S
Maskintok skrev:
har du denna syn i övrigt om regler och lagar med?

Tja, han har ju inte fel.
Det är alltid de som beter sig ansvarsfullt som drar kortaste strået.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Den korrekta vägen är väl kronofogden och handräckning om man orkar vänta på det.
Men det var inte det jag tänkte skriva, utan att jag blir förbluffad över att somliga på fullt allvar tror att det är Hygglige Harry eller Snälla Sigrid som "gömt" att dom parkerat en bil på annans egendom och självklart tänker ta bort den om man ber vackert.
Och Alexande Bard har ett IQ som ligger högt över snittet och klarsynthet som få. (hur nu han kom in i skrotbilsdebatten).
1995 förutspådde han internets användningsområden med kuslig precision. Året efter Hade Ines Uusman föreställningen att det bara "är en fluga".

[media]
Kul tråd detta blev Jag skall ringa kronofogden, stay tuned …
 
P
K Karl Olssvan skrev:
Så resonerar någon med noll verklig insikt. Det är enkelt att sitta hemma och tro en massa, men det är så mycket som du har noll insikt i här. Om du har haft dessa kunskaper så hade du resonerat annorlunda.
Du vill tex låsa in pundaren. Varför? Ska det vara olaglig?

undrar just vem som har "noll insikt"...
sist jag kollade så var innehav och intagande av olagliga substanser som knark olagligt..plus att priserna på dessa substanser och oförmågan till att sköta ett jobb när man pundar gör att dessa pundare oftast är ute och stjäl och gör all tänkbar jävelskap för att få ihop olagliga pengar till nästa rus.. antalet pundare som lever ett hederligt ärligt liv där man jobbar osv är iaf jäkligt få.. men fortsätt fantisera för all del och försöka få det hela till nån klassfråga där allt är nån annans fel.. det är så det brukar låta på alla pundare och kåkfarare..
 
P
K Karl Olssvan skrev:
Man kan försöka göra så som det är tänkt.
En bil är en privat egendom och vill du bryta dig in i den gör du ett lagbrott.
Tänk själv om du har en dyr bil. Parkerar den och åker på semester. När du kommer hem är bilen skrotad för det var någon som ansåg att den stod på fel plats. Nej, först kommer myndigheterna jaga den som äger bilen via den postadress som är på ägaren. Sen kommer bilen flyttas av polisen.
Det du beskriver är ett solklart fall av en bil som faktiskt står på fel plats. Det är inte bara någon som anser det.
 
Redigerat:
P
Janus82 Janus82 skrev:
Det här känns ju ganska vattentätt. Om det går att komma in i bilen så kan det ju ha varit slumpen som gjorde att handbromsen släppte eller kanske några stökiga ungdomar som strulade på natten när ingen såg. Om bilen sedan rullar rakt ut på gatan av egen kraft så kan ju inte TS göra något åt det...
Kom ihåg att använda handskar … det kan ju hända att ratt och handbromshandtag är smutsliga …
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
K Karl Olssvan skrev:
Nja, Man får se det rent juridiskt. Om man ser det som så att en regel för dig och en annan för mig. Att en knarkare och dennes bil är mindre värd än en rik pensionär.
Det handlar inte om vem som är knarkare eller rik pensionär. Det handlar om hur folk beter sig mot andra oavsett ålder, inkomst eller drogberoende.
 
M MagHam skrev:
Året efter Hade Ines Uusman föreställningen att det bara "är en fluga".
Sluta sprida den här skrönan. Hon sa att det planlösa surfandet var en fluga, inte internet. Hon hade helt rätt hon med.
 
P
P polaris78 skrev:
och jag är rätt säker att i dom få fall pundarpelle eller skrotbils nisse försöker anmäla att deras skrotbil olaglig flyttats så blir det nog rätt snabbt nedlagt såvida det inte finns väldigt bra bevisläge för vem som gjort det.
När en bil stod olämpligt parkerad i grannskapet ringde jag polisen för att berätta det. Den stod inte på min fastighet, men den stod lite illa till. Efter att ha fått registreringsnumret uppmanade polisen mig att inte kontakta ägaren på egen hand eftersom det kunde vara lite ohälsosamt. Bra tips, tyckte jag, och lät bli det.

