Hej! Har ett torp i Enköping (zon 2) där jag letar efter en klättrande och blommande växt som kan klättra på spaljé mot husfasaden i östläge och se välkomnande ut när vi öppnar grinden (helst blomning sent i juni el aug då vi brukar vara bortresta i juli).

Det går tyvärr inte att gräva i marken så tänker mig en stor kruka (längst med husväggen och innanför en spiréabuske). Träden skuggar en del, men under någon timme ligger solen på. Har tänkt mig en perenn eller ett spaljéträd, men kanske även en blommande ettåring?

Tacksam för tips :)
 
  • Röd trästuga med spaljé och grönskande trädgård i solljus med skuggande träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom spaljé mot en röd husvägg i en trädgård med träd som ger skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat torp med en tom spaljé mot husväggen klar för klätterväxter, och en spiréabuske i kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosor borde passa i den miljön
 
Om du ska odla något som klättrar i kruka hade jag satsat på ettåringar. Svartöga växer som bara den på en säsong. Även luktärtor, blomman för dagen, blomsterbönor/rosenböna tex.

Nu vet jag ju inte varför det inte går att gräva, men om det beror på sten tex skulle du kunna konstruera en rejäl låda med öppen botten och då kan du ha perenner och tom rosor som klättrar, men de flesta klätterrosor, eller ramblers kommer att klättra upp på taket väldigt snabbt så kanske är det inte ett bra val. Klematis eller kaprifol kanske? Kaprifol är mest tålig av de två.
 
Klematis av typ som blommar på årsskotten är lämplig då man årligen kan klippa ner den till 20 cm. Då frigörs fasaden som kan torka - eller målas om.

Jag har sedan mer än 15 år en klematis Summersnow som står i en stor bytta (rotsystemet har gått ner under krukan). Den klipps ner till 20 cm på våren, precis när den tänder. Rankorna växer ca 5 m under sommaren och den är otroligt växtkraftig med fantastiskt bladverk och små vita blommor (som inte ger visset intryck). Här blommar den till slutet av oktober.

Visserligen zon 1 hos mig. Placerades tillfälligt men går nu inte att flytta. Kanske en mindre kraftigväxande skulle passa TS bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.