Hej alla!
Jag upptäckte igår att i mitt garage, byggt -76 något skadedjur, troligen råttor byggt bo. Garaget som har ett gjutet betonggolv, 60 mm tjockt enl. ritning, är avdelat i en garagedel och en förrådsdel med en regelvägg med gips på båda sidor. När jag igår flyttade på en del föremål som stod på golvet längs regelväggen så upptäckte jag att en stor mängd (ca 3 hinkar) grus låg långs väggen. I betonggolvet fanns två hål, ca 5x10 cm resp 5x15 cm i direkt anslutning till väggen. När jag tog en lång skruvmejsel och rotade i hålen känns det som att det är lös grus där. Jag sopade upp sanden och det blev, som nämnts, tre fulla 10 liters hinkar. Mitt nästa drag är att i morgon kontakta Anticimex. Naturligtvis kommer jag att lyssna på de råd som Anticimex kan ge. Dock tänker jag att det finns kanske en del av er som har egna erfarenheter av liknande problem. Berätta gärna om hur ni löst dessa problem och om era tankar om detta! Jag tänker själv att en möjlighet är att suga upp så mycket grus som möjligt och sen försöka hälla ner cement i lös konsistens i hålen. Eventuellt måste jag förstora hålen för att få ner betongen. Jag är dock orolig för att råttorna bara gnager upp nya hål och fortsätter att bo därnere, om inte Anticimex lyckas ta kål på alla individerna i familjen. Tror ni att det hjälper att "armera" betongen med diverse små metallföremål som spik, skruv och liknande? ( Jag har en massa spik och skruv som jag inte använder och gärna offrar för detta ändamål.) Eller ska jag blanda betongen med krossat glas? Vad säger ni, har ni andra förslag till lösning? Du är välkommen med dina idéer!
 
Det låter inte rimligt att råttorna har lyckats äta sig igenom 60mm betong. Det måste ha funnits någon form av hål sedan tidigare. Och frågan är om det kan finnas någon form av avloppsrör i närheten?

Enl. min dystra erfarenhet, så kommer råttorna att karva bort din betong innan den härdat. Jag har råkat ut för att råttor vräkt bort en 1 kg sten, och karvat sig igenom 10 cm relativt nygjuten betong (den var fortfarande OK efter 3h). Jag hade armetar betongen med en näve 100mm spik.

3e gången gilt skyddade jag gjutningen med en 20 kg cementplatta, det kunde råttorna inte angripa.

I vårt fall berodde det på ett trasigt avloppsrör under källargolvet. Nu åtgärdat.
 
H hempularen skrev:
Det låter inte rimligt att råttorna har lyckats äta sig igenom 60mm betong. Det måste ha funnits någon form av hål sedan tidigare. Och frågan är om det kan finnas någon form av avloppsrör i närheten?

Enl. min dystra erfarenhet, så kommer råttorna att karva bort din betong innan den härdat. Jag har råkat ut för att råttor vräkt bort en 1 kg sten, och karvat sig igenom 10 cm relativt nygjuten betong (den var fortfarande OK efter 3h). Jag hade armetar betongen med en näve 100mm spik.

3e gången gilt skyddade jag gjutningen med en 20 kg cementplatta, det kunde råttorna inte angripa.

I vårt fall berodde det på ett trasigt avloppsrör under källargolvet. Nu åtgärdat.
Hej igen, tack för ditt svar och ursäkta att jag dröjt (sjukdom i familjen) . Teknikern från Anticimex trodde också att det kan ligga ett gammalt rör under golvet. Det ligger enl. ritningen en dagvattenledning som avvattnar mitt eget tak. Det är det enda som bör finnas under betonggolvet. Råttorna kan naturligtvis gnaga hål på detta för att komma in, men varför? De har inte varit inne i själva garaget, det hade jag sett eftersom jag lagrat äpplen där under vintern.
Min plan är nu att, ungefär som du, Hemmapularen gjort, gjuta igen hålen, och då armera med diverse vassa och spetsiga metallföremål och därefter lägga betongplattor över. Jag har även tänkt att, innan gjutningen, tratta ner något lämpligt ”pulver”, som råttorna inte gillar. Vet bara inte vad det ska vara. Det ska ju inte vara något som blir problem senare. Jag tänker på något typ kalk eller liknande.
Vad tänker du /ni om detta?
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.