Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket år byttes alla Svenska elmätare till sådana där elektroniska som kunde fjärravläsas?
1999.
 
B byabin skrev:
1999.
förordningen kom 1999, men krav på att alla kunder skulle omfattas med månadsavläsningar sattes så småningom med en bortre gräns till 30 juni 2009 när alla mätare skulle vara bytta, samtidigt hade andra bytt långt tidigare – Sollentuna Energi gjorde detta redan 1997

så jag skulle säga att svaret på ...vilket år byttes alla?... lyder 1997-2009 ;)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Den avgörande skillnaden då och nu är att priset tidigare baserades på produktionskostnaderna och därmed var stabilt. Nu baseras det på vad kunden (marknaden) accepterar att betala och kommer följdaktigen bli mer volatilt beroende på utbud-efterfrågansdynamiken. När man nu går mot ökad volatilitet i tillgången med oplanerbar produktion kommer priserna få ökande extremer.
Det är väl elhandelsbolagen som anses vara kunden/marknaden och slutkunden som jag har inget ett skit att säga till om ?
 
hsd
Om bara alla slutade handla med elhandelsbolagen och bara handlar av elbolag som själva producerar el skulle inte pristoppar bli lika höga
 
G Greger_08 skrev:
Det är väl elhandelsbolagen som anses vara kunden/marknaden och slutkunden som jag har inget ett skit att säga till om ?
Nej, man har egentligen ingen reel möjlighet att påverka prissättningen. Man kan visserligen hoppa mellan elhandelsbolag i jakt på bästa villkoren, men det är oftast begränsade prisskillnader. Teorin var ju att avreglering skulle ge en ökad konkurrens, effektivisering och följdaktigen lägre priser. Det har ju gått sådär kan man säga.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.