Det kan alltså vara en bra idé att kontakta polisen i ett sånt här ärende, av ren självbevarelsedrift, innan man planerar vidare åtgärder.

Efter nån månad var bilen borta och jag vet inte hur det gick till.
och OM det skulle finnas vilket brott skulle det vara... inte helt enkelt och jag har aldrig hört om nån som straffats för att flyttat på dumpad skrotbil. även polisen rullar ju ibland undan dumpade bilar där nån springer till skogs med bilen mitt på vägen... isåfall är väl det också troligen samma brott i det fallet.. om vi ska grotta ner oss i problemet.. men utan bevis så är det ju bara nedlagt
Olagligt parkerade bilar är en annan sak. Det är olagligt att parkera mitt på en väg.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle snarast säga att svensk politisk kultur är hycklande och skönmålande i sina sämsta drag snarare än målinriktad. Det sätts upp höga mål som ”alla” vet är förljugna och där man får ta ner det rosenskimrande till marken ibland.
Man bör nog skilja på politisk kultur (i en generaliserad mening) och vardagskultur (folklig kultur).
Jag tyckte mig se en antydan till det i din kommentar, men jag vill uttrycka det mer explicit.
 
P
S Sir Duke skrev:
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.
Sverige är dessutom knappast laglöst i meningen att de flesta bryter mot lagarna. Laglydnaden torde vara ganska stor i Sverige.
Och det är alltid gulligt när någon tycker synd om svenska brottslingar och målar upp Sverige som en polisstat.
Karl försvarar väl inte (eller tycker synd om) brottslingar mer än många andra här i tråden? Att använda narkotika är ett ungefär lika offerlöst brott som att flytta på någon annans bil som står på ens mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu har detta ju spårat ur ganska ordentligt.
Men helt klart är det så att lagar ska följa det folket stödjer och dessa ska gälla alla. Och i detta fall verkar det som att kommuner och trafikverk har någon typ av gräddfil för att få undan ett fordon. övergivet eller ej. Tycker det är konstigt att man inte kan lösa detta problemet på ett sett som är både lagsäkert och effektivt. Jag gissar att ett av problemen är att det säkert skulle bli markägaren som får stå för bärgning och förvaring till man kan skrota bilen. Men å andra sidan borde det kunna finnas lite skrot pengar även på de sämsta bilarna.
Det stora felet är att markägaren inte får flytta på bilen själv. Bilen får flyttas om ägaren efter underrättelse inte har flyttat den inom sju dagar, eller om försök att kontakta ägaren har misslyckats efter 30 dagar.

Det är dock bara polisen eller kronofogden som då får flytta bilen. Jag tycker att det är en felprioritering av offentliga resurser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och Alexander Bard är någon vi ska lita på?
Man behöver inte vara auktoritetstroende, men man måste inte heller avfärda någons argument pga att man ogillar den personen rent allmänt.

Jag vet inte vad Bard har sagt i "många videos" om "problemet med rättsläget i landet" så jag avstår att kommentera det.

Army of Lovers gjorde dock en del bra musik. ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Tja, han har ju inte fel.
Det är alltid de som beter sig ansvarsfullt som drar kortaste strået.
Inte alltid. Se på ryska armén.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
M Micke_xyz skrev:
Sluta sprida den här skrönan. Hon sa att det planlösa surfandet var en fluga, inte internet. Hon hade helt rätt hon med.
"… jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.
[…] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? […] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad".
– Ines Uusman, enligt internetmuseum.se

Förkortat blir det "internet är en fluga". ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad". – Ines Uusman
Men då hade hon ju rätt. Vem sitter och surfar bland privata hemsidor idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.