt det resonemanget...
Det är ju själva nyckelfrågan. De menar att den helt enkelt kommer slå sig
 
Helt rätt, men rådet jag fick var faktiskt att inre dörren skulle öppnas inåt…
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
Brukar vara att dörrarna kan slå/vrida till sig, även ytskikt som påverkas av temp skillnad. Kan säkert fungera men inga garantier ges. Och man bör ev. ha lite mera marginal även med dörrspringor.
Finns liknande temperaturrekommendationer gällande t.ex. kallförrådsdörrar gällande inne/ute temp, där det kan stå t.ex. att det det ska vara max 10 graders skillnad inne/ute.
Och bastudörrar ska gå utåt.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
2dörrar av en helt annan anledning.
En bastu dörr har ingen vanlig låskista och handtag och är inte tät Detta kommer att resultera i att du får in snö i bastun. Bygg en sluss med en riktig ytterdörr som går att stänga och låsa, du kommer inte ångra dig.
 
  • Gilla
mgranbom och 3 till
  • Laddar…
Jag stod i samma i dörrdilemma när jag planerade sommarens bastubygge. Kommer inte heller ha någon relaxdel. Mitt val föll på Edsbyportens bastudörr. Var stålkonstruktion inne i dörren vilket kändes lite bättre än en vanlig bastudörr och även isolerad. Enda ”bastudörr” som jag läst går att ha ute också. (Står iofs bara på en av säljsidorna).

En inte helt oviktig del är väl att det ska vara snyggt inifrån också. Svårt att få till bastukänslan med en förrådsdörr eller liknande.
 
K Kyllared skrev:
men rådet jag fick var faktiskt att inre dörren skulle öppnas inåt…
Och utifrån aspekten att en halvdöd person inne i bastun inte ska kunna blockera dörrens öppning och därmed bli heldöd anser jag det rådet helt åt skogen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Tack! Förstår jag dig rätt att du inte byggt ännu utan skall göra det till sommaren?
 
K Kyllared skrev:
Tack! Förstår jag dig rätt att du inte byggt ännu utan skall göra det till sommaren?
Ja precis. Dörren är hämtad men bastun inte byggd än…
 
  • Gilla
Kyllared
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.