Hej,
Vi har precis byggt ut vår sommarstuga och då den står på en höjd så står utbyggnaden på relativt höga betongpelare. Vi vill på ett snyggt sätt dölja pelarna och utrymmet under men vill undvika att bara täcka med träribbor eller liknande då det känns som att man får en enda stor trävägg. Spontan tanke är nån typ av spaljé med klängväxter eller buskar, men har också en utmaning med att huset står på en stenhäll. Ligger i växtzon 3 i närhet till kusten utanför Norrtälje. Tacksam för alla tips på fina lösningar! :)
 
  • Röd sommarstuga på höga betongpelare med oskyddade utrymmen nedtill, omgiven av natur och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spalje med snyggt mönster är enkelt och billigt, kanske det går att få en murgröna att överleva, vissa klarar sig på mark och delvis skugga.
 
  • Gilla
Perha
  • Laddar…
För att bli av med "höga" och klumpiga känslan kan det kanske gå att göra upphöjd plantering.
antingen precis utanför väggen/spaljén i växtlådor utan botten, eller en bit utanför (i någon böljande form) så det känns naturligare. Då får ni upp jorddjupet också.
Om man gör det "en bra bit" utanför kan ni göra en stig i växtligheten runt utbyggnaden. Men vet inte om ni kan få in massor, och hur mycket krut ni vill lägga...

Jag tycker inte ni behöver vara rädd för "tät vägg", det kan bli lugnare än träspaljéer, men det är tycke och smak.
Sätt vajer eller annat tunnare om ni väljer slingrande klätterväxter, som pipranka eller skogsklematis.
Murgröna och klätterhortensia till exempel fäster själv.
Nu vet jag inte solläget, men ser lite skuggigt ut på bilden.

Ett annat trick för att minska höjdkänslan är att plantera något högt (buskträd, träd) en bit utanför som balanserar mot höjden och lummar om husbyggnaden.
 
  • Gilla
Perha
  • Laddar…
Tack för bra tips! Är sol fram till lunch på gaveln och till höger om huset i princip skugga hela dagen.

Nåt tips på växter som klarar så mycket skugga?

När du säger böljande, menar du växtlådor i lite olika höjd (alltså som inte linjerar i höjd)?
 
De jag nämnde är skuggväxter. Finns mycket vackert för skugga! Det svåra är om det är torrt också. Men finns även växter som klarar det.
Piprankan ger mycket frodig känsla med sina ljusgröna stora hjärtformade blad. Tar lite tid på sig att etablera sig, men väl värd att vänta på. Murgröna ger mörkt intryck, och mer "stelt". Googla på dem jag nämnde.
Men sen behöver du något under dem också. Sockblommor är ett säkert kort (blekgul eller röd). Bergenia (finns nya nättare sorter) är utmärkt för skugga och torrt. Och ormbunken träjon ger frodig naturlig känsla och är både tork- och skuggtålig, kanske någon grupp ryms? Men ska du göra en större yta så kan du fläska på med fler växter såklart. Låga buskar som björkspirea, tuvkornell. Kanske något vintergrönt som lagerhägg? Något häftigt som bronsrodersia.
 
  • Gilla
Perha
  • Laddar…
Finns det några av dessa som klarar sig med ”minimalt” med jord och hur många cm är det ungefär? :)
 
Svar nej! Minimalt med jord kräver extremt torktåliga växter, och de är sällan höga. I skugga är det också skralt utbud, de flesta vill ha fukt. Perenner säger man minst 30 cm, buskar 50 cm. Men då bör det finnas jord på sidorna så de kan hitta försörjning långsiktigt, och ha bra tillväxt även år 3 och framåt.
Du får bygga upp jordmån runt pelarna tycker jag. Det går också att göra i något växtkärl/låda.
Gör det bra för växtrötterna så blir det hållbart långsiktigt.
 
  • Gilla
Perha
  • Laddar…
Tusen tack för bra svar!!
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.