zappafan skrev:
Är väl inte så bra på att förklara men fjv går genom pannan hela tiden (& varmvattnet bortkopplat i pannan) har gamla exp.kärlet kvar + det nya tryck.kärlet det verkar ju funka, förlusten gissar man är 2 cirk,pumpar /drag i skorsten/ värmeförlust flödet genom pannan...
Vi brukar alltid koppla så att man antingen kör vvx eller panna på sekundären, då slipper man förlusterna i pannan och levererar inte ut värme på fjärrvärmenätet när man eldar. Sen så kan man enkelt stänga bort pannan när det blir problem. Men du har den alltså i serie med värmeväxlaren om jag förstår rätt. Är det gamla kärlet öppet eller tryckkärl likt det i fjärrvärmecentralen?
 
Tror åxå den går in på sekundären, är nog ett öppet, rörmokar'n sa det va bara å vrida ner reglerratten för inkommande (8-26 gr) å sen elda..

(då man fyller på systemet så kommer vatten tillbax från röret uppifrån kärlet, & fjv tryck-kärl står på 1 bar, gammpanna som förut..)
 
Redigerat:
B
Mycket gammal tråd. Men klart intressant.

Någon som har system där fjärrvärme och pa na går mot akkumulatortank eller på annat sätt sammexisterar.

Jag är klart sugen på det. Har fjärrvärme men tillgång till billig ved.
 
B byron v2 skrev:
Mycket gammal tråd. Men klart intressant.

Någon som har system där fjärrvärme och pa na går mot akkumulatortank eller på annat sätt sammexisterar.

Jag är klart sugen på det. Har fjärrvärme men tillgång till billig ved.
Jag har gjort det och det fungerar bra. Har ventiler så möjlighet finns att välja om jag vill ta värme från fjärrvärme eller från vedpanna/acktankar.
 
B
L LeChuck skrev:
Jag har gjort det och det fungerar bra. Har ventiler så möjlighet finns att välja om jag vill ta värme från fjärrvärme eller från vedpanna/acktankar.
Spännande
Hur fungerar det konkret?
 
B byron v2 skrev:
Spännande
Hur fungerar det konkret?
Kortfattat: Jag har en cirkulationspump för vedpannan och en för fjärrvärmen. Vedpannan/acktankarna sitter parallellt med fjärrvärmesystemet. Har ventiler för att stänga vid fjärrvärmen om jag vill elda (stänger då även cirkulationspumpen). Samt ventiler vid pannan om jag vill köra fjärrvärme.

Sedan så har jag naturligtvis tryckkärl, laddomat och shunt också.
 
B
L LeChuck skrev:
Kortfattat: Jag har en cirkulationspump för vedpannan och en för fjärrvärmen. Vedpannan/acktankarna sitter parallellt med fjärrvärmesystemet. Har ventiler för att stänga vid fjärrvärmen om jag vill elda (stänger då även cirkulationspumpen). Samt ventiler vid pannan om jag vill köra fjärrvärme.

Sedan så har jag naturligtvis tryckkärl, laddomat och shunt också.
Har pratat med och haft besök av maken till fruns kollega. Han har eget rörmokeri.

Tydligen finns flera varianter. Mer eller mindre enkla.

Men klart lösbar utmaning.
 
  • Gilla
LeChuck
  • Laddar…
B
L LeChuck skrev:
Kortfattat: Jag har en cirkulationspump för vedpannan och en för fjärrvärmen. Vedpannan/acktankarna sitter parallellt med fjärrvärmesystemet. Har ventiler för att stänga vid fjärrvärmen om jag vill elda (stänger då även cirkulationspumpen). Samt ventiler vid pannan om jag vill köra fjärrvärme.

Sedan så har jag naturligtvis tryckkärl, laddomat och shunt också.
Du kör alltså ingen ved till tappvattnet?
Utan har systemet så du växlar mellan fjärrvärme och vedvärme till elementen.

Jag vill ha möjlighet att köra ved eller fjärrvärme bara till elementen. Tappvattnet tänker jag ha kvar på fjärrvärmen.
 
