Hej Cajsa! Vi har byggt hus mellersta Skåne och har en tomt kvar på 1200kvm. Tomten är L formad och hela är i söderläge. Huset är enplanshus. Vi har satt en thujahäck runt om hela tomten och har även satt några bärbuskar och två träd. Vi har även sått gräs på övrig tomt. Nu vet vi verkligen inte hur vi ska planera resten då det är i söderläge. Vilka blommor vi kan ha nära huset och hur vi kan jobba vidare med att få det trevligt och fungera bra året om.
 
Det är nästa omöjligt att svara på. Jag skulle rekommendera att ni klurar ordentligt på långsiktiga planen för hela tomten så ni får fram tänkt grundstruktur. Finns hur mycket blommor som helst som gillar söderläge, och även klarar torka, så tror inte det är det som är problemet. Välj blomfärger som ni gillar och som passar husets färg och stil. Försök undvika att sätta växter "dikt mot huset", det blir onödigt torrt plus att man inte ser växterna inifrån. Sätt växter längs gångstråk (särskilt entrédelen), intill umgängesytor, utblickar inifrån osv. Tänk på att jobba med rätt proportioner som balanserar mot hus och ytorna i övrig disposition i trädgården, så det inte blir för små och fjuttiga växter och ytor. Kolla slutstorlek på träd och buskar så ni placerar dem med rätt växtmån.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag motsäger absolut inte Cajsas råd men jag tycker att detta är en optimal uppgift för en landskaps-eller trädgårdsarkitekt som på plats kan uppfatta vad ni är ute efter. Det är mycket väl investerade slantar! Ett besök där ni beskriver vad ni förväntar er av trädgården (ytor för barnlek/spel/sandlåda/studsmatta eller enbart njutning för er själva, utsikt inifrån under vinterhalvåret och/eller flera mysplatser, gångvägar, insynsskydd (träd/buskar) mot grannar, rabatter, hur mycket underhållsarbete man vill lägga ner, etc etc). Som TS ställt den allmänna frågan är trädgårdsintresse (ännu) inte så stort och på sikt kan det bli en väldigt dyr trädgård om TS besöker plantskolan och kommer hem med växter som visar sig bli helt fel. Har man en planritning kan man successivt inhandla växter efter plånboken storlek, allt behöver inte fixas de första åren!

Att läsa trädgårdsböcker är också en bra start. Böcker med många inspirationsbilder dvs inte bara böcker med växter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.