Vet inte hur jag ska tänka. Vi ska bygga nytt hus och tomten som vi har köpt är 1100 m2 stor och har skog mot öster, väg mot väst och sedan grannar mot både nord och syd. Vägen är inte särskild trafikerad, eftersom det kommer att finnas enbart 10 hus på vardera sida om vägen och det är en återvändsgränd. Vi vill även bygga pool. Är det bättre med 1-plans villa i vinkel, 2-plans villa, och hur ska jag tänka gällande placering av terrass/pool? Har någon idéer?
 
Vintertid går solen upp i sydost och ner i sydväst. Solen står lågt.
Sommartid går solen upp i nordost och ner i nordväst. Sommartid vill man ju gärna komma åt den härliga kvällssolen och vintertid vill man ju ha in så mycket sol som möjligt öht. Hmm, åtminstone i växtzon 1 där jag bor ... hur är tomten vad gäller höjder. Sluttar den åt något håll t ex?
 
Tomten har lutning från öster mot väster. Skogen är som sagt mot öster och jag vill gärna ta del av denna utsikt. Tänkte om man har stora fönster mot öster, så borde det väl ändå inte bli för mörkt? Har varit förbi hos vänner som har byggt nytt och de har stora fönster mot sydväst. Det blir väldigt varmt och man får solen i ögonen.
 
hur nära vägen får ni bygga? hur djup är tomten? hur hög är lutningen? Kan ni tänka er sutteräng (med kök och vardagsrum på ovanvåningen)?
Ni skulle kunna lägga husets långsida mot sydost och garaget norr om huset. På så sätt får ni en skyddad kvällssolsaltan där bakom och massor av trevlig vintersol i sydläget. Självklart med stora fina fönster på kortändan åt öster. Och kanske en liten Lform i det norra hörnet, så att vardagsrum och eller kök blir extra stort där. Men det beror såklart på ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.