Vad har denna ventil för uppgift. Har läst lite på nätet men hänger nog inte med riktigt.
Är det någon blandventil som avgör hur varmt vatten som ska komma upp till element?

Shuntventil monterad på svart vägg med inställningsratt märkt 0 till 5 och texten "Pann temp. bör hållas ca 80°C".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alldeles rätt, den blandar det heta vattnet i panna med det kallare från elementen. Ju högre du skruvar den ju varmare på elementen förutsatt att pannan är varm. Å tvärt om ju lägre du skruvar det ju kallare blir det på elementen
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
V Vector skrev:
Alldeles rätt, den blandar det heta vattnet i panna med det kallare från elementen. Ju högre du skruvar den ju varmare på elementen förutsatt att pannan är varm. Å tvärt om ju lägre du skruvar det ju kallare blir det på elementen
Gäller det även varmvatten? Jag eldar för få varmvatten med i kran
 
V Vector skrev:
Alldeles rätt, den blandar det heta vattnet i panna med det kallare från elementen. Ju högre du skruvar den ju varmare på elementen förutsatt att pannan är varm. Å tvärt om ju lägre du skruvar det ju kallare blir det på elementen
Vet du om den även sköter varmvatten till kran?
 
Normalt har inte shunten något med varmvattenberedaren att göra
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
T Trappa skrev:
Normalt har inte shunten något med varmvattenberedaren att göra
Kör varmvatten med ved/pellets pannan i nuläget. Varmvattenberedaren på el är sönder.
Blir så jädra hett i kranen nu
 
B
Följ kallvattenledningen. Den borde gå till en blandningsventil, som sammankopplar inkommande kallvatten med utgående varmvatten från pannans beredare/slinga, och sedan är början på varmvattenstammen.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
Förr så hade man ingen blandningsventil på tappvarmvattnet, utan det gick full värme ut.
 
B BSOD skrev:
Följ kallvattenledningen. Den borde gå till en blandningsventil, som sammankopplar inkommande kallvatten med utgående varmvatten från pannans beredare/slinga, och sedan är början på varmvattenstammen.
Okok ska kolla det.
Funkar det med sån ventil även vid vedeldning? Tänkte eftersom vattentemp i pannan är rätt varierande under dagen
 
B
G grushögen skrev:
Okok ska kolla det.
Funkar det med sån ventil även vid vedeldning? Tänkte eftersom vattentemp i pannan är rätt varierande under dagen
Ja, det är en termostat i den. Så den ska ju funka... men den kanske har lagt av, eftersom det plötsligt är brännhett i kranen? (Utan att du gjort något, eller tolkar jag dig fel?)
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, det är en termostat i den. Så den ska ju funka... men den kanske har lagt av, eftersom det plötsligt är brännhett i kranen? (Utan att du gjort något, eller tolkar jag dig fel?)
Ska kolla detta.
Har alltid blivit så varmt upp i kranen när pannan är varm. Är kanske ingen sån bland ventil här. Man skulle kanske fått det inkopplat.

Men på själva shuntventil (på bild) kan jag inte reglera något ang tapp vatten?
 
B
G grushögen skrev:
Ska kolla detta.
Har alltid blivit så varmt upp i kranen när pannan är varm. Är kanske ingen sån bland ventil här. Man skulle kanske fått det inkopplat.

Men på själva shuntventil (på bild) kan jag inte reglera något ang tapp vatten?
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
B
Typ en sådan här kopplas in.

Enklaste möjliga utförande. Finns mer avancerade med backventil och säkerhetsventil, avstängningsventil med mera. Kan vara smart att se över installationen i dess helhet. Jag har kört på esbes motsvarande variant problemfritt i många år.


https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.