Så luftig som den vinden ser ut att vara så skulle jag bli mycket förvånad om du skulle få mögelproblem där, förutsatt att taket inte läcker då dvs... Verifiera först att det inte är något akut som behöver åtgärdas och bo sen in dig en sommar eller två så kommer det säkert kännas bättre.

Du får dock gärna förklara hur du känner dig lurad. Allt på bilderna är sånt man ser på en visning.
 
  • Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
Vilken av bilderna visar katastrofen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ser inte alls nå problem ?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vad fick du betala för huset.
Var du inte och tittade eller såg bilder innan?
 
Vinden ser ut att må lika bra som min mors, och bättre än mina egna vindar på längan och garaget?
Och om du upplever att taket bågnar för mycket så beror det mest på att skivorna har svällt av tidigare fuktinträngning och får inte längre plats som tidigare. Byte kan göras efter att ha tittat närmare genom isoleringen på vinden för att veta hur det är byggt. Vissa har råspont, andra har plastfolie och brädor som håller upp isoleringen. Alternativt sätter du upp en massa "dekorationsreglar" i taket för att tvinga upp skivan, alternativt sätter dit ett nytt innertak på de nya reglarna...

För som sagt, det vi ser är inte en katastrof. :D
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Under förutsättning att fuktfläckarna är gamla och uttorkade ser jag ingen anledning att få panik. Ja, förstärkningarna på takstolarna ser lite oortodoxa ut, men det funkar ju! Vinden är välventilerad och det ser friskt ut det som syns på bilderna.
Du har fått ett enklare fritidshus som står på plintar, och...de ser ut sådär!

Hoppas du kan se bortom de små och helt åtgärdsbara problem som finns, och trivas i din nya stuga till sommaren!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Visst är det "hemmabygge" även på vinden efter att man lagat taket, men det ser torrt ut(y)
Behöver även där en kontroll på plats gällande takstolskonstruktionen och plåttaket utan undertak behöver troligtvis fixas till.
Att det finns lite sprickor inne är inte så allvarligt, troligtvis lite ytskiktsrenovering när man fixat bjälklag/grund.

Så det finns troligtvis en del arbete att utföra och du skrev att det ska vara sommarhus, så avgörande är hur du vill at huset ska vara för att du ska trivas och vilja vara där.
Tror inte du kommer vidare i dina egna tankar innan du satt ned på "pränt" vad du vill med huset och sedan utifrån det låtit någon kunnig göra en genomgång tillsammans med dig. Då vet du förutsättningarna för att du ska få ett hus som passar dig och du blir nöjd.
Du blir inte klokare eller lugnare som jag tolkar dig, på våra inlägg med att "inga problem", "ser inte farligt ut" eller "behövs en del arbete".
 
Jag vill inte vara dryg men jag tror du köpt fel sorts hus från vad jag ser dig skriva. Du borde nog köpt en tomt och byggt något helt nytt. Är det för dyrt får man väl inse att är det billigare än nytt så kan man heller inte förvänta sig att det är som nytt. Som någon klok skrev ”ett hus är i ständigt förfall” och man måste förstå att det krävs underhåll med jämna stötar. Ett sommarhus i sin riktiga bemärkelse är ett hus som man är i på sommaren (enbart) och man klarar sig därför med en lägre standard. Att rusta upp detta till samma standard som nytt åretrunt boende kommer kosta nästan lika mycket som nytt så släng den idén och satsa på att få det mysigt o trevligt och se huset för vad det är, en plats som ger tak i regnet, skydd mot vind o viss kyla. Resten av tiden kommer ni spendera ute med att fix i trädgården som till och med i större utsträckning än huset är i ständigt förfall och kräver sin tid.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ta dit en besiktningsman så att du får råd om vad som verkligen kan vara bekymmer och vad som bör göras. Jag tror du skrämmer upp dig själv i onödan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Ta dit en besiktningsman så att du får råd om vad som verkligen kan vara bekymmer och vad som bör göras. Jag tror du skrämmer upp dig själv i onödan.
En besiktningsman på ett sommarhus från 70-talet? Jag kan redan nu berätta vad han kommer säga. Allting i ett sådant hus är en riskkonstruktion enligt besiktningsmannen.

