Halloj!

lite frågar åt en kompis-inlägg.

mina svärföräldrar, nyss köpt ”nytt” hus och vill ha tips från mig vilket ljudsystem dom ska ha.

har sagt ifrån mig eftermontage av infällda högtalare (då jag har det själv, och vet vilket jobb det är att göra i efterhand)

Så vad skall dom satsa på?
Sonos? Dyrt?
Yamaha? Ok?
Bose? Som sagt vet ej riktigt.


Tanken är att ha, en soundbar under tv’n + subwoofer. (Duger lätt åt dom till just tv-ljud)
Men sen kommer det lite krångliga.. vill ju kunna koppla ihop allt med andra trådlösa högtalare, typ såsom någon som sitter i köket, sovrum, badrum. Mm. Mm.
Jättegärna enkelt appstyrt OCH PRISVÄRT!
ös på med förslag, vore jättetacksamt!!
 
Jag kör på chromecast till diverse receivers, funkar ganska bra tycker jag och prisvärt. Finns en del soundbars etc som stödjer direkt, men betydligt bättre ljud i ett par begagnade högtalare och hdemi reciever.
 
Ska man tapetsera om är det förresten inget jättejobb att spåra in för ett par inbyggda högtalare i rum där det passar.
 
Bryr man sig inte om ljudkvalitet skulle jag kika på Ikeas sonoskompatibla grejer.
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ska man tapetsera om är det förresten inget jättejobb att spåra in för ett par inbyggda högtalare i rum där det passar.
Det var precis sånna här svar jag ville slippa ☺️
Men ditt andra inlägg var bra, men länka gärna isåntfall till nånting konkret så jag vet vad du pratar om ☺️
 
Hänger helt på klass dom vill lägga sig på, men det är bra pris på Google home högtalarna nu. Jag har precist beställt dom sista högtalarna jag behövde för att alla rum ska ha minst en högtalare var.

Chromecast till alla TVs
En mini på väggen i varje badrum(ganska små badrum) och i varje sovrum.
Nest hub beställd till köket
"Google Nest Audio" beställd till källaren
"Google Home Smart Speaker" (äldre, ersatt med Nest Audio) i Entren
"Google Audio" till golvhögtalare i vardagrum, högtalare i kontor som delas med dator och till utomhushögtalare.

Stora problemet med google Nest högtalarna är att dom inte kan skicka vidare ljudet till en normal förstärkare/högtalare längre.
Sedan flera år tilbaka har jag "Google Audio" som inte har någon egen högtalare utan bara låter en göra om vanliga förstärkare till Chromcastanslutna. Men dom slutades säljas efter något år.

Hade ett par tredjeparts högtalare med inbyggd Chromecast innan, men det blev väl för många lager med mjukvara så dom spelade inte i sync med dom rena Google högtalarna.

Jag är nöjd med det här systemet, men dom vanliga högtalarna med anslutna "Google Audio" är den primära ljudkällan och utan dom hade det nog saknats lite volym och tryck i systemet.

Köpte en LG Soundbar med Chromcast med ordinariepris på 3000kr till att ha i sovrummet men den åkte tillbaka direkt, min 5000kr TV hade bättre ljud.


https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/google-home

https://www.elgiganten.se/search/google%20home
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Räcker det inte med några marshall stående lite överallt.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Hänger helt på klass dom vill lägga sig på, men det är bra pris på Google home högtalarna nu. Jag har precist beställt dom sista högtalarna jag behövde för att alla rum ska ha minst en högtalare var.

Chromecast till alla TVs
En mini på väggen i varje badrum(ganska små badrum) och i varje sovrum.
Nest hub beställd till köket
"Google Nest Audio" beställd till källaren
"Google Home Smart Speaker" (äldre, ersatt med Nest Audio) i Entren
"Google Audio" till golvhögtalare i vardagrum, högtalare i kontor som delas med dator och till utomhushögtalare.

Stora problemet med google Nest högtalarna är att dom inte kan skicka vidare ljudet till en normal förstärkare/högtalare längre.
Sedan flera år tilbaka har jag "Google Audio" som inte har någon egen högtalare utan bara låter en göra om vanliga förstärkare till Chromcastanslutna. Men dom slutades säljas efter något år.

Hade ett par tredjeparts högtalare med inbyggd Chromecast innan, men det blev väl för många lager med mjukvara så dom spelade inte i sync med dom rena Google högtalarna.

Jag är nöjd med det här systemet, men dom vanliga högtalarna med anslutna "Google Audio" är den primära ljudkällan och utan dom hade det nog saknats lite volym och tryck i systemet.

Köpte en LG Soundbar med Chromcast med ordinariepris på 3000kr till att ha i sovrummet men den åkte tillbaka direkt, min 5000kr TV hade bättre ljud.


