Jag behöver ha fram två grupper till en vägg i mitt kök, och enklaste vägen blir att dra kabel i kökssockeln. Kan man på något sätt använda sig av en kabel istället för att dra två separata?

Om man drar en 4-ledare för två faser, nolla och jord, som man delar upp i en kopplingsdosa, behöver man i så fall dra 2,5 kv eftersom det blir två nollor i samma tråd? Det är vanliga uttag vi pratar om, så det är 10 amp på varje grupp. Grupperna kommer inte gå på samma fas.

Elektrikern svävade lite när jag frågade om det, och jag vill förbereda genom att tala om för honom vad han ska ha med för kabel och hur många meter.

Tack på förhand.
 
Huruvida det är tillåtet/lämpligt vågar jag inte rakt av utala mig om, behövs nog mer fakta. Men rent elektriskt så kommer strömmen i nollan aldrig att bli mer än 10A om du använder 2 olika faser. Om det visar sig OK att göra som du tänker så kommer du att behöva ha en 2 polig säkring (båda faserna måste brytas av en säkring).

Jag tror att mycket beror på hur du tänker dela upp kabeln i slutändan. Av tidigare inlägg här har det framgått att man i liknande (obs, inte lika) har varit tvungen att ha en separat kopplingsdosa där man delar upp till de olika uttagen. Så vitt jag förstår så får man alltså inte leda in båda faserna i ett uttag, och sedan gå vidare med en av dem.

I princip så tror jag att man kan säga att man gör inte på det vis du tänker, men det är tänkbart att en elektriker skulle kunna bedömma det som korrekt i ett givet fall. Som hempul skulle jag aldrig våga göra en sådan sak.

Även detta med att lägga en kabel bakom en sockel som du tänker har behandlats i tidigare inlägg här och det är inte OK. Alltför stor risk för genomspikning.
 
Jag var kanske otydlig, när jag menar bakom sockeln så är det i väggen längst in bakom köksskåpen, ett sånt där utrymme man aldrig kommer åt, så genomspikningsrisken är nog mindre än minimal...

Jag har dessutom planerat en separat kopplingsdosa för att dela upp de två grupperna, så långt var jag med. Det var som sagt elektrikern som började prata om det här, jag ville bara förhöra mig lite hos folk vad de tyckte om idén.

När det gäller hempul så är det definitivt inte frågan om det, jag har aldrig, och kommer aldrig, plocka av kåpan på min elcentral. Där håller enbart elektrikern hus, aldrig amatör-yens... ;)

tack för bra input
 
Gör det inte!

Prototypen
 
prototypen skrev:
Gör det inte!

Prototypen
Jag utgår ifrån att du menar ta mig in i centralen...
 
Jodå plocka av kåpan efter att elektriker varit där men slå av strömmen först. Dra i alla tåtar för att kolla att de sitter fast. Jag är precis hemkommen efter ett montagejobb och behörig, väldigt erfaren och utbildad elektriker installerade elen men vad hjälper det när trådarna är lösa, jag fick skruva fast efter honom, dessutom måste jag göra om senare då det såg för ........ ut efter honom, inte alls ortogonalt som alla säger att det ska vara. Det ser mera ut som berg och dalbana.

Sedan mitt "gör det inte" var riktat till två faser i en kabel, lägg dit två kablar med en fas i varje. Man skulle kunna tänka sig 7-ledare matad med 5 säkringar, eller som england 6 mm2 runt väggen och säkringar i varje uttag, är det någon som kan bekräfta hur det är i England förr och nu.

Prototypen
 
Men en 7-ledare till fem säkringar skulle ju kräva 5-fas enligt ditt tidigare svar. Dessutom skulle det krävas en kopplingsdosa i mastodontformat... Nu handlar det om två vägguttag i ett kök, där det potentiellt ska sitta vattenkokare, brödrostar och annat strömslukande, därför två grupper (på olika faser). Då hade det varit smidigt att kunna dra en kabel till en kopplingsdosa och därefter dela upp den till uttagen, för att slippa dra två kablar en lång väg.

Men om det inte är ett dugg bra får jag väl tänka om...

Vad säger de behöriga om problemet?
 
7 ledare matad med 5 säkringar. Hur tänker du då?
 
Förlåt hempularn, det var absolut inte seriöst men en liten uppgiven reaktion på alla som ska försöka kombinera ihop en och trefas med hjälp av allehanda hjälpapparater (Gangade säkringar och JFB), eftersom 7-ledare finns så blev det 5 säkringar men med 8-ledare så går del väl att koppla ut två trefasgrupper, rent teoretiskt.

Kopplingsdosor finns i valfri storlek upp till 1800 mm i höjd och valfri bredd.