Plintgrunden skulle behöva åtgärdas inom några år. Resten tycker jag ser ut precis som förväntat i den här typen av hus. Problemet här är nog snarare lite skeva förväntningar från köparen.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Det intressanta med taket är väl förstärkningen av takstolarna. Vad finns under de reglarna som går rakt ner. Förhoppningsvis en vägg på boendeplanet annars skulle det nog behövas en balk som tar lasterna men vinden i sig ser ju välventilerad ut. Gissar att de kallställer huset på vintern för hålla uppvärmt är nog kostsamt.

här gäller nog att du tar det lugnt och funderar på vad du vill med stället. Ska de standardhöjas eller bara fixas till och vara kvar som sommarställe. Blir lite olika vägval beroende på vad du vill ha det till.

Jag hade tagit det lugnt med det i sommar (utifrån bilderna händer det nog inget på ett års väntan till) och försökt få en känsla för det. Vad behöver fixas direkt och vad kan vänta etc
 
Ser ju bra ut vad är det för krav man har idag för var ju dom flesta sommar hus inte ens isolerade dom flesta hade ute dass vett att flera sommarhus som är byggda av lådorna efter bil leveranser från ana sen bodar och husvagn av olika slag och och där spenderade många svenskar varje helg lov vid med inga problem

tror att dagens har allt för höga krav på sin semester bonde det ser man tydligt på campingplatser idag
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Ser ju bra ut vad är det för krav man har idag för var ju dom flesta sommar hus inte ens isolerade dom flesta hade ute dass vett att flera sommarhus som är byggda av lådorna efter bil leveranser från ana sen bodar och husvagn av olika slag och och där spenderade många svenskar varje helg lov vid med inga problem

tror att dagens har allt för höga krav på sin semester bonde det ser man tydligt på campingplatser idag
Jag tycker det verkar som att många här tror att en sommarstuga är något som mer påminner om en koja. Jag har haft 2 sommarstugor i 2 olika sommarstugeområden här i Östergötland och i stort sett alla stugor i de områdena skulle fungera bra att bo i permanent. Så jag antar att detta beror på var i Sverige man bor. Har inte läst så mycket trams om vad en sommarstuga är sedan början på 80-talet
 
  • Wow
  • Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag tycker det verkar som att många här tror att en sommarstuga är något som mer påminner om en koja. Jag har haft 2 sommarstugor i 2 olika sommarstugeområden här i Östergötland och i stort sett alla stugor i de områdena skulle fungera bra att bo i permanent. Så jag antar att detta beror på var i Sverige man bor. Har inte läst så mycket trams om vad en sommarstuga är sedan början på 80-talet
Det beror väl helt enkelt på vad man definierar som sommarstuga? Om du menar ett hus anpassar för permanentboende är det ju inte strikt ett sommarhus längre utan kanske vad man kallar ett "landställe". Det är väl bara frågan om vad man är ute efter och vad de förväntas kosta i anskaffning eller renovering. Huset som TS köpt verkar vara mer av klassiskt sommar hus alt där funktion gör före vision. Om man blir orolig över att huset har några sprickor längs taket har man nog ställt in sig på ett mer ombonat modernt hus och kommer nog aldrig bli trygg/nöjd med annat än att man lägger 1.5 - 2 miljoner på renovering eller ändrar sina förväntningar. Ett sommarhus som man använder främst under den varmare årstiden måste inte strikt vara lika "bra" som ett permanenthus om man ser det som en bättre rustad kamping, det behöver inte vara helkaklat i badrum eller ens finnas ett badrum, en utedusch kanske räcker. Det betyder inte att man måste ha det så, men det är väldigt mycket billigare och om det primära syftet är ett miljöombyte och lämna stan på sommaren kanske det räcker gott?
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Är ju därför jag, med flera, skriver att ts ska börja med att fundera över vad man vill få ut av huset Hus att bo i på sommaren blir bara luddigt. Vilken standard behövs för att man ska vara nöjd och nyttja huset, det kommer att vara styrande över hur kortsikta åtgärder ska göras och sedan en planering för framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.