Det finns två metoder for takisolering:

1) folie under glespaneler, det finns ett gap mellan gips och folie
2) folie ovanpå glespaneler, direkt under gips, inget mellanrum mellan

Båda metoderna är vanliga men 1. är mer populärt i Sverige.

En fråga: är metod 2. tillåten enligt svenska mått?

Bifogade bilder för båda fallen, före gips.
 
  • Takisolering med folie under glespaneler och gap innan gips, synligt takfönster och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takisolering med folie under glespaneler i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig sett någon info om att det inte skulle vara tillåtet, men jag ser bara nackdelar med att ha folien/plasten/duken mellan gips och gles (metod 2 enligt din beskrivning).

-Fler hål i plasten
-Svårare att dra el
-Ev besvärligare att spruta lösull
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har aldrig sett någon info om att det inte skulle vara tillåtet, men jag ser bara nackdelar med att ha folien/plasten/duken mellan gips och gles (metod 2 enligt din beskrivning).

-Fler hål i plasten
-Svårare att dra el
-Ev besvärligare att spruta lösull
Ungefär så. Lösullen är däremot inga problem dock brukar man ju vilja spruta in lösullen innan man gipsar och att då fästa plasten på glespanelen rätt sopigt då det finsn en överhängande risk att stiften inte orkar hålla emot trycket från lösullen vid arbetet.
Sen är det ju direkt korkat att inta ha plasten bakom glespanelen av de andra skälen med att man punkterar ångspärren på orimligt många ställen och att om man skall ha el så blir det hyffsat knepigt för elektrikern att dra rören. Om man nu inte haft den rackarn till att dra rören innan men då får man ju problem med att täta där rören punkar ångspärren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.