Då man helst inte ska ha däck förvarade stående spånar jag på att hänga upp dessa mot vägg (18"). Har litet garage, som även huserar MC, så en pelare är out of the question. Men, ska jag hänga i något ELFA system på vägg, eller köpa separara "skruva in"-hängare? Några rekommendationer av märken? Däcken ska gärna hänga stadigt, och säkert (blir dyrt med en artontummare på motorhuven). Garaget har betongväggar, det är torrt, varmt, och troligtvis fuktsäkert.
 
Jag har mina däck liggandes plant i källaren med en bra temperatur och relativt konstant fuktighet, fungerar alldeles utmärkt!
 
När jag jobbade som gummigubbe så var reglerna följande:

1. Däck utan fälg förvaras liggande.

2. Däck på fälg (med luft i) förvaras stående.

Detta skulle förhindra att däcken tappade formen, enligt chefen.
 
Kiwi skrev:
Mina hänger med Biltemas variant, skruvade i reglarna utmed ena väggen:

[länk]
Det var billigt  :)
 
Då får jag ställa dem upp mot väggen i källaren för att förhindra att de blir ojämna ;)
 
Jag skulle aldrig drömma om att förvara däcken hemma... Då är de ju bara ivägen...

180:-/säsong inkl skiftning kostar det att bli av med dem, då ligger de och skräpar nere på macken istället, men de har ju gott om plats vilket jag inte har... blir också smidigt när man behöver lägga på nya däck... slipper man köra fram och tillbaka o släpa på tunga hjul.
 
180 kr / säsong inkl skiftning???? Ja om det var så billigt skulle nog jag med göra detta, problemet är att det snarare handlar om 1800 kr / säsong vilket gör det "lönsamt" att förvara dem hemma...
 
Hobbysnickarn skrev:
Då får jag ställa dem upp mot väggen i källaren för att förhindra att de blir ojämna  ;)
Kollade själv upp detta förra veckan
Enligt continental är det tvärtom

"Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående, de skall förvaras antingen upphängda eller liggande plant (idealiskt underlag är på en träpall).

Lösa däck, dvs ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom skall de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, för att undvika att enstaka punkter på däcken utsätts för mycket tryck."

http://www.conti-online.com/generat...mobil/aemnen/dacktips/daeckfoervaring_se.html
 
Då får de ligga kvar ;)
 
Hobbysnickarn skrev:
180 kr / säsong inkl skiftning???? Ja om det var så billigt skulle nog jag med göra detta, problemet är att det snarare handlar om 1800 kr / säsong vilket gör det "lönsamt" att förvara dem hemma...
Betalar 600 i göteborg, 700 inkl. tvätt. Men då är det med kvitto ;)
 
Låter fett billigt! Mina priser i 08 området ..
 
Hmmm, 180 kr var på macken, fast det var vist utan skiftning, 240 inkl skiftning.. Själv har jag dem på däckfirma kostar 250:-/säsong inkl tvätt och skiftning... De vet hur man tar betalt i storstäderna tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.