Hej,

vi har nyligen installerad nya fönster och en altandörr och jag är inte helt nöjd med arbetet. Tröskeln till den nya dörren är 6 cm hög. Våra grannar ( bor i radhus ) anlitade samma leverantör och fick sitt arbete gjort precis innan oss. När jag ifrågasatte varför man satt in en så hög tröskel så var svaret att det skall vara så. De hade använt sig av samma mått som hos grannen. Tycker svaret är sisådär. Har vi någon fönster och dörrexpert här som kan tycka till? Bifogar lite bilder.

Vad säger ni?

Hälsningar Anna
 
  • Nyligen installerad altandörr med synlig 6 cm hög tröskel, vit fönsterkarm och del av textilmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad vit altandörr med synlig 6 cm hög tröskel överlappande ett brunt laminatgolv, nära en gråbrun matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hög tröskel har grannen?
 
B
Hur ser det ut på andra sidan tröskeln?
 
B BSOD skrev:
Hur ser det ut på andra sidan tröskeln?
Hej, tack för ditt svar. Bifogar bild från utsidan. Kan också säga att det är en altandörr som går till altan som är under tak.
 
  • Tröskel till en altandörr med grå matta och en del av dörrens vitmålade karm och stentröskeln synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i överkant av altandörren?
Hur livar altandörrens överkant med fönsternas överkant?
Hur livar själva glasrutorna altandörr/fönster?

Hur hög är altandörren?
Hur hög är öppningen som altandörren sattes in i?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut i överkant av altandörren?
Hur livar altandörrens överkant med fönsternas överkant?
Hur livar själva glasrutorna altandörr/fönster?

Hur hög är altandörren?
Hur hög är öppningen som altandörren sattes in i?
Hej, tusen tack för ditt svar. Altandörren är 200 cm. Kan nog inte svara på dina andra frågor men bifogar en bild på överkanten från insidan. Hoppas det kan hjälpa. Hälsningar Anna.
 
  • Överkant av en öppen altandörr inifrån med utsikt mot en trädgård och genomskinligt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fönster bredvid dörren?
Ta bilder som gör att man ser både fönster och dörren på samma bild, helst både insidan och utsidan
 
Jag gissar att det är en för liten dörr och för att det ska vara jämnt där uppe om det finns fler fönster så blev det sådär.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Normalt förespråkas låga trösklar p.g.a tillgänglighetskrav och då bör en tröskel inte vara högre än max 20mm.
Det kan även på vissa dörrar vara bra med en högre tröskel för att bättre skydda mot inträngande vatten.
Jag skulle gissa att karmen (tröskeln) är ställd på en ekbit vilket skulle kunna bero på att hålet karmen är ställd i inte är enligt modulmått i höjd.
Det kan vara ett sätt att kompensera för att daghöjd (dagmått) är större än karmhöjden.
 
Redigerat:
M MasMats skrev:
Hur hög tröskel har grannen?
Hej hej, tusen tack för att du svarar. Grannen har också 6 cm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du fönster bredvid dörren?
Ta bilder som gör att man ser både fönster och dörren på samma bild, helst både insidan och utsidan
Hej, här kommer några fler bilder.
 
  • Utsikt från ett vardagsrum genom fönsterdörr mot en inglasad veranda och trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster mot en halvbyggd pergola med transparent tak och trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett stängt fönster ut mot en terrass och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita fönster och en glasdörr som leder till en överbyggd terrass med möbler synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
För att vara ett problem med tröskelns höjd så är det förvånande många bilder uppe i taket. En helbild på dörren hade varit kanon för att bedöma helhetsbilden. Min gissning är att det var svårt eller dyrt att specialbeställa en dörr med exakt mått.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
För att vara ett problem med tröskelns höjd så är det förvånande många bilder uppe i taket. En helbild på dörren hade varit kanon för att bedöma helhetsbilden. Min gissning är att det var svårt eller dyrt att specialbeställa en dörr med exakt mått.
Hej Jocke, tack för ditt svar. Förstår hur du tänker. Här kommer en bild på hela dörren med fönster bredvid.
 
  • Vy genom en öppen balkongdörr med fönster bredvid som leder ut till en terrass med utemöbler och överbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
F Fixelise skrev:
Hej Jocke, tack för ditt svar. Förstår hur du tänker. Här kommer en bild på hela dörren med fönster bredvid.
Hej! Nu ser man ju mycket bättre:D
Jag tycker det ser mycket bättre ut i det perspektivet. Visst är den lite hög men man vänjer sig fort att lyfta på fötterna. Påminner om vår altandörr vi satte in i ett före detta fönsterhål som sågades upp. Då var det heller inte standard. Jag kanske är miljöskadad pga det. Entrémattan från Kilands? Snygg!
 
F Fixelise skrev:
Hej Jocke, tack för ditt svar. Förstår hur du tänker. Här kommer en bild på hela dörren med fönster bredvid.
Ser bra ut, du skulle beställt en högre dörr för perfekt passning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.