[länk]

[länk]
tack för engagerat svar! Så ska det se ut, ska kika och vidarebefodra ☺️
 
raveper raveper skrev:
Räcker det inte med några marshall stående lite överallt.
Jo kanske det, men vilka soundbars lirar dom ihop med?
Mvh ☺️
 

Bästa svaret

De får till att börja med välja vilket ekosystem de vill köpa in sig i, antingen Google Cast/Chromecast eller Airplay. Har någon i hushållet Android-telefon ska de välja Google Cast.

Du slipper då vara bunden till en tillverkare av högtalare och du slipper använda tredjepartsappar för att styra uppspelning.

På Prisjakt kan du sedan gå in och välja t.ex. soundbar-kategorin och under kompatiblitet välja det ekosystem du vill titta på och få upp alla enheter som stöder det. Här kan du t.ex. se alla Soundbars som stöder Google Cast: https://www.prisjakt.nu/c/hemmabiosystem?20190=30729&6928=9158 och här alla högtalare som stöder Google Cast: https://www.prisjakt.nu/c/mobilhogtalare?20190=30729

Många stödjer ju dessutom både Google Cast och Airplay.

Att välja ett stängt system som Sonos eller Yamaha känns ju lite som en återvändsgränd. Sonos är ju dessutom väldigt dyrt och har ju betett sig rätt illa mot sina kunder.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hur pass teknikintresserade och händiga är dina svärföräldrar?

Mina svärföräldrar lyckas i alla fall alltid strula till det när det kommer till digitala/tekniska prylar så för min del vet jag att alla inköp av sådant jag blandas in i så kommer jag också få vara livstids support. Mycket handlar det om att de inte är så flitiga användare av den teknik som man installerar. Även om man visar dem väldigt noga så kan det ibland dröja månader innan de kommer på att de ska använda prylen igen så då har de givetvis hunnit glömma bort hur det fungerar.

Fördelen med ett system som google eller sonos är ju att man kan börja med att köpa och installera pryalar i ett rum och låta dem testköra någon månad och se att de klarar att hantera det för att därefter bygga ut med fler enheter
 
  • Haha
Emilsvahn
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Räcker det inte med några marshall stående lite överallt.
För egen del skulle det räcka med 1 Marshall att flytta runt i huset, ut på altanen och in i campingbussen.
Det finns ju en Marshall Stanmore III med fint ljud, men jag skulle föredra en Killburn med handtag så den går att flytta runt.
Någon som vet när Killburn III kommer dyka upp på marknaden, den skulle jag vilja provlyssna, och förhoppningsvis i samma klass som Stanmore III.
 
Gammal tråd, men ts fråga kan ju dyka upp igen. Många tror att Sonos är något premiumalternativ, men jag vill varna för Sonos. Det kan säkert funka i en enkel setup, men jag har haft stora problem med mina fem Sonos-högtalare. I gamla lägenheten hade jag router + ett par accesspunkter. Allt funkade bra utom Sonos. Sonos medger till slut att det inte funkar om man har accesspunkter. Ingen katastrof eftersom vi skulle flytta till mindre. I nya lägenheten har det väl funkat halvbra (högtalarna försvinner ibland, men kan anslutas igen) men för ett par veckor sen gick routern sönder och jag skaffade en ny. Alla prylar (15 st) funkar direkt med nya routern, men inte Sonos. Jag får ett par tips från Sonos-supporten, men ingen skillnad. De föreslår på allvar att jag ska flytta (de väggmonterade) högtalarna närmare routern … Det är gipsväggar, så absolut inga problem med räckvidden. Dags att lägga ut skräpet på Blocket.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E Emilsvahn skrev:
Halloj!

lite frågar åt en kompis-inlägg.

mina svärföräldrar, nyss köpt ”nytt” hus och vill ha tips från mig vilket ljudsystem dom ska ha.

har sagt ifrån mig eftermontage av infällda högtalare (då jag har det själv, och vet vilket jobb det är att göra i efterhand)

Så vad skall dom satsa på?
Sonos? Dyrt?
Yamaha? Ok?
Bose? Som sagt vet ej riktigt.


Tanken är att ha, en soundbar under tv’n + subwoofer. (Duger lätt åt dom till just tv-ljud)
Men sen kommer det lite krångliga.. vill ju kunna koppla ihop allt med andra trådlösa högtalare, typ såsom någon som sitter i köket, sovrum, badrum. Mm. Mm.
Jättegärna enkelt appstyrt OCH PRISVÄRT!
ös på med förslag, vore jättetacksamt!!
köp egen hemmabioreceiver och köp högtalare separat. Kör denon receiver, dali zensor 3, xtz 10,17 edge. Lagt ca 15k och det spelar på riktigt bra. Haft bose/ Hartman kardon innan.
 
  • Ett modernt vardagsrum med TV, högtalare, soffa, matta och en tavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Kör Sonos i fem rum. Fungerar hur bra som helst. Har både Sonos och Ikea tavelhögtalare blandat. Fungerar hur bra som helst. En Asus router och två mesh fixar nätverket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.