Hej,

Jag kör enbart ved till element, precis som du planerar att göra.

B byron v2 skrev:
Du kör alltså ingen ved till tappvattnet?
Utan har systemet så du växlar mellan fjärrvärme och vedvärme till elementen.

Jag vill ha möjlighet att köra ved eller fjärrvärme bara till elementen. Tappvattnet tänker jag ha kvar på fjärrvärmen.
 
B
L LeChuck skrev:
Hej,

Jag kör enbart ved till element, precis som du planerar att göra.
Får för mig att det inskar riskerna för krångel rätt mycket.

Men du kör inga "smarta ventiler" utan fjärrvärmen går som grund. ...sen när du vill vrider du av fjv och låter det cirkulera från akken i stället.

Då riskerar du inte att skicka tillbaka varmvatten till fjärrvärmenätet.
 
Hej,

Nej inga smarta ventiler. Bara en shunt med styrning.

B byron v2 skrev:
Får för mig att det inskar riskerna för krångel rätt mycket.

Men du kör inga "smarta ventiler" utan fjärrvärmen går som grund. ...sen när du vill vrider du av fjv och låter det cirkulera från akken i stället.

Då riskerar du inte att skicka tillbaka varmvatten till fjärrvärmenätet.
 
B
L LeChuck skrev:
Hej,

Nej inga smarta ventiler. Bara en shunt med styrning.
Reglerat shunten hur systemet värmer menar du?
Dvs fjv eller ved-ackumulatortank.
Hur kommer du ifrån varmt returvatten?
 
En relevant fråga är ju varför?

jag har svårt att se att du prismässigt kan komma under fjv priset så vida du inte bor i skogen och obehindrat med ved. Men då brukar man sällan kunna ha fjv.

att fjärrvärmebolag inte gillar när kunden kopplar in sig har också att göra med att du börjar man ju pilla på värmesystemet och därmed hur undercentralen ska jobba. Att det är för att fjvbolaget vill sälja mer fjv tror jag inte på, finns många fastigheter som felaktigt gått på värmepumpakalkyler och kör det samtidigt som fjv. Enda risken, och det har börjat hända, Höör att fjvbolagen inte vill ha kvar dig som kunde längre pga lågt energi och-effektuttag.
 
En shunt reglerar temperatur på vattnet som cirkulerar i värmesystemet. Det finns säkert mycket att läsa om det på nätet.

[ QUOTE="byron v2, post: 4708676, member: 253527"]Reglerat shunten hur systemet värmer menar du?
Dvs fjv eller ved-ackumulatortank.
Hur kommer du ifrån varmt returvatten?[/QUOTE]
 
B
Viktor.J Viktor.J skrev:
En relevant fråga är ju varför?

jag har svårt att se att du prismässigt kan komma under fjv priset så vida du inte bor i skogen och obehindrat med ved. Men då brukar man sällan kunna ha fjv.

att fjärrvärmebolag inte gillar när kunden kopplar in sig har också att göra med att du börjar man ju pilla på värmesystemet och därmed hur undercentralen ska jobba. Att det är för att fjvbolaget vill sälja mer fjv tror jag inte på, finns många fastigheter som felaktigt gått på värmepumpakalkyler och kör det samtidigt som fjv. Enda risken, och det har börjat hända, Höör att fjvbolagen inte vill ha kvar dig som kunde längre pga lågt energi och-effektuttag.
Förstår att det kan te sig ologiskt.
Men vi snackar om ett mindre system, för att ta över elementen från fjärrvärmen, eller gå före fjärrvärmen vid vissa perioder eller tillfällen.
Alltså en mindre/äldre/billig panna eller vattenmantlad kamin. Samt en ackumulatortank på kanske 500-750 liter eller så. Inte ens nödvändigt med ackumulatortank, skulle kunna elda direkt på slingan oxå om det gick smidigare att lösa.

Inga stora pengar alltså.
Med köper jag i 2.5 meters. 200kr/kubik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.