Om det är lång väg att dra kabel så kan man sätta en central i närheten och mata den med en kabel och valfritt antal ut. Elcentralen fungerar som en kopplingsdosa med rätt att dela upp trefas till enfasgrupper.

Jag kan inte tänka mig att Yens bor i något så stort att kostnadsskillnaden i en eller två kablar motiverar en gangag säkring.

Prototypen

JFB ska han ha i alla fall
 
Vad är det för fel på en enkla lösningen, att dra två kablar?

Då slipper man fundera på hur man ska/får göra. Bara att koppla, så kan elektrikern åka hem tidigare.
 
givetvis har han JFB, intstallerades tre dagar efter tillträde, jag bor inte i en bostad utan. Två stycken förresten, en för värme och en för förbrukarna... Jag ställer enkla raka frågor för att vara påläst innan jag träffar yrkesfolk, att raljera är inte nödvändigt. Jag ger mig inte på saker jag inte klarar men däremot så vill jag inte stå som ett fån när yrkesmannen kommer hem till mig, det brukar bli alldeles för dyrt.

Jag har inte gjort några ansatser att blanda en- och trefas, jag ville på ett smidigt sätt få fram två grupper till en dosa.

Stäng trådskrället om folk inte är intresserade av att tala om ifall det är ok med två grupper i en kabel som var den ursprungliga frågan...

stewi -> jag vore tacksam med färre kablar om det var möjligt, både för att det krävs viss håltagning och för att jag tycker det känns smidigare med en kabel.
 
Vill du ha en kabel ska du ha en kabel, du är ju du som är kund.

Det elektrikern fixar blir då:
1st 2-polig automatsäkring 10A
x meter EKLK4G1,5
1 st kopplingsdosa
x meter EKLK3G1,5
x st eluttag m.jord
 
Mikael_L
Jag förstår dig Yens. Både din fundering på att dra flera grupper i samma kabel och din irritation.

Jag har också ställt den frågan, jag funderade på möjligheten att endast dra en EKLK 5g2,5 avsäkrad med 3x16 A till garage, för att där använda den både till ett trefasuttag samt vanliga enfasuttag på väggarna. Svaret var väl nåt mellan nja och nej.
Och jag kan väl i princip hålla med, om man gör som du och jag frågar efter så blir elanläggningen direkt mycket mer ologisk, vilket är dumt.

Vad det gäller det andra, så kan jag bara uppmana, försök att inte bli irriterad, det blir så ofta så här i forum. Det man skriver låter ofta hårdare än det var ment.

Men vad det gäller din fråga. Om du inte har stora problem med att dra 2 st separata så tycker jag du helt enkelt gör det. Det blir "snyggast" (ja kanske inte för ögat då ;) ) och dessutom enklare om man vill göra om saker och ting senare.

edit:
I slutänden kanske det ändå blir som din elektriker "bestämmer" :)
 
Så här skriver Elsäkerhetsverket på sin hemsida:

Elsäkerhetsverket - Elsäkerhetsverket [NS4 version]


--------------------------------------------------------------------------------
Kapitel 13 Grundläggande principer

--------------------------------------------------------------------------------
131 Skydd från säkerhetssynpunkt

--------------------------------------------------------------------------------

Fråga (00-112)
Vad gäller angående anslutning av enfas- och trefasbelastningar på samma gruppledning?

Svar
I Gula boken §20 mom. k, tilläts anslutning av såväl tvåpoliga som trepoliga bruksföremål till gemensam treledargruppledning om denna var fast ansluten till ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplade samtliga fasledare.

Av Blå boken framgår inte detta krav direkt. Däremot måste kraven i bland annat 413.1.1.1, 410.1 och 422 innehållas.

Enpolig frånkoppling i en trefasgruppledning med både en- och trefasbelastning ger inte en säker frånkoppling av felströmmen, eftersom vidarematning kan ske till enfasbelastningen (med reducerad spänning) via de övriga två fasledarna genom trefasbelastningens belastningsimpedans. Om så sker är kravet i 413.1.1.1 om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt.

Om trefasgruppledningen skyddas av ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplar samtliga fasledare, kan risken kontrolleras. Alternativt kan enpoliga överströmsskydd i kombination med en allpolig jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström användas.
 
Mikael_L
Fast nu ska yens inte ha någon trefas eller tvåfasbelastning.
Så egentligen tror jag det är "mer godkänt" än att blanda belastningar.

Men riskerna är ändå uppenbara.
1. En hantverkare slår av en säkring, kollar att det är strömlöst, men det är fortfarande ström på i den andra fasen.

2. En elektriker kopplar om lite nånstanns, så dessa två belastningar hamnar på samma fasskena. Nollan blir överbelastad, kan få dubbelt så hög ström som den är dimensionerad för.

Dessa saker undviker man/minskar risken för, om man drar två separata kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.