För några år sedan (inte så många) när vi valde spotlights till köket vill jag minnas att det var konstantströmsled som gällde och vi köpte separata drivare som vi styrde med DALI. När vi nu ska gå vidare med resten av huset verkar marknaden helt bytt spår och nu verkar det vara antingen 12V eller 230V med bundlade drivdon som gäller.

Vad hände? Kom man på att det inte var någon bra idé med flera spottar per driver? Vad gör man om man vill styra det här med KNX/DALI? En KNX-dimmer-aktor för att dimma på 230V-sidan? Det känns rätt bakvänt.
 
Det finns allt ett stort utbud av konstantströms spottar. Dock har det kommit många varianter med 230V dessa är ju lite krångligare att få till en snygg dimmring på.
Har du dali så fortsätt på det och leta lite till för att hitta vettiga konstantstöms spottar är min rekommendation.
 
T
Håller med @Eklanda6 , det finns en hel del varianter som är konstanströmsmatade. Tex Malmbergs..
 
Hidealite's sortiment av normalstora CC-LED är helt borta. Jag frågade dem varför men fick aldrig något svar. Tydligen tycker elektriker att det är enklare att installera drivdon vid varje spot. Jag vet inte om jag håller med, det är inte den allra bästa arbetsställningen att ansluta och mula in drivdon och spot i ett hål i taket.

Och jag kan inte se några fördelar med att "tapetsera" taket med 230 V-ledningar, och dessutom ofta med anslutningskablar som tvivelaktigt är godkända för det.

Och dimringen innebär alltid en risk.

Kan man bara planera i förväg så kan man hitta en bra gömma för centrala drivdon, och det skulle underlättas om det fanns fler produkter för sådana gömmor.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hidealite's sortiment av normalstora CC-LED är helt borta. Jag frågade dem varför men fick aldrig något svar. Tydligen tycker elektriker att det är enklare att installera drivdon vid varje spot. Jag vet inte om jag håller med, det är inte den allra bästa arbetsställningen att ansluta och mula in drivdon och spot i ett hål i taket.

Och jag kan inte se några fördelar med att "tapetsera" taket med 230 V-ledningar, och dessutom ofta med anslutningskablar som tvivelaktigt är godkända för det.

Och dimringen innebär alltid en risk.

Kan man bara planera i förväg så kan man hitta en bra gömma för centrala drivdon, och det skulle underlättas om det fanns fler produkter för sådana gömmor.
Jag skyller allting på plejd.
 
Jag tror att jag hittat fungerande spottar som är väldigt lika de jag redan har från designlight. Det följer med en driver per lampa, även i bulk, men jag får väl bara slängde dem och bidra till konsumtionssamhället till ingen nytta.
 
Sedan har jag stora kommunikationsproblem med min elektriker, så det här har alla möjligheter att skita sig ändå, men det är delvis en annan historia.
 
BirgitS
Eftersom drivdon går sönder då och då så skadar det ju inte att ha några i reserv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom drivdon går sönder då och då så skadar det ju inte att ha några i reserv.
Visserligen, men jag skulle inte kunna använda dem i en installation trådad för sex spottar per driver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.