Ska formgjuta pelare, 200x200x1500cm, och vill göra dem ihåliga för enklare förflyttning och montering (sen fylla dem med betong på plats).

Funderar på om man kan använda de grå avloppsrören som är 75x75cm så de sticker ut runt 30cm ur formen på vardera sida och sen dra/banka ur dem för återanvändning fler gånger?

Kort fråga: Fastnar de gråa avloppsrören mot betong? Och isåfall, vad kan man göra för att förhindra det så det är enkelt att få ur dem ur betongen sen?
 
Formolja får betongen att släppa lättare.
Jag tror du genomgående använder fel måttenhet.
 
B
Kan tänka mig att det kan vara svårt att dra ut dem, men jag har inte provat med så lång längd.

Ett 75mm avloppsrör gör knappt inget för vikten heller, borde vara under 10kg per meter.

Ett 110 rör ger ju lite mer på vikten, med ett varv wellpapp runt röret borde du få ut i alla fall få ut avloppsröret, men wellpapp blir ju kvar mot betongen, vet inte om det kan vara ett problem.
 
F fribygg skrev:
Jag tror du genomgående använder fel måttenhet.
Hur menar du?
 
B BSOD skrev:
Kan tänka mig att det kan vara svårt att dra ut dem, men jag har inte provat med så lång längd.

Ett 75mm avloppsrör gör knappt inget för vikten heller, borde vara under 10kg per meter.

Ett 110 rör ger ju lite mer på vikten, med ett varv wellpapp runt röret borde du få ut i alla fall få ut avloppsröret, men wellpapp blir ju kvar mot betongen, vet inte om det kan vara ett problem.
Hmm sant, ska se hur 110 skulle bli. Tror inte wellpapp bör påverka då jag kommer fylla i hela hålet sen
 
E ElecTriX skrev:
Hur menar du?
Gissar att du avser mm fast du skriver cm
 
N
  • Gilla
ElecTriX och 1 till
  • Laddar…
E ElecTriX skrev:
Ska formgjuta pelare, 200x200x1500cm, och vill göra dem ihåliga för enklare förflyttning och montering (sen fylla dem med betong på plats).

Funderar på om man kan använda de grå avloppsrören som är 75x75cm så de sticker ut runt 30cm ur formen på vardera sida och sen dra/banka ur dem för återanvändning fler gånger?

Kort fråga: Fastnar de gråa avloppsrören mot betong? Och isåfall, vad kan man göra för att förhindra det så det är enkelt att få ur dem ur betongen sen?
Ett 1500cm långt rör lär du inte kunna få ur formen med handkraft
 
Du måste ha grymt släpp om du har något cylindriskt som du ska dra ut. Något koniskt hade varit marginellt bättre. Skulle snarare göra pelarna permanent ihåliga och fullt bärkraftiga utan något inuti om du nu måste spara vikt och tex fylla antingen med ett permanent ht-rör, XPS eller liknande. Vill du gjuta igen ändarna kan ju Xps kratsas ur en bit och sedan gjutas igen
 
F fribygg skrev:
Gissar att du avser mm fast du skriver cm
Oj! Ja, helt riktigt. Jag skrev fel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kan du inte sätta papprör istället och sen sätta ett blad på en stång och skära upp röret? T o m skära lite på utsidan innan gjutningen och sätta en markering på insidan. Syaffärer brukar ha rör till tygrullar som bör vara i ungefär rätt dimension eller att du får skarva två på längden.
 
Liten update med skiss (med 110mm rör)
3D-skiss av en gjutform för betong med 110mm rör och stödreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital skiss av en betongplint gjutform med 110mm rör och stödreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av en gjutform för betong med 110mm rör och stödreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Principen blir ju att när betongen härdat så ska då rören tas ut, stödreglerna bort och sen ta bort de yttre långväggarna för sedan dra ut betongplinten.

Känns som att jag får massinköpa formolja (eller vax?) Och smeta in hela gjutformen i det. Oroar mig en del för missfärgningar bara.
 
E ElecTriX skrev:
Liten update med skiss (med 110mm rör)
[bild]

Principen blir ju att när betongen härdat så ska då rören tas ut, stödreglerna bort och sen ta bort de yttre långväggarna för sedan dra ut betongplinten.

Känns som att jag får massinköpa formolja (eller vax?) Och smeta in hela gjutformen i det. Oroar mig en del för missfärgningar bara.
Det går bra med vanlig matolja om du inte vill slabba med diesel eller spillolja
 
  • Gilla
ElecTriX
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går bra med vanlig matolja om du inte vill slabba med diesel eller spillolja
Raps? Missfärgningar?
 
E ElecTriX skrev:
Raps? Missfärgningar?
Du kan självklart skaffa en speciell formolja om du så önskar, men för ditt bruk duger nog vanlig rapsolja, den missfärgar inte, är rimligt miljövänlig, billig och ofarlig
 
  • Gilla
ElecTriX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.