Står.i
Finns inget värre än dåligt spända fårnät. Erbjuda henne att spänna upp det. Gör parallelogram vid hörnen, med överliggande och tråd på diagonalen. Det kunde bättra på grannsämjan. Dessutom är det lätt för barnen att hoppa över vid överliggaren utan att nätet ger sig.
 
Jag kan inte enkelt hitta att det är förbjudet med taggtråd. oavsett djurslag och antal ben
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan inte enkelt hitta att det är förbjudet med taggtråd. oavsett djurslag och antal ben
Var på någon länk på jordbruksverket innan men ”Från och med 1 januari 2010 får i Sverige inte taggtråd förekomma för inhägnad av hästar och andra flyktdjur.[1]https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Taggtråd
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
För att vara djävulens advokat så kan det väl helt enkelt vara så att TS granne känner sig i underläge 1 mot 10 och känner att familjens barn är inne på hennes tomt i tid och otid. Har hon verbalt klagat på detta innan men bollar, frisbees, barn mm har fortsatt komma över till henne? Att sätta upp staketet är väl hennes nästa steg när hon känner att ni inte lyssnat och löst problemet på er sida?
 
  • Gilla
  • Arg
Bobookajkaj och 26 till
  • Laddar…
Fadai
Plank. Högt. Plantera ngt vackert.
 
  • Gilla
Nötväckan
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
För att vara djävulens advokat så kan det väl helt enkelt vara så att TS granne känner sig i underläge 1 mot 10 och känner att familjens barn är inne på hennes tomt i tid och otid. Har hon verbalt klagat på detta innan men bollar, frisbees, barn mm har fortsatt komma över till henne? Att sätta upp staketet är väl hennes nästa steg när hon känner att ni inte lyssnat och löst problemet på er sida?
Kan hålla med..
"Alla" älskar väl barn och fastighetsgränser är millimeterutmärkta.......
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
perror och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
För att vara djävulens advokat så kan det väl helt enkelt vara så att TS granne känner sig i underläge 1 mot 10 och känner att familjens barn är inne på hennes tomt i tid och otid. Har hon verbalt klagat på detta innan men bollar, frisbees, barn mm har fortsatt komma över till henne? Att sätta upp staketet är väl hennes nästa steg när hon känner att ni inte lyssnat och löst problemet på er sida?
Väl talat. Ibland blir man lite mörkrädd hur alla verkar ta TS ord för absolut sanning.

Men… Även om trådskaparens barn är satans avkomma så ger det ingen rätt att sätta upp ett taffligt stängsel med taggtråd på trådskaparens tomt. Förutsatt att man nu verkligen vet att det är 5 cm på deras tomt.

Och ett litet heads up; för några år sedan skrev jag i en tråd om hur TS kanske inte kom med hela historien och då modererades mitt inlägg bort med motiveringen att ~”på byggahus utgår vi alltid från att det TS säger är helt korrekt”. Lite konstigt om man frågar mig, men men.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Pippi Viktualia och 11 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Och ett litet heads up; för några år sedan skrev jag i en tråd om hur TS kanske inte kom med hela historien och då modererades mitt inlägg bort med motiveringen att ~”på byggahus utgår vi alltid från att det TS säger är helt korrekt”. Lite konstigt om man frågar mig, men men.
En annan TS eller?
 
T Trunk skrev:
Väl talat. Ibland blir man lite mörkrädd hur alla verkar ta TS ord för absolut sanning.

Men… Även om trådskaparens barn är satans avkomma så ger det ingen rätt att sätta upp ett taffligt stängsel med taggtråd på trådskaparens tomt. Förutsatt att man nu verkligen vet att det är 5 cm på deras tomt.

Och ett litet heads up; för några år sedan skrev jag i en tråd om hur TS kanske inte kom med hela historien och då modererades mitt inlägg bort med motiveringen att ~”på byggahus utgår vi alltid från att det TS säger är helt korrekt”. Lite konstigt om man frågar mig, men men.
Håller med till 100% med reservation för att jag tolkade första inlägget som att grannen satte staketet 5 cm in på sin sida
 
  • Gilla
  • Arg
senap och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Var på någon länk på jordbruksverket innan men ”Från och med 1 januari 2010 får i Sverige inte taggtråd förekomma för inhägnad av hästar och andra flyktdjur.[1]” [länk]
Du har rätt. Det är bara nötkreatur och får samt getter. Även om många människor är nötter så antar jag att mötkreatur är något annat;)
 
  • Gilla
Nikko1
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Väl talat. Ibland blir man lite mörkrädd hur alla verkar ta TS ord för absolut sanning.

Men… Även om trådskaparens barn är satans avkomma så ger det ingen rätt att sätta upp ett taffligt stängsel med taggtråd på trådskaparens tomt. Förutsatt att man nu verkligen vet att det är 5 cm på deras tomt.

Och ett litet heads up; för några år sedan skrev jag i en tråd om hur TS kanske inte kom med hela historien och då modererades mitt inlägg bort med motiveringen att ~”på byggahus utgår vi alltid från att det TS säger är helt korrekt”. Lite konstigt om man frågar mig, men men.
Jag menar vad jag säger med Djävulens advokat, jag tror nog helt på TS här, sätter man taggtråd mot sina grannars barn har man minst en skruv lös (enligt mig) men 8 barn kan nog uppfattas som rätt störande och är de inte extremt väluppfostrade o enbart dansar med pinnar och tygband till klassisk musik på tomten förstår jag hur någon som vill vara för sig själv o inte vill bli störd går upp i linningen. Jag har två barn o det händer att jag vill dra taggtråd runt mig själv. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Birchman och 17 till
  • Laddar…
Jag börjar med att svara på frågan. Ja, staket måste skötas och du måste inte ge tillträde till din fastighet för att skötsel skall utföras. Att staketet är fult betyder dock inte att det behöver skötas. Sticker nätet in på din tomt så skall det givetvis spännas. Hur man får en granne som inte går att kommunicera med att göra det kan jag tyvärr inte svara på. Någon juridisk väg via tingsrätt eller kronofogde kan finnas. Frågan är dock om problemet är tillräckligt viktigt?

Din granne har tydligen ilskna hundar, du beskriver själv att de attackerar. Din granne har strikt ägaransvar för sina hundar. Ett stängsel har då också fördelen att du slipper oroa dig för att dina barn skadas/skräms av hundarna. Dels för att hundarna kan smita, dels för att dina barn inte kommer in på granntomten. Försök att se det positivt, dina barn och grannens hundar riskerar inte att mötas!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Jag är ganska säker på att taggtråd är förbjudet att sätta upp nu för tiden.
Tyvärr så får man sätta upp som staket. Men i hästhage oxg kohage får man inte. Vi har kollat med både kommunen och polisen
 
K Knasen36 skrev:
Tyvärr så får man sätta upp som staket. Men i hästhage oxg kohage får man inte. Vi har kollat med både kommunen och polisen
Stämmer delvis. Taggtråd är tillåtet att använda som stängsel med två undantag; hagar till får och hästar.

Sätt nu upp någon form av egen tomtavgränsning väl inne på er sida gränsen; tät häck, plank eller mur (kan kräva bygglov beroende på höjd), staket eller spaljé med klätterväxter. Och sen struntar ni i grannen. Fullständigt! "Mata inte trollet" är en användbar princip även utanför internet.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Sätt upp en häck på er sida istället och sluta bry er om vad grannen håller på med. Slösa inte mer energi på idioten
 
  • Gilla
laccey1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.