Välkommen till forumet!
Tänkbara fel är att vedkapen går trögt, att du har annat som belastar samt att du misstar dig på antingen säkringarna eller vedkapens effekt. Att det går i 20 sekunder tyder på att det är överlast som får säkringarna att lösa ut, inte startströmmen. Är det diazed eller dvärgbrytare?
Bilder? Framför allt på märkskylten på vedkapens motor.
Tänkbara fel är att vedkapen går trögt, att du har annat som belastar samt att du misstar dig på antingen säkringarna eller vedkapens effekt. Att det går i 20 sekunder tyder på att det är överlast som får säkringarna att lösa ut, inte startströmmen. Är det diazed eller dvärgbrytare?
Bilder? Framför allt på märkskylten på vedkapens motor.
Kolla så att avluftningsskruven är öppnad.
Yes, det är en skruv som ska öppnas före användning.
Exempel:
https://www.hornbach.se/shop/Vedklyv-AL-KO-LSH-520-5-230V-5-ton/10183721/artikel-detaljer.html
"Öppna avluftningsskruven (01/4, 02/4) ca. 1– 2 varv för att släppa ut luft som bildas när oljan blir varm och expanderar under drift."
Exempel:
https://www.hornbach.se/shop/Vedklyv-AL-KO-LSH-520-5-230V-5-ton/10183721/artikel-detaljer.html
"Öppna avluftningsskruven (01/4, 02/4) ca. 1– 2 varv för att släppa ut luft som bildas när oljan blir varm och expanderar under drift."
Helt rätt, beklagar inlägget
tommib skrev:Välkommen till forumet!
Tänkbara fel är att vedkapen går trögt, att du har annat som belastar samt att du misstar dig på antingen säkringarna eller vedkapens effekt. Att det går i 20 sekunder tyder på att det är överlast som får säkringarna att lösa ut, inte startströmmen. Är det diazed eller dvärgbrytare?
Bilder? Framför allt på märkskylten på vedkapens motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ert svar, skickar med bilder på motorn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att det såg för jävligt ut i kopplingshuset och att du rev ut allt för att börja om från början.
Motorn ska kopplas in enligt alternativet där blecken ligger över W2 - U2 -V2.
Med tanke på all korrosion, snurrar axeln någorlunda lätt?
Motorn ska kopplas in enligt alternativet där blecken ligger över W2 - U2 -V2.
Med tanke på all korrosion, snurrar axeln någorlunda lätt?
Du saknar ett överkopplingsbleck för att kunna köra motorn i en korrekt Y-koppling. Det kommer resultera i en massiv snedbelastning vilket antagligen löser dina säkringar och riskerar dessutom att skada motorn.
Jag noterar också att bilderna inte visar hur du kopplat in. Kan du visa det?
Jag noterar också att bilderna inte visar hur du kopplat in. Kan du visa det?