Har en bit på kanske 3-4m x 30m där det växer allt idag, björkar gran nån typ av buske/häck ogräs ja precis allt.

Träden ska jag fälla och antingen elda upp snubbarna eller fräsa dom men sen då?

Vill göra gräsmatta där och senare sätta ner några prydnadsträd / buskar / någonting

Ska man rycka det som går? Eller ska jag ta jordfräsen och köra några vändor, döda allt med roundup först?
Kan absolut inget om sånt här


Område med blandad skog och grönska vid vägkant inför avverkning för att anlägga gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från söder

Trädgård med blandade trädsorter och en bil framför ett tvåvåningshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma fast från andra hållet, allt behöver bort
 
BirgitS
För mig som aldrig använde några gifter under de 18 år som jag hade en trädgård går allt sånt som round-up och liknande bort utan man gräver och rensar i stället.

Du säger att du vill ha buskar där i framtiden. Då är ju frågan om det inte går att ha kvar (en del av) dagens buskar. Det är ju buskar som uppenbarligen trivs på platsen och har hunnit få lite storlek i stället för att man ska chansa på vilka buskar man ska köpa och sen vänta i flera år tills de har fått lite storlek.

Behövs det mer gräsmatta?
Jag tycker det ser ut som ett trevligt skogsbryn som bidrar på ett positivt sätt till att rama in gräsmattan.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Det är en granhäck 6m bakom bilen som står, bakom huset är det skog så jag tycker det räcker...
Sen är det berg bakom huset så det är minimalt med sol

Nä jag tänker väl inte använda gift så klart, men frågan kvarstår hur gör jag för att få gräsmatta där det är skog idag
 
BirgitS
Efter att träd och stubbar är borta är det dags att gräva bort det som växer där idag så att du får bort rötterna de översta 20-30 cm. På med gräsmattejord i stället för att sen så gräs.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok det lät ju lite drygt... :)
Fräsa över ytan ett par gånger sen rycka det som kommer upp, sen blir det väl gräsmatta så man klipper ner ev busk/sly/elände
Eller sprider man bara om man fräser?
 
BirgitS
Om det är rotogräs som t.ex. tistlar och man delar upp rötterna i små bitar och sprider ut med jordfräsen så är det stor risk att man har 10 gånger fler tistlar efter ett tag.

Har man 2 år på sig finns det bekvämare lösningar som att täcka hela områden med presenningar, halmbalar eller annat som ljuset inte kommer igenom. Utan ljus så ska allt som växer dö på två sommarsäsonger.

Men hård klippning varje vecka brukar ta död på allt som inte är gräs också. Det gäller bara att gräset hinner gro och växa till sig lite utan att ogräset tar över.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok tack för tipsen
Ska iaf få ner träden så får jag se om busken tar sig och det går att få fason på den.
Sly får man väl gräva upp, tror inte det är tistlar det är det nog för igenväxt för
 
Om jorden är tillräckligt bra och gräset får sol och regelbunden klippning så kommer det att konkurrera ut de flesta sorters ogräs.
(Jag fräste ett gammalt trädgårdsland där ogräset haft fritt spelrum i flera år och sådde gräs. Innan grässtråna börjat titta upp så hade jag hundratals små tistlar per m2. Jag fick en del kommentarer om det, men året efter hade jag bara ett fåtal tistlar och ytterligare ett år senare så var det tistelfritt.)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kapa sly i marknivå så är det bara att klippa gräset som vanligt.
Jag gissar att du kommer behöva lägga på några lass jord för att jämna till och sen kommer du behöva upprepa det varje år tills rötter och stubbar har multnat. Passa på att så gräsfrö när du lagt på ny jord så kommer gräset lite snabbar. Det gäller iofs generellt att det är lika bra qtt så gräs när man gjort någon insats oavsett när det är. Även om det inte blir en tät matta direkt så har man i alla fall fått igång gräset.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.