De verkar rätt inriktade på ADSL på hemsidan så det är nog så. Vad är det för typ av boxar du har? RJ-45 in och SCART ut? Fabrikat?
 
För att återgå till vad denna tråd skall handla om så kollade jag upp lite vad det är för skillnad mellan Lexcom, ELKO och Mertens Homenet.

Tekniken som de använder är identisk och de erbjuder samma funktionallitet. Det innebär att det går att kombinera deras produkter.

Det finns dock ett par mindre skillnader och intressanta saker som jag har hittat.

1. Homenet har riktig DIN kapsling på sina moduler. D.v.s modulerna kan monteras i vilket elskåp man vill. De andra tillverkarna kräver att man monterar deras moduler i deras skåp (kapsling)

2. Homenet använder en speciell kabel där tre par är motsvarande Cat5e (d.v.s klarar Gigabitnätverk) och ett par motsvarande Cat7 (d.v.s. klarar analog antennsignal). Detta innebär ingen större skillnad i praktiken mot de andra tillverkarna förutom att denna kabel är lite tunnare.

3. Alla tillverkarna har en AV-modulator som omvandlar tv/videosignalen till en analog antennsignal. Den kan användas om man vill ha sin satellitmottagare, DVD-spelare el. dyl. centralt och skicka ut signalen till alla tv-apparater i huset. Alla tillverkare kan bara skicka mono ljud med denna modulator. Lexcom kommer med en AV-modulator som klarar stereo. Den skulle ha släppts redan men brusnivån är för hög just nu.

Det finns säkert fler skillnader men det var det jag hittade när jag snabbt kollade lite.

Priserna har jag inte kollat upp så det kan ju vara en viktig faktor om man skall välja mellan dessa system.

 
janbo skrev:
De verkar rätt inriktade på ADSL på hemsidan så det är nog så. Vad är det för typ av boxar du har? RJ-45 in och SCART ut? Fabrikat?
Jag är inte hemma nu så jag vet inte fabrikatet men boxarna har RJ-45 in och SCART ut + några varianter till ut.
 
Eftersom vi redan har varit inne på ADSL så

Telia sänker bandbredden till 14Mbit för att ha bra kvalitet på signalen. Sen tar TV 5 av dessa. På lan/fiber gäller andra regler.

Men nu försöker vi koncentrera oss på grundfrågan
 
Sitter själv just nu och väljer mellan dessa och CEThome.
Är det någon som har gjort några mer erfarenheter från
något av dessa system.
 
Leahcim skrev:
Sitter själv just nu och väljer mellan dessa och CEThome.
Är det någon som har gjort några mer erfarenheter från
något av dessa system.
Mitt val bland desssa blev CEThome.
Dels är det billigare och dessutom får man även med en koaxialkabel till alla uttag vilket är bra om man vill koppla parabolen med satelitmotagare i rummen.
Varje uttag har 2st CAT 6 kopplade till RJ45 och en koax för TV.

/Patrik
 
Valde lexcomHome till hela huset. Efter att ha diskuterat med både egna källor och personer hos representanten. 25 dubbeluttag och 800m tråd och två patchpaneler tog en hel del tid med rördragning att fixa men efteråt så är jag nöjd! Har även fyra kablar ut i garaget. Fällde in mina paneler inuti en vägg bakom en lös garderobsdörr så då tar de ingen plats alls.
 
Pasta skrev:
Mitt val bland desssa blev CEThome.
Dels är det billigare och dessutom får man även med en koaxialkabel till alla uttag vilket är bra om man vill koppla parabolen med satelitmotagare i rummen.
Varje uttag har 2st CAT 6 kopplade till RJ45 och en koax för TV.

/Patrik

Jag kommer inte att använda parabol har ComHem i huset, finns det några andra argument för CETHome, skulle helst slippa coax.

Pratade även med Merten och fick reda på att Homenet läggs ner till fördel för Lexcom eftersom Schneider äger båda bolagen.
En mindre att välja på :).

Har däremot fått reda på något som heter ICSHome, känner någon till något om detta?
 
Leahcim skrev:
Jag kommer inte att använda parabol har ComHem i huset, finns det några andra argument för CETHome, skulle helst slippa coax.

Pratade även med Merten och fick reda på att Homenet läggs ner till fördel för Lexcom eftersom Schneider äger båda bolagen.
En mindre att välja på :).

Har däremot fått reda på något som heter ICSHome, känner någon till något om detta?
Det är iofs ingen större skillnad om man har comhem eller parabol principen är den samma.
Jag väljer att ha en digitalbox per TV för att det är enkelt och att kunna se på olika kanaler överallt. Ar inte så intresserad av att modulera ut samma signal till alla rum då tycker jag det är bättre med andra mediaspelare via eternet och då funkar det bra med vilket datanätverk som helst.
Ser ingen nackdel med att koaxen finns till uttagen och dessutom blev det billigare med CET än LexcomHome.
CetHome är enkelt och går säkert att bygga ännu billigare med lösa komponenter men jag ansåg inte att jag hade tid att jaga lösa komponenter och då är CetHome prisvärt.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Mitt val bland desssa blev CEThome.
Dels är det billigare och dessutom får man även med en koaxialkabel till alla uttag vilket är bra om man vill koppla parabolen med satelitmotagare i rummen.
Varje uttag har 2st CAT 6 kopplade till RJ45 och en koax för TV.

/Patrik
Jag har också kollat på CEThome men inte hittat var jag kan köpa deras uttag (har inte letat förtvivlat ännu dock). Var köpte du dina?

Yamma
 
Yamma skrev:
Jag har också kollat på CEThome men inte hittat var jag kan köpa deras uttag (har inte letat förtvivlat ännu dock). Var köpte du dina?

Yamma
Elektroskandia säljer deras produkter men de är en proffsmarknad och antagligen bara till företagskunder, jag handlade genom elektrikern och gjorde installationen själv.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.