Jag är igång med att byta termostater I huset på alla element. Huset är från 72. Sitter en ny fjärrvärmepanna 2021. Termostaterna som sitter där verkar vara mer mekaniska flödesventiler. Vi har ett ganska högt flöde genom värmepumpen. Har nu köpt nya smarta termostater som jag tänker montera. Frågan är ju vilka insatser jag behöver ha. Eftersom det är vanligt skruvvred så passar ingen av adaptrarna. Det står såvitt jag kan tyda på ventil huset naf.
 
  • Gammal termostatventil på ett element som är märkt med "naf".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal mekanisk termostatventil på radiator med texten NAF på ventilkroppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså inga termostater du har utan bara handvred.

Kanske finns det nya koppel med termostatventiler som passar de gamla radiatorerna?
 
J Josth skrev:
Det är alltså inga termostater du har utan bara handvred.

Kanske finns det nya koppel med termostatventiler som passar de gamla radiatorerna?
Går det inte att montera en insats där vredet sitter nu?
 
Jag har aldrig sett några sådana insatser i alla fall, tyvärr.
 
J Josth skrev:
Jag har aldrig sett några sådana insatser i alla fall, tyvärr.
OK. Då får jag leta efter passande koppel.
Tack för svar
 
Funderade lite mer på saken och när jag tittar på den nedre bilden du skickade ser det faktiskt ut som det finns mer utrymme än när man tittar på den övre bilden. Borde vara AGA/TP-koppel. Försök ta reda på om du har ett-rörssystem eller två-rörssystem så kanske det går att hitta någon insats att i alla fall prova med och även prova om det är möjligt att få på en termostat på gängan på insatsen (om utrymmet räcker).
 
Magrand Magrand skrev:
Den här insatsen passar Aga TP, till 1989, både1 & 2-rörs.
Med M30x1,5 för termostat, brukar passa de flesta smarta termostater.
[länk]
Tackar för svar. Jag har en rörkrökare som ska komma och göra ett annat jobb i huset. Han skulle kika på det samtidigt. Meddelar senare hur det går och om det nu är en aga TP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.